4987
Sök

Är det värt att bygga låda till en Zachry X3M-120 ?

Olika
907 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har en Zachry X3M-120 liggande, vad är det för karaktär på den egentligen?
Är det lönt att lägga energi på att bygga en låda till den eller ska jag leta efter en annan bas ?
Den ska isåf spela ihop med ett DLS MS5 framsystem.

Hur stor ska lådan vara, sluten eller portad ? Hur stora och långa portar ?

Mvh
Fredrik

21 761 Inlägg
17 oktober 2008
#2
Enligt parametrarna så kan den monteras i både sluten och basreflex, dock kan den passa aningen mer i slutet. Jag har räknat på en basreflexlåda i mitt beräkningsprogram, vill du så gör gärna en testlåda och lyssna hur de låter. smile

Gör lådan 41 liter och använd 4" rör som är 34cm långt, sätt dämpmatta på innerväggarna. Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, vilket brukar fungera till flera musikstilar. Både bas och rör är inräknad i lådvolymen.

2 024 Inlägg
18 oktober 2008
#3
Har 2st X3M 10or i små slutna lådor i min bil och det låter riktigt bra faktiskt.
Hojta till när du åker till E-ö nästa gång så kan du provlyssna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Olika
907 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Enligt parametrarna så kan den monteras i både sluten och basreflex, dock kan den passa aningen mer i slutet. Jag har räknat på en basreflexlåda i mitt beräkningsprogram, vill du så gör gärna en testlåda och lyssna hur de låter. smile

Gör lådan 41 liter och använd 4" rör som är 34cm långt, sätt dämpmatta på innerväggarna. Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, vilket brukar fungera till flera musikstilar. Både bas och rör är inräknad i lådvolymen.

Jag får tacka!
Minns du möjligen vad den skulle trivas i för sluten låda ?

Expoze: Ska jag göra, kanske vi kan spela på kapp då smile

Mvh
Fredrik

21 761 Inlägg
21 oktober 2008
#5
fredriq skrev:
Minns du möjligen vad den skulle trivas i för sluten låda ?

25-30 liter ser ut att fungera bra. Du kan göra 30 liter och sätta i dämpull, ifall basen låter lite "slö" vid snabba bastoner/dunk så kan du testa att ta ur en del ull och kanske även minska lådvolymen genom att stoppa in klossar.

Olika
907 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
fredriq skrev:
Minns du möjligen vad den skulle trivas i för sluten låda ?

25-30 liter ser ut att fungera bra. Du kan göra 30 liter och sätta i dämpull, ifall basen låter lite "slö" vid snabba bastoner/dunk så kan du testa att ta ur en del ull och kanske även minska lådvolymen genom att stoppa in klossar.

Tackar!
Ska snickra ihop en då.

Mvh
Fredrik


Sök