4287
Sök

Tändningslås på besiktningen?

Montör
665 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag ska köpa en bil som det varit inbrott i. Dock har den stått avställd sedan 2005, så jag måste besiktiga den.

Varken dörrlås eller tändningslås fungerar som det ska. Någon som vet vad besiktningen säger om det? Själva eldelen till tändlåset, och även rattlåset finns kvar och fungerar. Helt enkelt så saknas låskolven. Bilen går att starta med vad som helst, t.ex. en husnyckel eller en sked.

Dörrlåsen har jag inte kollat funktionen på men det syns tydligt att de är uppbrutna.

Tror ni det skulle kunna gå genom besiktningen?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

3 059 Inlägg
8 oktober 2008
Dörrlåsen kollar dom inte.
Spelar ingen roll med tändningslåset iheller.. Du kan ha en knapp att starta med utan att behöva vrida om nyckel så kör du in bara.

Montör
665 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Okej, men då finns det ju inget rattlås på bilen heller, men det bryr dem sig inte om isåfall heller eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

2 Inlägg
8 oktober 2008
Saab har ju inget rattlås original på nyare bilar, så det ska ju inte vara nåt problem? wink

Går det inte laga med hammare, måste det vara ett el-fel

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 oktober 2008
Bilprovningen kollar ju mest saker som har med säkerhet att göra. Det är upp till dig hur du vill starta bilen eller om du vill att den ska så låst eller olåst.

8 921 Inlägg
8 oktober 2008
DeadDuck skrev:
Saab har ju inget rattlås original på nyare bilar, så det ska ju inte vara nåt problem? wink

Har dom inte? Ja jag har då haft det på mina och det är original:rolleyes:

Fotograf på Tierp iDag

KHRacing
8 oktober 2008
Smajly skrev:
Spelar ingen roll med tändningslåset iheller.. Du kan ha en knapp att starta med utan att behöva vrida om nyckel så kör du in bara.

Fel smile  Någon fom utav stöldskydd skall finnas på fordonet.

neckwomen_88
8 oktober 2008
KHRacing skrev:

Sätt en ko-bjällra på dörren, borde räknas som larm lol

3 059 Inlägg
9 oktober 2008
KHRacing skrev:
Smajly skrev:

Fel smile Nä du.. inte på besiktningen. Dom bryr sig inte om din bil är lätt att stjäla eller inte. Besiktningen skiter i om du har larm eller inte. Lås på dörrarna eller inte så länge dörren går att öppna/stänga samt förblir stängd i stängt läge och inte riskerar att öppna sig själv under färd. Yttre lås skiter dom i, har aldrig kollat o kommer aldrig att göra.. Inte larm iheller. Inte rattlås heller.
Därimot vill försäkringsbolagen att det ska finnas så du blandar nock ihopa koddarna med morötterna.
Ring o fråga bilprovningen så ska du få svaret svart på vitt fast det har du redan läst här.
Av erfarenhet har jag en bil som inte har rattlås kvar med en annan tändning än orginal.
Senast redigerat av Smajly (9 oktober 2008)

517 Inlägg
9 oktober 2008
neckwomen_88 skrev:
KHRacing skrev:

big_smile
Senast redigerat av ErikAxelsson (9 oktober 2008)

KHRacing
9 oktober 2008
Smajly skrev:
Fel smile Nä du.. inte på besiktningen. Dom bryr sig inte om din bil är lätt att stjäla eller inte. Besiktninge skiter i om du har larm eller inte. Lås på dörrarna eller inte sålänge dörren går att öppna/stänga samt förblir stängd i stängt läge. Uttre lås skiter dom i, har aldrig kollat o kommer aldrig att göra.. Inte larm iheller. Inte rattlås heller.
Därimot vill försäkringsbolagen att det ska finnas.
Ring o fråga bilprovningen så ska du få svaret svart på vitt fast det har du redan läst här.
Av erfarenhet har jag en bil som inte har rattlås kvar med en annan tändning än orginal.

Enligt just AB Svensk Bilprovning, så skall det finnas ett stöldskydd på fordonet, det skall finnas när fordnet typas/reggas & således okså finnas vid kommande besiktingar .

Hoppas att "Sokrates" kan intyga mitt svar?

Larm skiter dem i ja, (även lås på dörrarna, har inga själv) - Men, någon form av stöldskydd skall finnas monterad, även om det råkar bli ett hänglås @ la MR Bean på dörrarna/tändningslåset.

& bara för att just din bil passerat AB SBP med blankt papper så betyder det ju inte att den är laglig :-)

mvh Kristian
Senast redigerat av KHRacing (9 oktober 2008)

KHRacing
9 oktober 2008
neckwomen_88 skrev:

kanske det, har du provat tongue

3 059 Inlägg
9 oktober 2008
Då har jag missat det på deras bilprovningens websida. Du får gärna länka till den sidan det står på.

KHRacing
9 oktober 2008
Smajly skrev:
Då har jag missat det på deras bilprovningens websida. Du får gärna länka till den sidan det står på.

Har inte sagt att det står på deras sida - utan vad de sagt till mig då jag förhört mig ang besiktningar & reggningar under flera års tid. Samma svar från www.sfro.com - Det är SBP som har siata ordt & de har då även sagt att detta krävs.

Jag skall bla: regga som ombyggt fordon & de kräver stöldskydd, ser inte det minsta skillnad på min evo efter att jag reggat om den, & jämfört med din bil - ang just stöldskydd - eller hur ?
bil som bil menar jag då. smile

KHRacing
9 oktober 2008
Hittade efter lite sökande:

http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr025.htm

läs #8

Se den delade texten gällande flyttgods/annat fordon & vad som i övrigt gäller för vanliga fordon.

-----------------------------------------------------------------------------

http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 02-925.pdf

läs #38

----------------------------------------------------------------------------

3 059 Inlägg
9 oktober 2008
KHRacing skrev:
Smajly skrev:

Har inte sagt att det står på deras sida - utan vad de sagt till mig då jag förhört mig ang besiktningar & reggningar under flera års tid. Samma svar från www.sfro.com - Det är SBP som har siata ordt & de har då även sagt att detta krävs.

Jag skall bla: regga som ombyggt fordon & de kräver stöldskydd, ser inte det minsta skillnad på min evo efter att jag reggat om den, & jämfört med din bil - ang just stöldskydd - eller hur ?
bil som bil menar jag då. smile

Hmm.. min är också reggad som ombyggt fordon. Allt som krävdes var att man skulle kunna bryta strömmen varvid en säkerhetsbrytare skulle monteras.. det var allt. Kanske räknas säkerhetsbrytaren som stöldskydd av något slag men eftersom det är universal modell kan man köpa nyckel till det i vilken affär som helst och ännu bättre är att man bara bryggar den med en mejsel eftersom den sitter helt fri.

Jag ringde just bilprovningen här i stan och beskrev en av mina bilar som att jag skulle in på besiktning dom närmaste dagarna men att jag nyligen haft inbrott och stöldförsök på den varvid dom fördärvat cylindern i dörren och slagit sönder tändningslåset men rattlåset är helt och fungerar. Kommer dörrlås och tändningslås påverka min besiktning för jag hinner inte laga det innan den ska in.
Dom: Nej. Fungerar tändningslåset?
Jag: Ja.
Dom: Då kan du köra in.

Så va de med det.

Det du länkade till är inte Svensk Bilprovning utan Vägverkets föreskrifter.
Det står mycket där som enbart är årsmodellrelaterat.

Vidare behöver jag t.ex. inte vindrutetorkare, vindrutespolare, varningsblinker och inte ens en vindruta på min. Men enligt dina föreskrifter måste jag det men icke sa nicke.

Som sagt så frågar killen som startade tråden om han kan köra in bilen till bilprovningen med trasigt dörrlås och trasigt men fungerande tändningslås och det svaret är JA utan att det påverkar besiktningen.
Han rattlås finns ju kvar och fungerar. Sen va bilen startas med spelar ingen som helst roll.
Senast redigerat av Smajly (9 oktober 2008)

1 241 Inlägg
9 oktober 2008
berthelsen skrev:
Hejsan!

Jag ska köpa en bil som det varit inbrott i. Dock har den stått avställd sedan 2005, så jag måste besiktiga den.

Varken dörrlås eller tändningslås fungerar som det ska. Någon som vet vad besiktningen säger om det? Själva eldelen till tändlåset, och även rattlåset finns kvar och fungerar. Helt enkelt så saknas låskolven. Bilen går att starta med vad som helst, t.ex. en husnyckel eller en sked.

Dörrlåsen har jag inte kollat funktionen på men det syns tydligt att de är uppbrutna.

Tror ni det skulle kunna gå genom besiktningen?

Dörrlås behöver inte fungera, inte heller tändningslås. Rattlåset behöver du inte heller. Ingen av mina bilar har rattlås, och det är ju inget de kollar på SBP heller. I sådana fall skulle nästan varenda veteranbil åka dit på just rattlåsen.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 oktober 2008
va mycket tjöt!
Min gamla mazda hade bara massa sönder sletna kablar! Inget rattlås efter inbrott!
Jag fick till och med hjälpa bes mannen att starta bilen med kablarna! Dom bryr sig inte ett smack om det!
Detta va dock 2007!
Sen hade jag ratt krycka som han kanske sett då liggandes i baksätet ?
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (9 oktober 2008)

C H E V R O L E T <3

3 059 Inlägg
9 oktober 2008
Tack. Då finns det fler än jag som menar på att besiktning INTE kontrollerar detta.
Sen om bilen är laglig eller ej hör inte till frågan.. enbart om det går att besikta utan dessa och svaret är JA.

2 Inlägg
9 oktober 2008
Hamilton skrev:
DeadDuck skrev:

Har dom inte? Ja jag har då haft det på mina och det är original:rolleyes:

Hmm... Tänker jag kanske på äldre Saabar...
Eller har nyare det även med nyckeln mellan stolarna?

Går det inte laga med hammare, måste det vara ett el-fel

Sök