Fälg sammanhang (ET)

Kornz Solfilmsmontör
22 februari 2006 · 947 Inlägg

Jag är inte så vass på ämnet fälgar men vad menas med ET 42 tex?

Är nyfiken då jag såg detta på en hemsida.

Tacksam för svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Germax
22 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Et42 betyder att anslutning mot nav är 42 mm från fälgens mitt.. troligen negativ ET när de är så pass mkt.

Kornz Solfilmsmontör
22 februari 2006 · 947 Inlägg

JapMax skrev:
Et42 betyder att anslutning mot nav är 42 mm från fälgens mitt.. troligen negativ ET när de är så pass mkt.

Vad ska ET'n ligga runt då för att de ska bli bra? Fälgarna jag letar efter ska sitta på en nissan 200sx s13.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
hyperion
22 februari 2006 · 305 Inlägg

kolla in på nåt nissan forum, nog lättare att hitta svar där.
ET+42 är väl rätt så standard till de vanligaste bilarna, men som till min är det ett jäkla problem att hitta rätt fälgar för jag måste ha väldigt högt ET. Sedan så är dte inte bara ET som spelar roll utan fälgens bredd spelar lika stor roll, på min bil då tex. Så kan jag ha ET+42 om jag har 7" bred fälg men om jag vill ha 9" bredd så måste jag upp i hela ET+67. Detta är inte samma på din bil men som sagt in på nåt nissan forum så hittar du nog svaren du söker.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Kornz Solfilmsmontör
22 februari 2006 · 947 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
kolla in på nåt nissan forum, nog lättare att hitta svar där.
ET+42 är väl rätt så standard till de vanligaste bilarna, men som till min är det ett jäkla problem att hitta rätt fälgar för jag måste ha väldigt högt ET. Sedan så är dte inte bara ET som spelar roll utan fälgens bredd spelar lika stor roll, på min bil då tex. Så kan jag ha ET+42 om jag har 7" bred fälg men om jag vill ha 9" bredd så måste jag upp i hela ET+67. Detta är inte samma på din bil men som sagt in på nåt nissan forum så hittar du nog svaren du söker.

Har du något tips om något nissan forum då? för på 200sx.nu måste man betala för att vara med tycker det är helt sjukt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Sharky
22 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Har du provat att googla med:
"nissan 200sx rim et"

/Göran

Kornz skrev:
Har du något tips om något nissan forum då? för på 200sx.nu måste man betala för att vara med tycker det är helt sjukt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kornz Solfilmsmontör
22 februari 2006 · 947 Inlägg

Sharky skrev:
Har du provat att googla med:
"nissan 200sx rim et"

/Göran

Ja. Hittar bara massa franska sidor fattar noll vad där står, och får inga på svenska sidor sad

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
hyperion
23 februari 2006 · 305 Inlägg

stod ingenting om vilken bredd på fälgarna man ska ha till ET på den sidan ju, då är det värdelöst?

Dessa sidor kan funka, hittade ingen svensk dock.
Engelsk:
http://www.nissanforums.com/
Norsk:
http://forum.200sx-ogn.org/



Annars så bör det finnas en hel del nissan folk på zatzy.com kan vara värt att testa där med!

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
FatChrome
26 februari 2006 · 18 Inlägg

Hej gott folk. Skickar en länk till er där ni kan se vad och vilken ET/pressdjup/offset som passar era bilar och även om de rekommenderar max storlek på typ 18 tums och 40 profil så är det inga probelm att gå ett par tum till. Visst, komfort försvinner men snyggt blir det!  Det är ett av verktygen som jag använder ganska ofta när jag räknar ut vilken storlek och bredd man kan använda. Om det står ET42 som i den första kommentaren så är det en positiv et.
Själv har jag haft 18 tums och 40 profils förra året men blir kanske 20x8,5 tums med et35  och 30 profils detta år, vi får se. Har en vanlig golf -03. Mycket nöje! http://www.rochfordtyres.co.uk/fitmentguide.asp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang