5008
Sök

generator tips till ljudbygge med kicker i audi a3

Skogsfan
649 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare!

Behöver lite råd om detta då jag inte har särskilt mycket koll på vilka av dessa man ska ha och vart man köper dem, generatorer då alltså.

Det jag har att driva är ett kicker zx2500.1 och ett zx850.2 slutsteg.
Till detta har jag två st trojan 100Ah batterier. Även originalbatteriet som jag tror är ett.. nordpower-nånting på ca 50-60Ah.
Min första fråga är då, ska jag ha kvar originalbatteriet och ha de två 100Ah bak i skuffen eller, ta ur det lilla och ha ett 100Ah där fram och ett där bak?

Och min andra fråga, vad för generator ska jag införskaffa till detta, för jag antar att original inte duger till detta, eller?
Även tips på köpställen vore kanon!smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
9 oktober 2008
orginal generator kommer funka bra.    är ditt orginal batteri friskt så kan du ju köra vidare på det. Annars hade jag bytt ut det till ett Optima gul eller kanske ett trojan till?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Skogsfan
649 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Dawe_A skrev:
orginal generator kommer funka bra.    är ditt orginal batteri friskt så kan du ju köra vidare på det. Annars hade jag bytt ut det till ett Optima gul eller kanske ett trojan till?

Är du säker på det med generatorn? kommer att spela på med en solox18 som bas och ett zx2500.1, är väll dem som kommer dra mest ström antar jag.
Kommer verkligen originalgeneratorn klara av att leverera tillräckligt då? Vet du vad den ligger på i en a3-97?

Jag har ju två st 100ah trojanbatterin extra nu..

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
Kollar man hos yourex.se så verkar det finnas 70-120A generatorer på A3. Även om det är 120A generator så kommer den inte att orka hålla rätt laddspänning ifall du spelar mycket högt, men då är ju frågan om du tänker spela högt väldigt ofta eller om det bara blir någon enstaka gång.

Kommer du att spela en del med motorn avslagen så rekommenderar jag att du underhållsladdar batterierna med jämna mellanrum, generatorn hinner inte med att ladda upp dem vid "vanliga" körningar.

Såna här saker är ju alltid en avvägningsfråga:

Vill man lägga ner tid och pengar på en jättegenerator för att alltid ha tillräckligt med ström oavsett hur högt man spelar eller vill man ha en "normalstor" generator och istället göra någorlunda regelbundna underhållsladdningar för att kompensera otillräcklig laddspänning vid långvariga höga effektuttag?

Det är förstås upp till bilägaren att väga fördelar mot nackdelar. smile

För att få tillräckligt med kraft, men samtidigt ha kvar det ordinarie batteriet, så skulle jag rekommendera att ha båda 100Ah batterierna i skuffen och sedan sätta skiljerelä så att ordinarie batteriet inte riskerar djupurladdning. Fast ifall det ordinarie batteriet inte är i bra skick så bör det bytas förstås.

653 Inlägg
9 oktober 2008
Dubbla generatorer? wink

497 Inlägg
9 oktober 2008
det räcker inte med 2 trojan batteri kör på 3 trojanbatterier så är du som förberäd bytt laddningsregulatorn i generatorns till 14.6  så kommer den generatorn funka finfinnt bara det är 90amps eller 120amps generatorn du har så är det nog.
min kompis kör 4st trojaner till golf orginalgenerator och bytt laddningsreglatorn och det funkar bra:) och han har också solox18tummaren fasst mer effekt;)

497 Inlägg
9 oktober 2008
obs se till att du fixar en bra laddare och underhålls ladda dom beroende poå hur mycxket du spelar kanske 1 gång i veckan

Skogsfan
649 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kollar man hos yourex.se så verkar det finnas 70-120A generatorer på A3. Även om det är 120A generator så kommer den inte att orka hålla rätt laddspänning ifall du spelar mycket högt, men då är ju frågan om du tänker spela högt väldigt ofta eller om det bara blir någon enstaka gång.

Kommer du att spela en del med motorn avslagen så rekommenderar jag att du underhållsladdar batterierna med jämna mellanrum, generatorn hinner inte med att ladda upp dem vid "vanliga" körningar.

Såna här saker är ju alltid en avvägningsfråga:

Vill man lägga ner tid och pengar på en jättegenerator för att alltid ha tillräckligt med ström oavsett hur högt man spelar eller vill man ha en "normalstor" generator och istället göra någorlunda regelbundna underhållsladdningar för att kompensera otillräcklig laddspänning vid långvariga höga effektuttag?

Det är förstås upp till bilägaren att väga fördelar mot nackdelar. smile

För att få tillräckligt med kraft, men samtidigt ha kvar det ordinarie batteriet, så skulle jag rekommendera att ha båda 100Ah batterierna i skuffen och sedan sätta skiljerelä så att ordinarie batteriet inte riskerar djupurladdning. Fast ifall det ordinarie batteriet inte är i bra skick så bör det bytas förstås.

Då förstår jag!
Nja, tänkte bygga den mer mindre lådan som kör på mer välljud och mindre effekt enligt boken.. någon som vet om de lådförslagen som står i x18's instruktionsbok är något att gå på, borde väll fungera?

Men hörni då tror jag nog att jag kör som så att jag sätter de två batterierna bak och sedan köper en finfin batteriladdare och sköter om mina batterier regelbundet! Lär ju räcka till för mig iaf och om man nu ska stå och spela så får man väll se till att ha el till hands och laddaren med sig? Kommer det fungera även om jag har den mindre 70amps generatorn?

Ska jag även kika upp det där med regulatorn?

Någon som kan förklara det här med skiljerelä, eller ska jag ta upp det i en annan tråd kanske. Söka ska jag göra också:)
Senast redigerat av Faniskogen (10 oktober 2008)

Fan i skogen!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 oktober 2008
Körde ett tag med 14.8V-regulator i min bil och vid tomgång med helljus och stereon på högt hade jag 14.4xV bak vid stegen. Med alla förbrukare avstängda låg jag på 14.6xV bak vid stegen.
Detta med 50mm2 hela vägen från generatorn bak till stegen (jag räknar inte de små korta stumparna till 20mm2 jag har, för spänningsfallet i det blir så försumbart att det är inte värt att nämna)

Bara att driva runt motorn (tändningen och bränsledelen) drar alltså såldes runt 0.2V i min bil.
Visserligen en Volvo 240 med 120A generator från 960 och totalt "800Wrms" (kanske använder 5-600W som mest)

Nämner bara detta för att ge en fingervisning....behöver jag tillägga att jag skall beställa ett nytt relä från Yorex?

Ah ang. Yorex så säljer de inte till privatpersoner utan man får gå via en butik/verkstad....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Tack för alla svar!

Tänkte göra en liten sammanställning nu och försöka göra ett slutgiltligt beslut om hur detta ska göras.

Var ute och kollade nyss och det sitter en 90A generator i bilen vad jag förstod det som.

Det jag tänkt mig spelmässigt är väll att när jag åker runt själv lyssna på en behaglig volym men även kunna dra på en del. Ibland kanske även stå still med motorn igång och lira på en hyffsat hög volym.
Ifall det ska dras på rejält så får man väll kanske ta och skaffa sig en bra laddare.

Med tanke på detta, ska jag låta generatorn vara eller skaffa ny? eller är detta med att byta regulator i den lösningen? Också ifall ni kan tänka ut ett ungefärligt pris på er lösning vore det kanon.

Jättetacksam för svar så att mina oroliga undringar i mig kan stillas:)
Senast redigerat av Faniskogen (12 oktober 2008)

Fan i skogen!

Skogsfan
649 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Nu äre lite brådis, vill gärna ha svar på mina frågor om någon vill ta sig lite tid:)
kraven står i inlägget innan.

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
21 oktober 2008
Om du kan få tag på tex en 120-140A generator så får du ju "lite extra" ström att tillgå. Visserligen kommer som sagt inte generatorn att orka ladda tillräckligt på mycket hög volym, men "normal" lyssningsnivå går säkert bra.

När/om du sätter dit en annan generator så ser du samtidigt till att kablarna vid både generator och batteri har tillräcklig area och kontakt, dessutom kollar du även upp laddregulatorn och sätter dit en som tex ger ut minst 14,5-14,6V eller liknande (om det inte sitter en sån redan förstås).

Med de åtgärderna så har du förutsättningar att kunna utnyttja din anläggning ganska bra tycker jag, men fortfarande gäller detta med att hålla koll på batteriernas laddstatus och kanske göra underhållsladdning emellanåt när du vet att det har blivit spelning på hög ljudnivå och med motorn avslagen ett tag. smile

Sök