tjena, har precis fått upp ögonen för Viking metal, så jävla skönt sound när dom blandar folkmusik med metal. Någon mer än jag som tycker så?? Någon som har bra tips på band?
Finns två lite 'större' svenska band som lirar 'riktig' Viking Metal.
Thyrfing Månegarm
Månegarm kan beskrivas som folkig black metal (violinist i bandet). Thyrfing tycker jag kör lite mer åt death, med mer inslag av folk på senare tid. I början var det folkiga synthslingor, numera är det väl mer stråkar. Båda banden har släppt ett flertal skivor.
Annars har du ju Amon Amarth som lirar melodisk death metal med viking/folk-inslag. Skulle dock inte kalla deras musik för viking metal (inte om man jämför med Thyrfing/Månegarm).
Viking metal? Typ.. Amon Amarth o Finntroll då.. Finntroll är skitkul att lyssna på när man har festat i flera timmar och alla är lite halvslitna.. öööh.
Vintersorg Ensiferum (folk/viking metal) Finntroll amon Amarth (mer åt death metal-hållet) Månegarm Korpiklaani (sjunger på finska) Turisas (sjunger på finska)
Första EPn Hedniskhjärtad ('98) och första plattan Till Fjälls ('98) är ju fina grejer. Spårade ur lite sen. Förra årets 'Solens rötter' var väl lite mera folk igen. Men ja.. ?
Första EPn Hedniskhjärtad ('98) och första plattan Till Fjälls ('98) är ju fina grejer. Spårade ur lite sen. Förra årets 'Solens rötter' var väl lite mera folk igen. Men ja.. ?
Men jag lyssnar bara på tidiga Vintersorg, så har inte ens lyssnat på deras nya än, är det något att ha?