5438
Sök

Har mitt batteri gjort sitt eller är det något annat?

1 585 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hej!
Har problem med att min Saab 9000 2.0T -96 laddar ur sig hela tiden. I början var bilen bara seg startad men nu får jag inte igång den alls. Räcker med att jag har bilen ståendes i ett par timmar så går bilen inte att starta alls. Har mätt lite på batteriet och när bilen är avstängd/startar inte, så har batteriet 12,96 volt både på polskorna och direkt på polerna. När bilen är igång så är det 14,2-14,4volt på batteriet. När jag sedan mäter samtidigt som jag försöker starta bilen sjunker spänningen till 2-3volt. Är det batteriet som har gjort sitt eller är det startmotorn? Eller är det kanske generatorn? Men eftersom bilen laddar som den ska när den är igång så misstänker jag inte att det är generatorn. Tacksam för alla tips jag kan få.
Senast redigerat av Jolle87 (13 oktober 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
13 oktober 2008
Byt batteri.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 585 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Mm jag misstänker att batteriet har gjort sitt:P Men vill va på den säkra sidan först.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 655 Inlägg
13 oktober 2008
Ett hett tips är att kolla syravikten i batteriet.

Kan mycket väl vara att batteriet är slut, kan vara så att startmotorn börjar bli dålig..
En syraviktsmätare går att få tag på närmsta "riktiga" mack..

1 661 Inlägg
13 oktober 2008
Om du är osäker, testa med ett annat batteri?
Absolut snabbaste och enklaste lösningen

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Om spänningen är så där på själva polerna så är det 100% batteriet, håller med de andra. Även om startmotorn skulle vara kortsluten så sjunker inte spänningen så där mycket på ett friskt batteri. smile

Vid såna här mätningar är det mycket viktigt att mäta just på polerna, inte på polskorna, för att kunna avgöra ifall batteriet är boven eller inte.
Senast redigerat av Drönirettab (13 oktober 2008)

4 299 Inlägg
13 oktober 2008
Hur gammalt kan batteriet vara??
E de för gammalt så skit i syraviktsmätare o åk direkt o köp nytt batteri ist...

För jag tycker också de låter som att batteriet e slut.

1 585 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Mm hade först tänkt köpa mig en syraviktsmätare men är ganska säker på att batteriet har suttit där i minst 10år. Kanske har suttit där sedan bilen va ny till och med. Jag mätte både på polskorna och på polerna eftersom ibland kan det ju va kabelbrott i polskorna därför jag ville va på säkra sidan och mätte på båda. Men eftersom jag fick fram samma volt så va det inte det som va felet. Nää det blir till att köpa ett nytt batteri.

BASS GLAD
1 382 Inlägg

Sök