1484
Sök

Tuggummimannens BMW E36 som suger: update 25/3

1 507 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#402
MBmannen skrev:
Yepp, Nu tar vi nya tag och så löser sig allt !! (tummen upp)

Hoppas det!

/T


1 507 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#403
Update!

Igår hittade jag motivation och rev av toppen.

http://i42.tinypic.com/6y37td.jpg

Börjat:
http://i39.tinypic.com/2lnakv5.jpg

Jävligt tung var den, med kammar och exrör och allt..:
http://i43.tinypic.com/2m6r60n.jpg

http://i40.tinypic.com/2nsozlu.jpg

Tändstiften såg likadana ut på alla cylindrar utom en, så om toppen har spruckit så är det här:
Tycker mig skymta en liten spricka, eller är det skit + inbillning?
http://i44.tinypic.com/315zqbs.jpg

Mvh
/T


Har alltid rätt!
689 Inlägg
15 maj 2009
#404
Jag ser inte va du menar med spricka på bilden?

De topparna brukar väl spricka i kanalerna?

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
15 maj 2009
#405
ser fan ut som en liten spricka där ja:(


1 507 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#406
pampers138 skrev:
Jag ser inte va du menar med spricka på bilden?

De topparna brukar väl spricka i kanalerna?

De brukar spricker mellan förbränningsrummet och närmaste kylkanalen på avgassidan.

Mvh
/T


1 507 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#407
SRC skrev:
ser fan ut som en liten spricka där ja:(

Jag tycker jag skymtar en till höger om de små prickarna i närheten av förbränningsrummet, inte till vänster om prickarna, det till vänster är ljus...

/T


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
15 maj 2009
#408
Har nu gått igenom hela tråden. Riktigt fint jobb du har gjort med den smile

Synd bara på toppen.. Hoppas du får tag på en ny till ett bra pris.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

forklift expert
88 Inlägg
15 maj 2009
#409
bara att provtrycka toppen inte lätt att se med ögat faktist men kan vara en spricka det där!!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2009
#410
Gorrilla skrev:
bara att provtrycka toppen inte lätt att se med ögat faktist men kan vara en spricka det där!!

Inte lätt att se med ögat på en bild heller, men hoppas det inte är allt för mycker jobb för dig nu när du precis fått ihop den sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 507 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#411
_night_stalker_ skrev:
Har nu gått igenom hela tråden. Riktigt fint jobb du har gjort med den smile

Synd bara på toppen.. Hoppas du får tag på en ny till ett bra pris.

Tack så mycket!

Gorrilla skrev:
bara att provtrycka toppen inte lätt att se med ögat faktist men kan vara en spricka det där!!

Det ska gå att se med hjälp av lupp eller förstoringsglas, och bilden på toppen är tagen genom ett lupp... Har en bild på hur den gamla toppen såg ut...

Rquired skrev:
Inte lätt att se med ögat på en bild heller, men hoppas det inte är allt för mycker jobb för dig nu när du precis fått ihop den sad

Tack, nej det verkar som om toppen är hel faktiskt...

Mvh
/T


1 507 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#412
Update

Det verkar som om toppen är hel!
Nu när jag är lite mer sansad kanske jag kan berätta varför jag misstänkte nåt vajsing med toppen från början:

Tidigare så ersatte jag den trasiga slangklämman, på kylslangen vid torpedväggen, med en ny och satt ihop allt och fyllde på kylvätska...
Jag öppnade den skruv som man ska öppna när man ska lufta ur systemet och lät den stå och lufta ur sig själv ett tag. Sedan startade jag motorn och luftade ur det sista...

Den kom upp i arbetstemperatur och bibehöll temperaturen i ca 10 min. Sedan började den gå varm, trots att elfläkt var igång för fulla bananer.
Där insåg jag att något var fel och förmodligen något med toppen.

Men nu verkar det som om toppen är hel, och den verkar inte ha slagit sig heller...

Spikrak:
http://i40.tinypic.com/64nhuq.jpg

Såhär ska det se ut om det har spruckit... Detta är en halvsuddig bild på min gamla topp, och detta är ej taget ur lupp eller förstoringsglas, ändå ser man sprickan mellan förbränningsutrymmet och närmsta kylkanalen:
http://i41.tinypic.com/25iam9c.jpg

Frågan är då: Varför gick den varm?

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (17 maj 2009)


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
17 maj 2009
#413
Termostat som inte fungerar ? surt som fan hoppas du hittar va de e

tjooolihoo

1 507 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#414
Torger skrev:
Termostat som inte fungerar ? surt som fan hoppas du hittar va de e

Termostaten funkar, elfläkten gick för fullt...

Detta är planen so far:

Toppen ska planas igen för säkerhets skull

Vattenpumpen (som gått ca 100 mil) ska tas isär och inspekteras

En adapter ska byggas till en slanghylsa som är för stor

Toppackning och toppbultar ska köpas

Ska kolla så att fyrans kolvringar är ok, för det var fyrans tändstift som var svart

Om allt är ok, och när detta är fixat så ska allt monteras ihop igen och ett nytt försök ska göras.

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (17 maj 2009)


1 867 Inlägg
17 maj 2009
#415
BMW's kylystem är notoriskt svårluftade, riktig skit är det. Försök ställa dig i en backe eller liknande och lufta ur systemet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 435 Inlägg
17 maj 2009
#416
Det är nog inget fel på din topp.. bara luft i systemet. Hade samma problem efter jag bytte kylvätskan i min m50, mätarn gick upp till rött osv men efter lite mer luftning så blev det normalt.


1 507 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#417
Koop skrev:
BMW's kylystem är notoriskt svårluftade, riktig skit är det. Försök ställa dig i en backe eller liknande och lufta ur systemet.

Jag har pallat upp bilen så att fronten står högt, så luftskruv/nippeln är den högsta punkten i kylsystemet, men kanske inte luftade tillräckligt ändå... Verkar vara en logisk förklaring, tack.

Alpinabiturbo skrev:
Det är nog inget fel på din topp.. bara luft i systemet. Hade samma problem efter jag bytte kylvätskan i min m50, mätarn gick upp till rött osv men efter lite mer luftning så blev det normalt.

I början vandrade min mätare förbi arbetstempen utan att tveka. Det visade sig vara att det var så mycket luft i systemet så att termostaten inte öppnade sig. Efter en del luftande så öppnade den sig och bilen höll som sagt tempen i ca 10 min, sedan vandrade mätarn vidare...
Men somsagt så kanske det bara behövdes mera luftande som ni säger.

Fråga: Hur luftar man ur så att man är säker på att ingen luft är kvar i systemet? Övriga tips bortsett från att palla upp fronten på bilen?

Mvh
/T


Konstruktör
1 053 Inlägg
17 maj 2009
#418
När jag luftade min bil senast så dummade den sig med.

Så jag pallade upp bilen för att få upp fronten.
Sedan så blåste jag med munnen i hålet där man fyller på kylvätska.
Det räckte iaf för att få ut all luft big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#419
E36an är riktigt svår att lufta, läs lite på Autopower så kommer du hitta folk som ställt samma fråga smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 507 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#420
NdL skrev:
När jag luftade min bil senast så dummade den sig med.

Så jag pallade upp bilen för att få upp fronten.
Sedan så blåste jag med munnen i hålet där man fyller på kylvätska.
Det räckte iaf för att få ut all luft big_smile

Hehe, ok! bra tips tack!

Rquired skrev:
E36an är riktigt svår att lufta, läs lite på Autopower så kommer du hitta folk som ställt samma fråga smile

Ok! Tack ska söka lite där.
Hoppas faaan att det var det som var felet. Det som oroar mig nu är om fyrans kolvringar är dåliga, då blir det jobbigt hmm.

Mvh
/T



Sök