5713
Sök

Hjälp med felsökning, saab 9-3 årsmodell -00

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Hej, sedan den senaste veckan tillbaka har min startmotor tagit längre tid på sig att få igång bilen än förr. Frågan är varför? Jag är helt nollad då det det gäller bilar tyvärr men försöker dock lära mig.

Min chansning är att tändstiften börjar bli dåliga? Far min säger dock att han tror att bilen går lite halv dåligt hela tiden om det är tändstiften och det har jag inte märkt av.

Vet inte vad ni behöver veta för att kunna hjälpa mig... vill ni veta någonting mer så skriv det här så ska jag försöka ta reda på det.

Bilen det gäller är den jag har uppladdad.

Tack på förhand /Tribbe

1 037 Inlägg
15 oktober 2008
Tribbe skrev:
Hej, sedan den senaste veckan tillbaka har min startmotor tagit längre tid på sig att få igång bilen än förr. Frågan är varför? Jag är helt nollad då det det gäller bilar tyvärr men försöker dock lära mig.

Min chansning är att tändstiften börjar bli dåliga? Far min säger dock att han tror att bilen går lite halv dåligt hela tiden om det är tändstiften och det har jag inte märkt av.

Vet inte vad ni behöver veta för att kunna hjälpa mig... vill ni veta någonting mer så skriv det här så ska jag försöka ta reda på det.

Bilen det gäller är den jag har uppladdad.

Tack på förhand /Tribbe

tjenare! Jag hade precis samma problem när jag köpte min, jag besvärade inte av att den tog lite tid på sig att starta, för den startade alltid på första försöket.. men så provade jag att koppla bort pluskabeln på batteriet i ca 30 min, satte tillbaka den och vips så va den mycket lättstartad igen smile det ä väl mitt tips att du kan prova smile
Tändstiften bör du också kolla eer byta helt enkelt,kosta 50kr/st och du ska ha NGK

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Mange__ skrev:
tjenare! Jag hade precis samma problem när jag köpte min, jag besvärade inte av att den tog lite tid på sig att starta, för den startade alltid på första försöket.. men så provade jag att koppla bort pluskabeln på batteriet i ca 30 min, satte tillbaka den och vips så va den mycket lättstartad igen smile det ä väl mitt tips att du kan prova smile
Tändstiften bör du också kolla eer byta helt enkelt,kosta 50kr/st och du ska ha NGK

Okej, låter skumt att det ska hjälpa med att ta bort pluskabeln.. men kanske är värt ett försök.

Tack för svar. /Tribbe.

741 Inlägg
15 oktober 2008
Har EXAKT samma "problem" med min, har varit så lääänge nu, jag har bytt tändstift och haft borta plus/minuspolen utan resultat.. Jag funderar på om bränslefiltret kan börja bli igensatt kanske? tänkte jag skulle byta det om någon vecka..
Senast redigerat av Joo (15 oktober 2008)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Joo skrev:
Har EXAKT samma "problem" med min, har varit så lääänge nu, jag har bytt tändstift och haft borta plus/minuspolen utan resultat.. Jag funderar på om bränslefiltret kan börja bli igensatt kanske? tänkte jag skulle byta det om någon vecka..

Okej. En bekant sa att han trodde att det var tändstiften eller bränslepumpen som började ge sig på min bil. Hoppas vi får ordning på det.

Kollade på tändstift på speedparts hemsida finns en sats för 170kr och en för 642kr vad är skillnaden?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 oktober 2008
Tribbe skrev:
Joo skrev:

Okej. En bekant sa att han trodde att det var tändstiften eller bränslepumpen som började ge sig på min bil. Hoppas vi får ordning på det.

Kollade på tändstift på speedparts hemsida finns en sats för 170kr och en för 642kr vad är skillnaden?

Ena är vanliga "stift" och dem andra är longlife platinum stift.

Du tror inte att vädret har något inverkan, eftersom det börjar bli fuktigare nu? roll

Vart och vad tankar du? wink

Ljuddämparservice har i staden tar 42:-/st för vanliga stiften. NGK BCP7ES-11 är dem som flera saab-tomtar rekomenderar smile
Senast redigerat av kwansa (15 oktober 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Tankar lite här och där, senaste 2 gångerna på jet, annars är det oftast preem och hydro och jet då...

Jag kan som sagt inte mycket om sånt här, men jag har aldrig varit med om att det tagit längre tid att starta någon annan bil jag kört då det varit fuktigare ute.

Sök