1997
Sök

Opel Omega går hackigt

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har fått en opel omega av en polare och bilen har lite problem.
Bilen går ganska bra när den är kall men när den börjar bli varm, de är då den börjar gå hackigt. När man står på tomgången och gasar på friskt så spottar den i början sen varvar normalt.

Har bara orkat kolla på första stiftet och de såg normalt ut, men kom att tänka på att de är mycket olja runt ventilkåpspackningen och såg att en tändhat hade fått olja på sig. Har inte kollat de stiftet men kan de ha nått med problemet och göra?
Någon som har nå tips vad de kan vara annars blir de en felsökning hos en verkstad.

Bild längre ner i tråden.
Senast redigerat av lance (15 oktober 2008)


4 682 Inlägg
14 oktober 2008
#2
lite mer info skulle inte skada wink ,men du kan börja me att prova läsa av felkoder.

120 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#3
Moparboy440 skrev:
lite mer info skulle inte skada wink ,men du kan börja me att prova läsa av felkoder.

Okej. Har kollat stiftet som hade fått olja på sig men de var helt normalt. När jag kör eller startar bilen får jag inga felkoder.
Men de känns som att bilen får för mycket eller för lite soppa eftersom den "pruttar".
Har även kollat efter sprickor i gummislangen som går från lmm till gasspjället.
Lägger upp en bild på hur de ser ut

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32762olja.JPG


4 682 Inlägg
15 oktober 2008
#4
lance skrev:
Moparboy440 skrev:
lite mer info skulle inte skada wink ,men du kan börja me att prova läsa av felkoder.

Okej. Har kollat stiftet som hade fått olja på sig men de var helt normalt. När jag kör eller startar bilen får jag inga felkoder.
Men de känns som att bilen får för mycket eller för lite soppa eftersom den "pruttar".
Har även kollat efter sprickor i gummislangen som går från lmm till gasspjället.
Lägger upp en bild på hur de ser ut
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32762olja.JPG

du har en vanlig opel omega a med 2 liters cih motor ser ja.
konstigt ,om de vore nån sensor/givare/mätare så tycker man ju att de borde komma upp felkod hmm.
kanske bränslepumpen börjar ge upp ?du kan ju oxå prova byta bränslefilter, e ju knappast de som e felet men ska ju bytas i.a.f så de skadar ju inte.
Senast redigerat av Moparboy440 (15 oktober 2008)

120 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#5
Har fått tips om att spruta lite startgas men har svårt och tro att man hittar nått läckage.


Jlmmy
15 oktober 2008
#6
Jag skulle kunna tänka mig att din lmm håller på att ge sig. Hur började det hela?
Har du tästat koppla ur din lmm och se fall bilen går bättre? Isåfall är det den som är sönder.

Hade nämligen samma fel på min förra escort!

Mvh

120 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#7
Jlmmy skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att din lmm håller på att ge sig. Hur började det hela?
Har du tästat koppla ur din lmm och se fall bilen går bättre? Isåfall är det den som är sönder.

Hade nämligen samma fel på min förra escort!

Mvh

Kopplade bort den men då dog bilen direkt måste gasa för att hålla igång den. Har ingen aning hur de hela började eftersom jag fick bilen tongue.


112 Inlägg
16 oktober 2008
#8
När är den servad sist?, Har den frödelarlock? om ja så hur ser den ut? luftfiltret? bränslefiltret? gammal bensin? om de är metaltank, så kan de vara rostrester i tanken som täpper, mm...
Kom med mer info så kanske vi kommer med nån lösning...


112 Inlägg
16 oktober 2008
#9
Såg att de är Biltema tändkablar, är dom helt fräscha ? har härt att tänddelar från Biltema har inte så hög kvalitet, men de e vad jag har hört...


120 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#10
T12 skrev:
När är den servad sist?, Har den frödelarlock? om ja så hur ser den ut? luftfiltret? bränslefiltret? gammal bensin? om de är metaltank, så kan de vara rostrester i tanken som täpper, mm...
Kom med mer info så kanske vi kommer med nån lösning...

Har ingen aning om när den är servad sist men oljefiltret såg rostigt ut tongue. Har kollat på fördelarlocket och när jag drog ur tändkontakten från fördelarlocket så hade alla ärja igen.
Gjorde rent kontakterna men fattar fan inte hur jag ska få loss fördelarlocket eftersom de sitter så jävla illa till. Efter jag gjort rent kontakterna så gick den bättre men den spotta fortfarande lite.
Är de värt att byta ut tändkablarna helt? Har fått tips på temp sensorn men hur kan man se om den är trasig är det bara ohm mäta eller?


956 Inlägg
17 oktober 2008
#11
min vr6 gick hackigt när den blev varm..men när den fortfarande var kall gick den som den skulle...jag servade den,bytte fördelarlock,rotor och tändkablar..sen var problemet över..likaså på min carina jag har nu

eldus veldus

120 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#12
golf88 skrev:
min vr6 gick hackigt när den blev varm..men när den fortfarande var kall gick den som den skulle...jag servade den,bytte fördelarlock,rotor och tändkablar..sen var problemet över..likaså på min carina jag har nu

Okej har testat tempsensorn och den var okej. testade köra bilen idag och den gick helt felfritt i några timmar även när den var varm var nog för att jag tog bort allt som var ärjat på kablarna.
Har nu köpt nytt fördelarlock,rotor och tändkablar som jag ska byta. Men är de brytarspets eller är de elektroniskt? Om brytarspets hur fan ska man kunna skjustera den?



Sök