Motorbyte V70R awd -98

tm_v70r
8 oktober 2008 · 9 Inlägg

Någon som vet om en V70/T5 motor går ner i min V70r -98? Självklart att man får modda om fästen, men får den plats och är det mycket annorlunda isåfall?

Tacksam för svar!

Marlboroman
8 oktober 2008 · 8 229 Inlägg

En T5-maskin och r-motorn är lika i grund och botten. Är turbo och spridare som skiljer. Däremot så är det lite skillnad på wad och fwd-block, men det går att att sätta ett awd-block i en fwd-bil som exempel. Grejjen är att awd-blocken är lite annorlunda utformade pga lådan, sitter nå fäste på blocket som fwd-blocken saknar, för det får man i vissa fall kapa bort om man sätter ett sånt block i en fwd-bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LazerHawke
8 oktober 2008 · 1 268 Inlägg

Marlboroman skrev:
En T5-maskin och r-motorn är lika i grund och botten. Är turbo och spridare som skiljer. Däremot så är det lite skillnad på wad och fwd-block, men det går att att sätta ett awd-block i en fwd-bil som exempel. Grejjen är att awd-blocken är lite annorlunda utformade pga lådan, sitter nå fäste på blocket som fwd-blocken saknar, för det får man i vissa fall kapa bort om man sätter ett sånt block i en fwd-bil.

det gäller OG T5 samt R nu va?

NG T5 samt R har väl fler parametrar som inte är den samma?

Marlboroman
8 oktober 2008 · 8 229 Inlägg

LazerHawke skrev:

Marlboroman skrev:
En T5-maskin och r-motorn är lika i grund och botten. Är turbo och spridare som skiljer. Däremot så är det lite skillnad på wad och fwd-block, men det går att att sätta ett awd-block i en fwd-bil som exempel. Grejjen är att awd-blocken är lite annorlunda utformade pga lådan, sitter nå fäste på blocket som fwd-blocken saknar, för det får man i vissa fall kapa bort om man sätter ett sånt block i en fwd-bil.

det gäller OG T5 samt R nu va?

NG T5 samt R har väl fler parametrar som inte är den samma?

Helt rätt. Skillnaden mellan motorn i en S60R och en S60T5 skiljer ju avsevärt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LazerHawke
8 oktober 2008 · 1 268 Inlägg

Marlboroman skrev:

LazerHawke skrev:

Marlboroman skrev:
En T5-maskin och r-motorn är lika i grund och botten. Är turbo och spridare som skiljer. Däremot så är det lite skillnad på wad och fwd-block, men det går att att sätta ett awd-block i en fwd-bil som exempel. Grejjen är att awd-blocken är lite annorlunda utformade pga lådan, sitter nå fäste på blocket som fwd-blocken saknar, för det får man i vissa fall kapa bort om man sätter ett sånt block i en fwd-bil.

det gäller OG T5 samt R nu va?

NG T5 samt R har väl fler parametrar som inte är den samma?

Helt rätt. Skillnaden mellan motorn i en S60R och en S60T5 skiljer ju avsevärt.

förutom 2.4L i T5an 2005 och kkk24 agget kkk24 agget är väl det enda och filterbehållaren som är den samme sen springer det iväg på olikheterna...

tm_v70r
9 oktober 2008 · 9 Inlägg

Marlboroman skrev:

LazerHawke skrev:

Marlboroman skrev:
En T5-maskin och r-motorn är lika i grund och botten. Är turbo och spridare som skiljer. Däremot så är det lite skillnad på wad och fwd-block, men det går att att sätta ett awd-block i en fwd-bil som exempel. Grejjen är att awd-blocken är lite annorlunda utformade pga lådan, sitter nå fäste på blocket som fwd-blocken saknar, för det får man i vissa fall kapa bort om man sätter ett sånt block i en fwd-bil.

det gäller OG T5 samt R nu va?

NG T5 samt R har väl fler parametrar som inte är den samma?

Helt rätt. Skillnaden mellan motorn i en S60R och en S60T5 skiljer ju avsevärt.

Jo, men det jag syftar på är en nyare motor som tex s60r eller nya v70r motorn går ner i min bil utan för mycket problem..

Marlboroman
9 oktober 2008 · 8 229 Inlägg

tm_v70r skrev:
Jo, men det jag syftar på är en nyare motor som tex s60r eller nya v70r motorn går ner i min bil utan för mycket problem..

Då hamnar saken i ett helt annat läge. Då passar varken främre eller övre motorfästet längre. Går att modifiera det övre för att få det att passa, det främre för man antingen bygga ett nytt eller skaffa ett nytt, har för mig det är från tidiga XC.

Sen är blir det en del småsaker att lösa, som fuelrail, eventuellt kylarslangar och naturligtvis mappning av din styrbox för att det ska funka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tm_v70r
9 oktober 2008 · 9 Inlägg

Marlboroman skrev:
Då hamnar saken i ett helt annat läge. Då passar varken främre eller övre motorfästet längre. Går att modifiera det övre för att få det att passa, det främre för man antingen bygga ett nytt eller skaffa ett nytt, har för mig det är från tidiga XC.

Sen är blir det en del småsaker att lösa, som fuelrail, eventuellt kylarslangar och naturligtvis mappning av din styrbox för att det ska funka.

Okej smile Men jag skall kolla runt lite, har en motor t5 -03 motor som jag har planer på att sätta i om det inte är allt för bökigt..

GabrielGrenemark
30 juni 2019 · 8 Inlägg

Hur har det gått!? Fick du ner en nyare T5a i din v70r 1998?
Sitter och funderar samma sak, har en rasad motor på min  v70R AWD manuell 1998 som jag funderar på att sänka ner en nyare T5a i, den från V70r med 300hk (B5254t4).

Gammal tråd men värt ett försök! haha

Volvo 142 "Weber" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang