Lackera Instrumentpanlelen i en saab? och hur får jag av den?

Hasskvist
16 oktober 2008 · 36 Inlägg

Hej som ni kanske märker på rubriken så har jag planerat att lacka instrumentpanelen i min blå 9-3 (00:a) men får inte loss den! mycket frustrerande men har lite dilemma när det gäller lacken oxå. då jag inte riktigt har bestämt mig än.. funderar lite på matchande blå men känns som att många andra har detta så alternativ 2, 3 och 4 är blank svart (pianolack finish) och typ halvmatt svart eller silver metallick... har införskaffat en extra instrumentpanel från skroten så ska jobba lite med denna tills jag är klar och har listat ut hur jag ska få loss orginalet:D så frågan är i princip hur får jag loss den, vilken färg tycker ni och har ni några andra bra ideér??tongue

Mycket tacksam för svar

Senast redigerat av HazzeMan (17 oktober 2008)

DeFlo
16 oktober 2008 · 514 Inlägg

HazzeMan skrev:
Hej som ni kanske märker på rubriken så har jag planerat att lacka instrumentpanelen i min blå 9-3 (00:a) men får inte loss den! mycket frustrerande men har lite dilemma när det gäller lacken oxå. då jag inte riktigt har bestämt mig än.. funderar lite på matchande blå men känns som att många andra har detta så alternativ 2, 3 och 4 är blank svart (pianolack finish) och typ halvmatt svart eller silver metallick... har införskaffat en extra instrumentpanel från skroten så ska jobba lite med denna tills jag är klar och har listat ut hur jag ska få loss orginalet:D så frågan är i princip hur får jag loss den, vilken färg tycker ni och har ni några andra bra ideér??tongue

Mycket tacksam för svar

Så svår är den faktiskt inte att ta av gäller bara att hitta alla skruvar smile sen sitter den med klipps vid fläktarna...
Sitter med hmm... 8 skruvar eller något sådant "tog av den för några veckor sedan så går på minne nu tongue"
2 vid mätarhuset
2 på vänster sida bakom knapparna = knapp 1 "dimljus" knapp 2 "den du reglerar mätarhusljuset med"
2 bakom stereon snett uppåt
2 bakom ratten
sen måste du ta av kåpan bakom ratten och dra bak den så kan du lirka loss den....

Annars kan du köpa en instruktions bok på biltema för 300 kr så får du reda på allt med bilder

mvh

John

BMW = Bil Med Wasakredit
Hasskvist
16 oktober 2008 · 36 Inlägg

tack för svaret och ska nog kolla på en sådan bok tongue

sir_daniel www.kudoz.se
16 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

hoppas du plastar brädan då risken annars är att lacken kommer börja spricka efter ett tag....

jewe
16 oktober 2008 · 498 Inlägg

sir_daniel skrev:
hoppas du plastar brädan då risken annars är att lacken kommer börja spricka efter ett tag....

Spricker den om man väljer en vinylfärg?

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
16 oktober 2008 · 236 Inlägg

Det finns ett tilllägg som man blandar i lacken
Tror att det kallas mjukgörare och om du pratar med din lackerare så vet han nog vad jag pratar om.
Har gjort det på min bil och det har ej spruckit och den lacken har suttit på i 8 år utan att spricka.
Mvh
Rickard

Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
sir_daniel www.kudoz.se
16 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

men mjukgörare o vinyllack så fungerar det såklart, men vet inte vilken nivå han skulle lägga sig i så skrev för att göra han uppmärksam på problemet som kan uppstå.

Hasskvist
16 oktober 2008 · 36 Inlägg

har lite kontakter på lackeringsfirma så tänkte låta dom göra själva lacken men gör allt förarbete själv och så och ska nog trycka i några mätare i ena utblåset som sitter på och har lite andra små ideer på gång men det får komma när pengarna trillar in. men vad tror ni om färgen då?

NdL Konstruktör
16 oktober 2008 · 1 053 Inlägg

Tycker du först ska ta och fundera över att ifall du har en instrumentbräda med hög finish så kommer du nog troligtvis bländas av solen. Vilket kanske inte är allt för roligt.

Men ifall du inte störs av det så hade jag nog kört på en mattsvart iaf.

Hasskvist
19 oktober 2008 · 36 Inlägg

har testat att ta av den men det ville sig inte hittade 7 st och dom satt inte riktigt där de skulle.
2 in ovanför mätarhuset
2 på vänster sida bakom knapparna = knapp 1 vid strömställaren till lycktorna och knapp 2 "den du reglerar lucktinställningen med"
1 bakom färddatorn snett uppåt
2 under/bakom ratten

men vart sitter den sista för får inte bort den..?

DeFlo
19 oktober 2008 · 514 Inlägg

HazzeMan skrev:
har testat att ta av den men det ville sig inte hittade 7 st och dom satt inte riktigt där de skulle.
2 in ovanför mätarhuset
2 på vänster sida bakom knapparna = knapp 1 vid strömställaren till lycktorna och knapp 2 "den du reglerar lucktinställningen med"
1 bakom färddatorn snett uppåt
2 under/bakom ratten

men vart sitter den sista för får inte bort den..?

hmm... då måste det vara alla det sitter klipps runt om fläktarna som du får lirka loss, jag tog en skruvmejsel och tryckte upp det.

BMW = Bil Med Wasakredit
Adler
23 oktober 2008 · 17 Inlägg

Strunta i att lacka den.

Flocka den istället. Det blir MYCKET snyggare och det finns ingen risk för sprickor eller som någon nämnt ovan, risk för att bli bländad. inom rally flockar man just för att slippa reflektioner av instrumentpanelen i vindrutan.
Man sprutlimmar panelen och täcker sen ytan med tygfibrer som hjälps att stå rakt ut av statisk elektricitet under arbetet.

PBZ tar 1500 för en instrumentbräda.

http://www.pb-z.se/bilder/produkterochtjanster/IMG_FLOCK.jpg

http://www.pb-z.se/bilder/produkterochtjanster/IMG_CUSTOm.jpg

http://www.pb-z.se/bilder/produkterochtjanster/22.jpg

Hasskvist
4 november 2008 · 36 Inlägg

collt men vart kan man göra sådant då?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
4 januari 2011 · 449 Inlägg

Jag kommer nog lacka min panel mattsvart då jag tycker det passar bättre inne i bilen än blank. Annars kan man gå rakt emot och lacka den vit

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Janneutanb
4 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Såhär 2 år senare så får man hoppas att han har bestämt sig wink

mrfjonsson DäckSprängarLigan
4 januari 2011 · 449 Inlägg

Aj då, missade datumet.
Sökte på hur man plockade loss panelen och hittade mitt svar.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang