Hej alla ni bilstereonördar här på Gorg! Jag har nu kört med lite olika färdigbyggda lådor i bilen ett tag medans pengar sparats och kuskap samlats för att kunna få till en bra hemmabyggd baslåda, och nu börjar det bli dags. Tanken är att jag ska köra på en bas från JBL då resten av systemet är från dom, och det känns kul att ha samma märke på sakerna. Vilken bas det blir är inte riktigt bestämt än, då jag behöver lite råd i det läget.
Tidigare tittade jag på en GTO1202D, men efter lite funderande så tror jag att det kommer att bli en P1022/1222 istället. Från början tänkte jag använda reservhjulsbaljan att bygga låda i, men efter en del testande och läsande så har jag kommit fram till att det inte blir så. Istället kommer jag bygga så att basen spelar genom skidluckan, vilken har ungefär samma area som en 10" bas. Lådan kommer troligtvis byggas som på bilden nedan då sätet är fällbart och jag gärna vill kunna fälla 1/3 så man får med sig brädan till backen i vinter.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/484989_zwwf8t.jpg]()
Men då jag inte vet riktigt vad just den typen av låda heter (det är ju inte direkt en vanlig portad låda) så har jag inte hittat så mycket information om den, vet bara att jag såg en bild på en sån låda nånstanns för ett tag sen och föll för den. Men dom funderingar jag har är då:
1. En 10" bas bör väl bli bäst i den konfiguration jag tänker köra, annars riskerar väl skidluckan att fungera som en port? Helst skulle jag dock vilja ha en 12" bas för trycket, men det kanske går att bygga med en 12" och räkna ut rätt volym så skidluckan fungerar som en port?
2. Fältet som är rödmarkerat på bilden, räknas det till porten eller är det utanför?
3. Hur lågt måste det vara mellan baffeln och väggen framför? Tror jag läste nånstanns att det skulle vara halva basens diameter (minimum).
Hoppas verkligen att nån kommer med bra och vettiga svar på mina frågor, vet att många av er kan det iaf. Tack på förhand!
MVH// Christoffer