6431
Sök

Vikten med rätt volym på lådor

VW Ägare
1 011 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Hur stor betydelse har volymen i lådan för en bas? Är det bara viktigt att den inte blir för liten eller kan den bli förstor också?

Hur vet man om den ska dämpas eller portas?

Eller är det bara bygga en låda och sen dämpa och experimentera med ljudet och hoppas att man får det rätt?

Henrik Eberlund

733 Inlägg
15 oktober 2008
vad för bas tänker du på? vad vill du spela för musik?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Avstängd
116 Inlägg
15 oktober 2008

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

10 287 Inlägg
15 oktober 2008
Helst inte såvida man inte har mätinstrument eller stor vana.

/Göran

Eberlund skrev:
Eller är det bara bygga en låda och sen dämpa och experimentera med ljudet och hoppas att man får det rätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
16 oktober 2008
Eberlund skrev:
Hur stor betydelse har volymen i lådan för en bas? Är det bara viktigt att den inte blir för liten eller kan den bli förstor också?

Volymen har all betydelse för hur basen kommer att jobba, med fel volymer kommer det både att låta dåligt och högtalaren kommer inte att tåla så mycket effekt som den hade gjort i "Rätt" låda

Börja med att tala om vilken bil/modell du har, vilka högtalare och steg samt om du vill ha riktigt "låg bas" eller "disco dunk"

För att kunna räkna på en låda behövs även parametrarna

FS, dB, QTS, X-max, Re, Pe

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 oktober 2008
dbjanoz skrev:
Eberlund skrev:

Volymen har all betydelse för hur basen kommer att jobba, med fel volymer kommer det både att låta dåligt och högtalaren kommer inte att tåla så mycket effekt som den hade gjort i "Rätt" låda

Börja med att tala om vilken bil/modell du har, vilka högtalare och steg samt om du vill ha riktigt "låg bas" eller "disco dunk"

För att kunna räkna på en låda behövs även parametrarna

FS, dB, QTS, X-max, Re, Pe

Nja de viktigaste för att räkna ut en låda är Qts, Vas och Fs...fler data skadar ju inte men man behöver bara de tre i grunden för att beräkna en låda.

Eberlund> Slutna lådor är minst känsliga för variatoner i lådvolym. Såvida man inte hamnar 10-15l käpprätt fel.

Sedan om du skall ha dämpning eller ej kan bara dina öron avgöra.
Jag själv kör helt utan dämpning för att jag gillar rrsponsen min bas fick i lådan utan jämfört med att ha dämpning i lådan. Andra basar och lådor har jag haft fulla med dämpning i för att få det att låta mer som jag vill. Så det varierar helt enkelt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

VW Ägare
1 011 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
PIONEER
TS-W1200C
vas 125,14
fs 25
qts 0,39
12"

Steget:
1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. 2ohm stabilt. THD 0,03%. S/N >96. Lågnivå in/utgång (RCA). Subsonic filter 20-55Hz/12dB. LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-12dB/45Hz. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 90dB.

Bilen en Passat Variant

Sedan har jag två basar som kommer sitta i två separata lådor.

Henrik Eberlund

Sök