3494
Sök

Nån mer som klantat till sig på jobbet elr gjort nå stort jälva misstag?? :S

+Uppfinnare+
643 Inlägg
29 juli 2009
Har lyckats köra med handbromsen ilagd i ca fem minuter med en traktor, gick på ca 19.000 att laga

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
igår pajjade jag tryckluftsmotorn på släpvagnskopplingen när jag backade till ett släp som var för högt smile dom sa att varje gång vi tar ett nytt släp skall vi alltid kolla höjden, jag hade ju inget bra svar te vrf jag inte kollade smile visst inte så jättepnsamt, men jag gjorde bort mig lite iaf smile värre har jag som tur e inte gjort.

7 281 Inlägg
29 juli 2009
Hmm, drog in nosen på min första lastbilen i en personbil när jag skulle backa och svänga runt.
Blev ett dörrbyte för honom och en ny blinkers för mig.

Sen var det väl härom veckan som jag drog sönder ett framdäck med bakgaveln...

Men man lär sig utav sina misstag!

224 Inlägg
1 augusti 2009
Jag och en jobbarpolare skulle ta en analys på en aluminiumtank på jobbet.
Vi tar med oss analysen och kör iväg med trucken för att göra analysen på tanken.
Givetvis är det fullgas som gäller hela vägen och med solida däck blir det lite stötigt.
Väl framme så kliver "emil" ur trucken. Gissa vad som kommer efter honom ur trucken och landar på marken??
Jodå analysen har lyckats hoppa omkring i trucken och lagt sig precis lagom vid dörren för att lätt kunna trilla ur.

Glömmer aldrig hans min när han såg att analysapparaten värd ca 400 000:- låg på marken i fyra delar haha.

Jag  -  Öhm ööö det där är nog inte bra.
"Emil"-  Ehhh ehhh nää.
  Jag - Du får nog gå in till chefen lol

Som tur var så gick den att laga så kalaset gick "bara" på runt 20 000:-
Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (1 augusti 2009)

Ge fan i TexasBoB!

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 augusti 2009
ja har inte gjort nått större misstag, men vi hade en sommarvikarie för några år sen som välte med en av timmertruckarna som väger 80 ton. Truckjäkeln blev ramsne och fick skrotas...  Detta var då såklart nyaste trucken som var ca 1 år och kostade runt 6 miljoner...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

12 086 Inlägg
2 augusti 2009
Dyraste misstaget va nog när jag råka spruta en vattenstråle in i fel hål på maskin och den vart stående i 48h tongue Vart ca 100k + repkostad som frös inne då... men sånt händer smile

Körde oxå sönder ett verktyg för 3000kr när jag gjorde fuskjobb, då fick jag nästan dåligt samvete tongue

2 600 Inlägg
2 augusti 2009
när jag jobbade så fick jag en ny transport bil en citroäng jumper körde en natt var ca 2 veckor efter jag hadde fått den tongue krockade jag med ett rådjur tur va gick inte bilen sönder han och bromsa rätt hårt.  men det var inte kul hemsk upp levelse=( ringde chefen dagen efter och sa det. gissa vad han sa? hur gick det me  bilen tongue  var det ända han brydde sig om.

gör som jag kör gubba racer=)

Bakvagnsmekaniker i Team Bankrobber dragracing
41 Inlägg
3 augusti 2009
Skulle byta ett ställverk för några år sen. Hade ställt in det nya och börjat flytta kablarna grupp för grupp. Fick inte bryta hela ställverket utan bara den grupp vi flyttade då detta matade hela hamnen på företaget vi va på. Påbörjade flytten av sista kabeln, trycker ner den i kabelgropen. sitter på knä och trycker med en träregel för att kabel ska gå ner. Plötsligt blir det väldigt ljust och mullrar ordentligt. Jag släpper allt och slänger mig åt sidan. Min kollega som stod bakom mig berätta att en ljusbåge slog ut 1 meter ur skåpet bredvid mig, tur att det va en skåpdörr mellan mig och bågen. Visade sig sen att kabeln som jag tryckte ner kom emot kopparskenorna som hängde "lösa" ca. 40 cm utan något fäste och tryckt ihop dom. Kollade på transformatorn som matade ställverket efteråt och kom fram till att den gav ut ca. 2800A.

331 Inlägg
3 augusti 2009
Backade in i en nyligen såld beg.bil inne på verkstaden. Blev ingen jätteskada utan mest ett märke efter volvons dragkrok. Säljaren va snäll och förklarade bort det wink
Så går det när man ska "styla" för killarna! Haha...

551 Inlägg
3 augusti 2009
Fick ett jobb att lasta 2 pallar på 1.5 ton av min chef. Körde till stället jag skulle lasta de på, så kommer truckchauffören ut med en pall så tänkte jag att ja men då väger den 750kg vilket liften orkar hålla på bilen. Men det hade blivit ett missförstånd nånstans för det var bara en pall och den vägde 1.5ton. Så kom då truckchauffören och ställde pallen snabbt som attan på liften och backade direkt medans han sänkte, då gick alla kolvarna på min lift sönder och pallen välte baklänges mot trucken. Det var en stor behållare med 1000liter sirap, hela skiten rann ut på gården, helvete det blev stör pöl. Jag stod i princip o garvade.
Kostnad för detta kalas: 67000kr
bara saneringen gick på runt 17000 kr
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21761/727981_3u4juy.jpg

You can't B serious, oh K

45 Inlägg
3 augusti 2009
När jag var över till oslo och jobbade första gången så var jag brevbärare ett par månader när jag om dit. Körde en automatväxlad mitsubishi i ett villakvarter och brydde mig aldrig om att lägga ur växeln mellan stoppen utan drog bara i kryckan. I norge samlar man flera postlådor på ett ställe så jag körde en bit, hoppade ur, delade post och körde sedan vidare. En gata var i vilket fall jäkligt smal och en dag när jag precis hoppat ur ser jag att det kommer en bil från motsatt riktning så jag går tillbaka till bilen, lägger i backen och backar åt sidan så den andra bilen kommer förbi. Hoppar ur och delar ut posten och har naturligtvis glömt bort att jag har backväxeln i fortfarande när jag kommer tillbaka till bilen.. Lägger  ur handbromsen och gasar iväg i full gas som vanligt och blir hyfsat förvånad när jag slår pannan iratten. Brakar rätt igenom ett staket och in i en villaträdgård. Satt några sekunder och tänkte om man skulle dra fort som fan men gick till slut och ringde på. Dock var ingen hemma så jag drog tillbaka till kontoret. Det jobbiga var att jag var tvungen att köra över det fina vita trästaketet en gång till för att komma därifrån..

Väl inne på kontoret berättade jag för chefen om min lilla incident. Han bara garvade men satte skrattet i vrångstrupen när jag avslutade med att säga upp mig. Detta var 2 veckor innan jul (stressig tid för posten) och han blev ännu mindre glad när jag var tvungen att berätta för honom att jag inte hade skrivit på något anställningskontrakt och därmed inte hade någon uppsägningstid. Fan, han såg verkligen ut som om han käkat en citron.

Har aldrig begärt några referenser därifrån om man säger så..

"Gas, Grass or Ass
No One Rides For Free"

1 353 Inlägg
4 augusti 2009
Jobbade som bilmek förra året på ganska liten firma, men med Mycket att göra, så var ganska så stressiga dagar ofta.

Hade en helt nyimporterad Ford F350 Pickup inne på första service, och allting går kanon, tills jag måste flytta bilen, jag hoppar in och startar bilen och börjar köra, sen dör bilen och börjar tjuta,

då kom jag på att jag tömt motorn helt på olja, som tur var så stängde den av tändningen när den vart utan oljetryck smile

Fick förklara för kunden vad som hade hänt, och att han skulle höra av sig om det vart några problem i framtiden.

There's no replacement for displacement

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2009
Batta skrev:
Jobbade som bilmek förra året på ganska liten firma, men med Mycket att göra, så var ganska så stressiga dagar ofta.

Hade en helt nyimporterad Ford F350 Pickup inne på första service, och allting går kanon, tills jag måste flytta bilen, jag hoppar in och startar bilen och börjar köra, sen dör bilen och börjar tjuta,

då kom jag på att jag tömt motorn helt på olja, som tur var så stängde den av tändningen när den vart utan oljetryck smile

Fick förklara för kunden vad som hade hänt, och att han skulle höra av sig om det vart några problem i framtiden.

Jävla tur det så den inte gick till nått sa upp sig, kul med ärliga mekaniker i alla fall. Skulle tro att de flesta hade fyllt på med olja och inte sagt nått smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Defloratör.
641 Inlägg
4 augusti 2009
ijahman skrev:
När jag var över till oslo och jobbade första gången så var jag brevbärare ett par månader när jag om dit. Körde en automatväxlad mitsubishi i ett villakvarter och brydde mig aldrig om att lägga ur växeln mellan stoppen utan drog bara i kryckan. I norge samlar man flera postlådor på ett ställe så jag körde en bit, hoppade ur, delade post och körde sedan vidare. En gata var i vilket fall jäkligt smal och en dag när jag precis hoppat ur ser jag att det kommer en bil från motsatt riktning så jag går tillbaka till bilen, lägger i backen och backar åt sidan så den andra bilen kommer förbi. Hoppar ur och delar ut posten och har naturligtvis glömt bort att jag har backväxeln i fortfarande när jag kommer tillbaka till bilen.. Lägger  ur handbromsen och gasar iväg i full gas som vanligt och blir hyfsat förvånad när jag slår pannan iratten. Brakar rätt igenom ett staket och in i en villaträdgård. Satt några sekunder och tänkte om man skulle dra fort som fan men gick till slut och ringde på. Dock var ingen hemma så jag drog tillbaka till kontoret. Det jobbiga var att jag var tvungen att köra över det fina vita trästaketet en gång till för att komma därifrån..

Väl inne på kontoret berättade jag för chefen om min lilla incident. Han bara garvade men satte skrattet i vrångstrupen när jag avslutade med att säga upp mig. Detta var 2 veckor innan jul (stressig tid för posten) och han blev ännu mindre glad när jag var tvungen att berätta för honom att jag inte hade skrivit på något anställningskontrakt och därmed inte hade någon uppsägningstid. Fan, han såg verkligen ut som om han käkat en citron.

Har aldrig begärt några referenser därifrån om man säger så..

varför sa du upp dig?tongue

Jag jobbar själv som tidningsbud och kör bil nattetid. Lyckats dra iväg på backen fast jag ska frammåt. Dock aldrig kommit längre än några decimeter:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

45 Inlägg
4 augusti 2009
Säga upp mig hade jag ändå tänkt göra den dagen. Detta blev liksom bara som grädde på moset, en snygg sorti liksom smile

"Gas, Grass or Ass
No One Rides For Free"

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 augusti 2009
När jag var ganska ny på firman lyckades jag klanta till en motorvärmarmontering på en sprak ny Ford Focus diesel, var en väldigt enkel princip där man bara tar bort en sprint och drar bort en plastplugg med o-ring på och sen sätter dit motorvärmarkroppen och tillbaka med sprinten, tyvärr missade jag att den första o-ringen satt kvar så med 2st o-ringar satt motorvärmaren inte så bra så några mil senare när bilen var levererad till kund så hoppa den av och tömde bilen på kylarvattnet.

Givetvis märkte inte kunden detta och överhetta bilen rätt duktigt, tror endast topp-packningen gick och toppen blev lite skev men pga att bilen var så ny och att man ej får plana dom topparna blev det en helt nu motor för runt 75.000:- hmm .

Vet att firman försökte ta detta på sin försäkring men vet inte om det gick i slutändan eller om vi fick betala kalaset.
Fick faktiskt knappt nån skit alls för detta mer än nån pik från verkmästaren som kan bli skogstokig för skitsaker lol .

- Time Attack -

Diktator
968 Inlägg
4 augusti 2009
missade en bult på en s80 t6 när vi skulle byta topppakning.. min praktikledare då satte ett spätt i motsvarande hörn och bände tills toppen sprack. jag gick hem den dagen och kom aldrig mer tillbaka...

tappade en tryckluft slang i golvet, ventilen va riktigt dålig som jag visste sen tidigare och trycket gjorde så den började snurra runt på golvet och slå... slå i halv år gammal golf som va inne på 1000 mil service, blev inget av det eftersom deras utrustning var trasig och chefen visste om det men sket i att åtgärda det.

mitt ex råkade glömma ena dörren bak till sin skåpbil när hon jobbade, så skulle hon backa ut från en gränd så kom det en bil och drämde rakt in i dörren..

på samma jobb jobbar den mest stressade killen ever, 10X10 meter färg på golvet vittnar om ena olyckan. plastkåpan på firmans bil saknar dörrar, andra vittnet..

och så grädde på moset va ju när han skulle backa för att en annan bil framför honom skulle fick parkera på en gata, så började han backa långsamt, så hör han att någon tutar, och så tror han att det är föraren i bilen framför som tycker han är för seg, så han tutar tillbaka och så tutar det igen och han tutade tillbaka, och igen, och så KRACH! en bil stog typ 30 cm bakom honom när han började backa så han fick en lastbil uppkörd i fronten... så kan det gå om man ska envisas med att inte backa när en lastbil börjar backa tongue

66 Inlägg
5 augusti 2009
En kund fick göra om hela sin bokföring manuellt från papperskopior eftersom jag missat att ändra i backupen att filerna flyttats efter en uppgradering. Servern blev stulen och där stod man utan aktuell backup. De var inte glada.

Politik är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.

498 Inlägg
5 augusti 2009
Har faktiskt inte orsakat något större haveri själv men har arbetskamrater som lyckats:

Idiot 1 och idiot 2 ska göra ett svetsjobb på den nya packmaskinen(ca 1,5 miljon kr).
Idiot 1 hittar ingen 220v kontakt för sin pinnsvets, idiot 2 föreslår uttaget i plc-skåpet(datorn till maskinen).
För att göra en lång historia kort så blir det svart och luktar bränt.
Idiot 2 gapskrattar  och nr 1 blir så nevös så att han går därifrån dock gick allt bra då bara en liten krets brunnit total kostnad 10 000kr.

Största tabben står högsta hönset på bygget för själv.
Ugnarna som vi producerar material i håller ca 2500 grader dessa är dubbelmantalade med vattenkylning därimellan för att de inte ska smälta ner.
I vilket fall så lyckades de starta en ugn utan att kylvattenkretsen var öppen detta märks först efter att ugnen nästan nått driftstemp.
Det skulle ta ca 2 dygn att vänta på att den skulle svalna så fabrikschefen(ingenjören!?) tror sig kunna smyga på vattnet försiktigt, yeah right.

Vattnet släpps på försiktigt först händer ingenting men efter ett tag känns det som om hela byggnaden vrålar och ryter våldsamt.
Vi tackar än idag gud för att ingen befann sig på högsta våningen vid denna tid punkt.
Ugnslocket på ca 1,5 ton var det som gav vika , som skjutet ur en kanon gick locket rätt igenom en I-balk(50cm) till traversen i taket och igenom taket för att sedan förvinna för gott(troligtvis havet).
I explosionen skjuts också allt glödhett material ur ugnen för att sedan regna ner(greting-golv) genom 3 våningar och antända allt i sin väg.

Översta våningen såg ut som om armageddon inträffat, allt var sönderbrännt!
En vanlig väggklocka som satt på väggen en 7-8 meter från ugnen hade bokstavligen runnit ner för väggen.

Totalt kostade det någon miljon att återställa allt samt att produktionsförlusterna var i miljonklassen.
Fabrikschefen är kvar än idag och är den bästa chef vi har, men man kan ju inte låta bli att fundera på hur han tänkte.
Senast redigerat av enpatte (5 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2009
enpatte skrev:
Har faktiskt inte orsakat något större haveri själv men har arbetskamrater som lyckats:

Idiot 1 och idiot 2 ska göra ett svetsjobb på den nya packmaskinen(ca 1,5 miljon kr).
Idiot 1 hittar ingen 220v kontakt för sin pinnsvets, idiot 2 föreslår uttaget i plc-skåpet(datorn till maskinen).
För att göra en lång historia kort så blir det svart och luktar bränt.
Idiot 2 gapskrattar  och nr 1 blir så nevös så att han går därifrån dock gick allt bra då bara en liten krets brunnit total kostnad 10 000kr.

Största tabben står högsta hönset på bygget för själv.
Ugnarna som vi producerar material i håller ca 2500 grader dessa är dubbelmantalade med vattenkylning därimellan för att de inte ska smälta ner.
I vilket fall så lyckades de starta en ugn utan att kylvattenkretsen var öppen detta märks först efter att ugnen nästan nått driftstemp.
Det skulle ta ca 2 dygn att vänta på att den skulle svalna så fabrikschefen(ingenjören!?) tror sig kunna smyga på vattnet försiktigt, yeah right.

Vattnet släpps på försiktigt först händer ingenting men efter ett tag känns det som om hela byggnaden vrålar och ryter våldsamt.
Vi tackar än idag gud för att ingen befann sig på högsta våningen vid denna tid punkt.
Ugnslocket på ca 1,5 ton var det som gav vika , som skjutet ur en kanon gick locket rätt igenom en I-balk(50cm) till traversen i taket och igenom taket för att sedan förvinna för gott(troligtvis havet).
I explosionen skjuts också allt glödhett material ur ugnen för att sedan regna ner(greting-golv) genom 3 våningar och antända allt i sin väg.

Översta våningen såg ut som om armageddon inträffat, allt var sönderbrännt!
En vanlig väggklocka som satt på vägen en 7-8 meter från ugnen hade bokstavligen runnit ner för väggen.

Totalt kostade det någon miljon att återställa allt samt att produktionsförlusterna var i miljonklassen.
Fabrikschefen är kvar än idag och är den bästa chef vi har, men man kan ju inte låta bli att fundera på hur han tänkte.

lol

Klass på den tabben du big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök