4583
Sök

Byte av ventiler

5 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Seat Ibiza -02. 1,4l 16V.

Kamaxelremmen gick ju av förut och krökte 8 ventiler. Har tagit av toppen och plockat bort ventiler och rubbet. Har köpt nya ventiler och ska lämna in toppen för planing och slipa in ventilerna.

Nu min fråga...

Är det bara att sätta dit toppen igen eller är det något man ska tänka på?
Hörde något om att man måste nolla motorn innan man sätter dit toppen...

Men är det inte så att det är först när nya kamaxelremmen och tillbehör som man måste nolla motorn och ställa in kamaxlarna? (ska lämna in den sen till en verkstad för det). Det är inget jag vågar göra själv eller ska jag prova det också??
Senast redigerat av Kippi (16 oktober 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 oktober 2008
nollställer du inte kammarna och veven som som du ska så gör du sönder ventilerna igen

köp en verkstadshandbok. där brukar det stå hur man nollställer motorn och annat smått och gott man kan behöva veta
Senast redigerat av azid (16 oktober 2008)

2slow

5 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Jo, jag vet att det ska göras men måste jag göra det innan jag sätter dit toppen eller kan det göras när man ska sätta dit kamremmen  (ska ju ändå lämna in den för kamremspåsättningen).

Men tänkte sätta dit toppen själv och allt annat förutom kamremmen just för att få ner priset lite.
Har ju ändå tagit loss allt själv...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 oktober 2008
jag hade nollstält veven ja innan jag satt dit toppen

2slow

Bil och MC guru
272 Inlägg
16 oktober 2008
Det behövs inte ställa motorn på 0:an (TDC) när du monterar toppen men tänk på att när du monterar i kammarna så kan det bli så att en cylinder har ventilerna öppna och då kan dessa ta i kolven när du bultar dit toppen. Så rekommendationen är att sätta motorn och kammar på markeringarna eller så nära det går innan man bultar dit toppen och monterar kamremmen.

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

5 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Ok, nolla motorn men eftersom kammarna sitter i ventilkåpan kan det vara svårt att ställa in dom innan jag sätter dit toppen.

Bil och MC guru
272 Inlägg
16 oktober 2008
Du menar att kammarnas "0" märkning sitter i ventilkåpan hoppas jag och inte kammarna??

Så länge du bara drar dit toppen utan att sätta i kammarna/Kammen är ALLA ventiler stängda.
Så långt är det inga problem på din bil. Men det finns andra bilar och märken där en kam eller båda inte behöver demonteras för att dra topplocksbultarna.

Det är bara att sätta dom "ungefär" på 0-markeringen...vid montering och sen lägga på remmen.
Med motorn/vevaxeln på "0" såklart

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

519 Inlägg
16 oktober 2008
bör nolla motorn om kamaxlarna sitter i toppen, vrider du på kamaxlarna så fastnar dom i vissa lägen,kolla ungefär var markeringarna sitter och snurra kamdrevet dit,stannar kammen där så är det på ett ungefär rätt,,,svårt att förklara,

68 Inlägg
17 oktober 2008
Kippi skrev:
Seat Ibiza -02. 1,4l 16V.

Kamaxelremmen gick ju av förut och krökte 8 ventiler. Har tagit av toppen och plockat bort ventiler och rubbet. Har köpt nya ventiler och ska lämna in toppen för planing och slipa in ventilerna.

Nu min fråga...

Är det bara att sätta dit toppen igen eller är det något man ska tänka på?
Hörde något om att man måste nolla motorn innan man sätter dit toppen...

Men är det inte så att det är först när nya kamaxelremmen och tillbehör som man måste nolla motorn och ställa in kamaxlarna? (ska lämna in den sen till en verkstad för det). Det är inget jag vågar göra själv eller ska jag prova det också??

Vad menar du med 8 ventiler ? Är det 8 st på insug/avgas sidan eller är det 8 random ventiler och rubbet är det lyftare samt styrningar mm?

Eftersom inte motorn kokat och toppen vridit sig behöver du inte plana, utan bara slipa in ventiler som du säger och eventuellt byta styrningar(kolla ifall de är bra annars finns risk att bilen kommer låta som en gammal diesel-snurra).

Tänk på att sätta dit ny sotningssats eller iaf ny topp-packning och köp även nya topplocksbultar eftersom det är sträckbultar som först dras med moment odh sedan med vinkell(låt någon med kunskap samt rätt verktyg göra detta åt dig. Om du använder de gamla bultarna eller drar med fel moment kommer du blåsa topppackningen och då får du göra om samma sak igen....

För att ställa kammen när toppen är på kräver en hel del specialverktyg typ mätklocka för att nolla första kolven i ö.d, samt diverse verkyg för lossning av kamdrev samt låsning av kamaxlar vilka kan vara ganska dyra.

Så mitt tips är att sätta dit topp och allt men låta kunnig dra bultarna. Sedan lämnar du bilen för montering/inställning av ny kamrem. Kostnad runt 2000-3000 för montering samt dragning av bultar
Senast redigerat av bmw_mannen (17 oktober 2008)

5 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
1. Jag ska lämna in toppen för planing och slipa in 8st avgasventiler som blev krökta.

2. Jag ska nolla motorn

3. Jag ska sätta dit toppen själv och allt annat runtomkring (avgas, insug etc)

4. Jag ska lämna in bilen för att sätta dit kamremmen och för inställningarna.

5. Sen ska det vara klart...smile

Alltså toppen där ventilerna sitter finns inte kamaxlarna utan de sitter i locket som sätts på toppen.
Alltså behöver jag inte ställa in kammarna när jag sätter dit toppen, eller hur.

Är det inte vanligt att kamaxlarna sitter i locket? Jag har ju sett flera där de sitter på toppen men inte i denna bil.

Har läst att man ska plana toppen men då kanske det inte behövs om motorn inte har kokat??

5 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Och hur ser jag att styrningarna bör bytas? Skrapmärken eller vadå??

Sök