Fälgar, däck, spacer, m.mHär kommer en uppdatering angående de nya fälgarna + lite om bromsarna...
Fälgarna fick jag redan 25 Mars men hade inte råd till däck då så de har legat ett tag.
19"x9,5" x4Fick sälja min BMW för att kunna köpa bla nya däck till Mustangen.
Den 21 Juni kom en ivrig postbils chaufför och lämnade mina nya däck

, han passade samtidigt på att ratta lite fel så hela grannskapets brevlådor flög all världens väg

245/35-19" fram och 275/35-19" bak
Kriget?Åkte till min lokala däck krängare (Defcon) med fälgarna och däcken, eftersom han håller på med franska småbilar (Renault) som har 13"-15" fälgar blev han aningen ställd när jag kom med mina 19"

För mycket Renault mekkande?
Självklart balanserade med svarta klistervikter.
Letade som fan efter svarta ventilhattar i aluminium, enda jag hittade. Får duga.
Blev bra som fan 
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/38489/718453_5dq0m0.jpg]()
Ville ha en mer personlig touch på fälgarna så köpte m8 insex i rostfritt som jag monterade i de små hålen emellan hålen för hjulmuttrarna. Insex m8 rostfritt på verktygsboden fanns bara i 2 längder, en kort 25mm och en lång 65mm. Kunde köpt 65mm, kapat och satt muttrar på baksidan men valde att köpa de korta och ha lite att göra i svarven

Sågade isär en mutter som håller insex bultarna på plats i svarven. Började med att ta bort lite material i ändan.
Centrerade hålet med ett dubborr, borrade och gängade.
Voila! en klar
Voila! 20 klara
pappa tröttnade på att se mig jobba manuellt med svarven så han skrev ett program till cnc-svarven och gjorde några han med. Där av att några ser lite annorlunda ut.
Så kommer de sitta fastskruvade i fälgarna.
Baksidan med de nya bultarna.
Resultatet, lite mer eget, har lite planer på centrumkåporna och hjulbulten sen med för att få de ännu mera eget.Sen var de spacerna... Fälgarnas bultcirkel är 120/5 och bilens är 4,5"/5 (114,3/5) så beställde 20mm bolt on spacers ifrån
www.manton.se
Qvalité
Svarvade av en bit så de inte blir en ful kant mellan spacerna och fälgarna.
Möter varandra snyggare. Ska ev lacka spacerna svarta senare.Trummorna var rostiga och inget är fulare än frächa fälgar där man ser att bakomvarande delar är rostiga/fula. Skruvade av trummorna och lämnade dem först på blästring och sedan på galvanisering ihop med bla nya 1/2" muttrar som ska hålla fast spacerna.
Bak
Fram taget med blixt 
Muttrarna som håller fast spacerna.
Galvaniserade.
Locken för hjullagren fram.
Passade på att slänga med lite fler prylar på galvanisering, delar till supran, nissan och 13b wankel motorn.
Trummorna, frächare än nya.
Funderade ett tag på att lacka både trummor och spacers svarta, blir nog ev bara spacer som ska lackas sen. Ha gärna åsikter 
Funderade ett tag på att lacka både trummor och spacers svarta, blir nog ev bara spacer som ska lackas sen. Ha gärna åsikter 
Funderade ett tag på att lacka både trummor och spacers svarta, blir nog ev bara spacer som ska lackas sen. Ha gärna åsikter 
Bra att ha grejj, Skärmvals
Valsning.Resultatbilder:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/38489/718536_ih4gry.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/38489/718539_2zsw14.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/38489/718541_xb0zrp.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/38489/718542_rnt0u8.jpg]()
Fälgarna sitter nu med vanliga m12x1,5 muttrar, väntar på andra muttrar som jag har lite planer för att göra snyggare + att jag ska göra centrumkåpor som matchar muttrarna och stuket på bilen.
De var allt för den här gången, de som väntat länge på att jag ska uppdatera hoppas jag är nöjda med alla dessa bilder

. Borde inte dröja allt för länge tills nästa uppdatering.
// Viktorsson