Bara vaxa????

Peking_tjej
16 oktober 2008 · 82 Inlägg

Har nu praktik på en bilfirma och dom vaxara bara bilarna....skall man inte typ köra med polish eller rubbing innan man vaxar??

Och på oxiderade bilar vad använder man då?

guwib
17 oktober 2008 · 624 Inlägg

det är troligtvis inte vax.. utan polish.tar bort mindre repor och ger bra glans.

annars skall man ju köra med fin rubbing- enkeltrissa, tvätta av bilen, på med vax- dubbeltrissa typ cyklo,sen polera upp glansen.

who´s the man?
chrix
17 oktober 2008 · 188 Inlägg

Peking_tjej skrev:
Har nu praktik på en bilfirma och dom vaxara bara bilarna....skall man inte typ köra med polish eller rubbing innan man vaxar??

Och på oxiderade bilar vad använder man då?

JO det skall man göra, fast det är kanske på helt nya bilar å då kanske det inte behövs...
Vilken firma praktiserar du på då?

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
MilleN
17 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Är det inte sådant du ska fråga på platsen du praktiserar på?

Stoffe_G
17 oktober 2008 · 135 Inlägg

Oxiderade bilar = rostiga bilar? Där använder man lämpligast blästersand... smile

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
keffy89 Saab
17 oktober 2008 · 344 Inlägg

Stoffe_G skrev:
Oxiderade bilar = rostiga bilar?

nä "Blek" i lacken eller har jag fel?!

jocke_gronberg
17 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

någon typ av cleaner ska man ha till matt oxiderad lack

jag lägger på ett lager vax på min vinterbil då det inte spelar någon större roll hur den ser ut vill bara få den mer lätt tvättad dock så blir resultatet skit

prova denna:

http://www.lj-trading.se/webshop/images/uploads/intensivepolish.jpg

Senast redigerat av jorre83 (17 oktober 2008)

TT-Avant
17 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Peking_tjej skrev:
Har nu praktik på en bilfirma och dom vaxara bara bilarna....skall man inte typ köra med polish eller rubbing innan man vaxar??

Och på oxiderade bilar vad använder man då?

Är du 100 på att de enbart har vax?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Peking_tjej
18 oktober 2008 · 82 Inlägg

TT-Avant skrev:

Peking_tjej skrev:
Har nu praktik på en bilfirma och dom vaxara bara bilarna....skall man inte typ köra med polish eller rubbing innan man vaxar??

Och på oxiderade bilar vad använder man då?

Är du 100 på att de enbart har vax?

Ja jag är rätt säker på att det bara är vax...tvättar/fettar ju av bilarna ordentligt förs.
Fråga dom varför dom inte kör med polering/rubbing...fick då till halv svar att oxiderade bilar får dom välja till om dom vill att man skall polera den innan vax.


Skall fråga dom igen......fick in en bil som inte alls va snygg i lacken, trode då att dom skulle köra med rubbing eller nått innan men dom bara vaxa..utan störe skillnad:/ O fick höra dagen efter att ägaren inte var nöjd...konstigt, NOT

Senast redigerat av Peking_tjej (18 oktober 2008)

Smajly
18 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Öhh.. Vad är det för bilfirma du jobbar på??  Är det rekondfirma eller vaddå?

Torlejf Bilvårdstönt.
18 oktober 2008 · 1 109 Inlägg

Detta behöver inte vara så konstigt som det låter.
Med tanke på att alla svenskar enbart tänker på pris före kvalité så kan det säkert vara så att det företag har nått korkat erbjudande.
T.ex: Vaxning, nu endast 795 kr.

Detta ger i slutändan noll resultat på din bil förutom en tunt lager vax som max håller en månad pga "smutsig" lack under.

Jag säger som alltid; Är man snål får man skylla sig själv.

Och att lägga vax på en oxiderad lack borde faktiskt bilfirman upplysa kunden om att det är totalt meningslöst.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
jocke_gronberg
18 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

en vaxning tar inte ens 10- 15min på en bil oj vad pengar dom måste dra in

Torlejf Bilvårdstönt.
18 oktober 2008 · 1 109 Inlägg

jorre83 skrev:
en vaxning tar inte ens 10- 15min på en bil oj vad pengar dom måste dra in

Staten ska ha en gigantisk del av dom där pengarna också. smile

Och man måste faktiskt tvätta en bil innan man ger sig på att vaxa den. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
TT-Avant
19 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Peking_tjej skrev:

TT-Avant skrev:

Peking_tjej skrev:
Har nu praktik på en bilfirma och dom vaxara bara bilarna....skall man inte typ köra med polish eller rubbing innan man vaxar??

Och på oxiderade bilar vad använder man då?

Är du 100 på att de enbart har vax?

Ja jag är rätt säker på att det bara är vax...tvättar/fettar ju av bilarna ordentligt förs.
Fråga dom varför dom inte kör med polering/rubbing...fick då till halv svar att oxiderade bilar får dom välja till om dom vill att man skall polera den innan vax.


Skall fråga dom igen......fick in en bil som inte alls va snygg i lacken, trode då att dom skulle köra med rubbing eller nått innan men dom bara vaxa..utan störe skillnad:/ O fick höra dagen efter att ägaren inte var nöjd...konstigt, NOT

ok..verkar inte vara jätte seriöst företag? Skulle det vara ett seriöst företag borde de förklarat för kund att enbart vax inte kommer bli bra pga.....
Varför inte bara köra med polish? då får de ju en mindre polering samt vaxning på en gång. Funkar till dålig lack och bättre lack. Hur som så blir resultatet bättre än med enbart vax.
Mycke förundrad över företaget..roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
60sportcoupe
19 oktober 2008 · 14 Inlägg

Tyvärr finns det för många "Lycksökare" i rekond branschen:(.

Självklart ska man alltid lägga en polish före vax, även en ny bil har stått ute och blivit utsatt för föroreningar ,sol, surt regn mm.
Polish rengör och förbereder för att vaxet ska sitta fast, och på en oxiderad matt lack hjälper ju inget vax i världen.
Men driver man företag i "storstan" så tycker man väl att kundunderlaget är oändligt kanske?

Eberlund VW Ägare
19 oktober 2008 · 1 011 Inlägg

Stoffe_G skrev:
Oxiderade bilar = rostiga bilar? Där använder man lämpligast blästersand... smile

Tror han menar Oxiderade lacker. Vanligt på röda saab då de inte har klarlack. Många röda bilar som är mer rosa.

Henrik Eberlund
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang