4938
Sök

Funkar denna kombination av steg sammt baslåda???

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#1
Slutsteg


Specifikationer
Typ  Slutsteg
Maxeffekt:  300 Watt
Effekt (RMS):  2 x 80W (2Ω)
Signalbrus:  0,13%
Filter:  Lågpass (40 - 400 Hz), Högpass (80 Hz)
Kanaler:  2 kanaler
Frekvensomfång:  10 Hz - 20 kHz
Färg:  Röd
AUX ingång:  Nej
Dimensioner: (BxHxD)  294 x 222 x 53 mm
Driftspänning:  12 V
Högnivå ingång  Nej
Funktioner
2 x 150 WMAX i 4 Ohm
2 x 80 WRMS i 2 Ohm
1 x 160 W mono i 2 Ohm,

Baslåda

2x10” Subwoofer

Maxeffekt 600 + 600 Watt

Frekvensomfång 32Hz – 300Hz

Känslighet 95dB

Kon i aluminium

Storlek 880x410x450mm

Fick nämligen ett sådant steg nyss och har inget till min låda=(

Mvh

956 Inlägg
17 oktober 2008
#2
Svårt att säga, då det vore lättare om man visste vilka produkter det handlar om.
Men min första spontana tanke är nej, då basarna är 600+600w antar jag att dom är på 4ohm var, så du kan inte koppla dom till 4ohm tillsammans, och då kan du inte ta ut mer än ca 80wrms till båda basarna om du seriekopplar steget.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#3
Nån slutstegsnisse finns det väll online som inte är ute o röjjer big_smile

Vill ju ha mitt ljud nu=)

Vad ska jag köra med för steg för att klara av baslådan???

denna lådan.. Mutant MT10TB
Senast redigerat av _S40_ (17 oktober 2008)

21 761 Inlägg
17 oktober 2008
#4
Den där baslådan har mest troligt 4 Ohm per bas, som luunggan skriver. Basarnas maxeffekt är 600W per bas, min gissning är att RMS-effekten ligger på 150W per bas. Mitt antagande bygger på Mutants låda MT10TX (4 Ohm per bas) som också tål 600W max per bas, men som endast tål 150WRMS per bas.

Eftersom basarna mest troligt är på 4 Ohm så blir det 2 Ohm när de parallellkopplas, då passar ett monosteg bättre eftersom det inte är speciellt många flerkanals steg som tål 2 Ohm i bryggkopplat läge.

Exempel på relativt billigt monosteg är Mutant MT4001R som tex finns på netonnet, det ger 400WRMS i 2 Ohm och borde kunna få baslådan att spela ganska bra tror jag.

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Den där baslådan har mest troligt 4 Ohm per bas, som luunggan skriver. Basarnas maxeffekt är 600W per bas, min gissning är att RMS-effekten ligger på 150W per bas. Mitt antagande bygger på Mutants låda MT10TX (4 Ohm per bas) som också tål 600W max per bas, men som endast tål 150WRMS per bas.

Eftersom basarna mest troligt är på 4 Ohm så blir det 2 Ohm när de parallellkopplas, då passar ett monosteg bättre eftersom det inte är speciellt många flerkanals steg som tål 2 Ohm i bryggkopplat läge.

Exempel på relativt billigt monosteg är Mutant MT4001R som tex finns på netonnet, det ger 400WRMS i 2 Ohm och borde kunna få baslådan att spela ganska bra tror jag.

Aha okej... får la se om jag får 2 kanlarn såld då=)

Tack för hjälpen=)

Mvh

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#6
Detta steget??? duger det???

1 Ohm Stable
High Pass Crossover
Low Pass Crossover
1 Pair RCA Outputs: Hi-Pass or Bypass
RCA Input
Subsonic Bypass
Signal to Noise Ratio 105dB
RMS Output 1 x 350 Watts @ 4 Ohms
RMS Output 1 x 650 Watts @ 2 Ohms
RMS Output 1 x 900 Watts @ 1 Ohm
Dimensions: 370mm L x 176mm W x 56mm H
Subsonic Filter

Är av märket audison
Senast redigerat av _S40_ (17 oktober 2008)

21 761 Inlägg
17 oktober 2008
#7
Jag antar att det handlar om LRx 1.400. Det steget ser ut att vara ett ganska kraftigt steg, kommer att driva på dina basar ordentligt. smile

MDS C2 ger bara ut 2x50WRMS i 4 Ohm och det är faktiskt inte mycket att driva en baslåda med, men istället kan du driva ett framsystem med det steget. Naturligtvis finns betydligt bättre steg, fast detta steg ger ändå bättre resultat än att driva framsystem med stereons egen effekt.

Du kan iaf ha kvar steget tills du hittar ett bättre.

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#8
Men hmmmm kan jag köra med mitt lilla steg til mina 6*9???? hur skulle det funka??? Jag menar det är ju bra  ljud nu för att vara kopplat direkt till steron.. men om jag kopplar dem till steget blir det stor skillnad??

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#9
HUr kopplar man om man har 2 steg som driver olika saker???

21 761 Inlägg
18 oktober 2008
#10
Det blir skillnad om du kör 6x9" på det där steget, inte gigantiskt skillnad men ändå skillnad. När det står tex 2x50W eller 4x50W på en bilstereo så handlar det om max uteffekt, dvs med mycket distorsion och risk för att förstöra både högtalare+stereo.

Den effekt som ger "bra" ljud, alltså utan distorsion, brukar bara vara ca 2x18-25WRMS eller 4x18-25WRMS. Det innebär halva effekten, MDS  C2 kan ge ut 2x50WRMS som då är dubbelt så mycket.

Ifall du ändå är nöjd hur det låter med att driva 6x9" från stereon så kan du exempelvis driva dina framhögtalare med steget, då har du tillgång till ett filter så att högtalarna inte behöver spela den djupa basen och därför kan låta relativt bra även vid lite högre volym. Eftersom framhögtalarna antagligen också drivs av stereon så kommer du att märka skillnad i ljudet (dvs bättre ljud) även där.

För att koppla två steg så bör man ha två par lågnivåutgångar på stereon, alltså fyra kablar sammanlagt. Då kopplas ena paret kablar till ena steget och andra paret kablar till andra steget, på det sättet kan man reglera volymen individuellt på de båda stegen framifrån stereon med hjälp av "fader"-kontrollen.

Bästa sättet att koppla strömkablar till stegen är att dra en grov kabel från batteriet till ett kopplingsblock i skuffen, sedan dras en kabel från blocket till vardera steg. Kabeln från batteriet ska vara tillräckligt grov för att kunna ge ström till båda stegen utan stort spänningsfall, dessutom ska det sitta en säkring så nära batteriet som möjligt (max 30cm ifrån). Säkringen är till för att skydda kabeln vid eventuell kortslutning.

Kopplingsblocket i skuffen kan lämpligen vara ett fuseblock, då sitter det redan säkringar som då avsäkrar kablarna till slutstegen och man behöver därför inte bekymra sig om såna saker. Remotekablen kan "skarvas" från ena steget till andra steget eftersom det inte går någon stor ström där.


Sök