3152
Sök

Plast tips ? (Polyester, glasfiber, spackling)

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare

jag behöver tips när det gäller spackla slipa vid basbygge.
Jag gjorde en bas låda för ett tag sen som blev ganska misslyckat eftersom det var för klent byggt och det gick mest sönder i tyg och släppte. Så istället för att se halvdant ut så gjorde jag det ordentligt istället. Tog bort allting och gjorde en ny design vilket gav 2 st separata lådor.

Men tycker det är så otroligt jobbigt att spackla och slipa etc. Har ni några tips att ge samt vad för spackel?

hitils har jag använd 3.5kg finspackel ifrån biltema. Och efter ett tack förstod jag att man lägger ett så ganska så tjockt lager och försöker dra så fint med spackeln så du bara behöver slipa små lufthål.
eftersom när man bara drog små fina lager och jag använde maskin så gick den sönder igenom tyget och allting och det bara blev mera spackling, för hand fungerar men är så väldans segt. Men kanske det som gäller!

hoppas någon har tips för har kollat under adrians 40 sidor och han får det att verka så enkelt och eftersom jag är sådan nybörjare med det mesta så hoppas jag får så mycket och så komplett med tips big_smile försök förklara så mycket och så bra ni har erfarenheter ifrån.

Designer.
1 260 Inlägg
18 oktober 2008
Haans skrev:
Tjenare

jag behöver tips när det gäller spackla slipa vid basbygge.
Jag gjorde en bas låda för ett tag sen som blev ganska misslyckat eftersom det var för klent byggt och det gick mest sönder i tyg och släppte. Så istället för att se halvdant ut så gjorde jag det ordentligt istället. Tog bort allting och gjorde en ny design vilket gav 2 st separata lådor.

Men tycker det är så otroligt jobbigt att spackla och slipa etc. Har ni några tips att ge samt vad för spackel?

hitils har jag använd 3.5kg finspackel ifrån biltema. Och efter ett tack förstod jag att man lägger ett så ganska så tjockt lager och försöker dra så fint med spackeln så du bara behöver slipa små lufthål.
eftersom när man bara drog små fina lager och jag använde maskin så gick den sönder igenom tyget och allting och det bara blev mera spackling, för hand fungerar men är så väldans segt. Men kanske det som gäller!

hoppas någon har tips för har kollat under adrians 40 sidor och han får det att verka så enkelt och eftersom jag är sådan nybörjare med det mesta så hoppas jag får så mycket och så komplett med tips big_smile försök förklara så mycket och så bra ni har erfarenheter ifrån.

Använd sökfunktionen, finns väldigt många trådar om detta,  har för mig att "jonash" har skrivit väldigt bra tips i någon tråd, orkar dock inte leta fram den åt dig smile

Lycka till!

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Okej men det var ett  bra tips! ska leta upp den och skrivet i edit
andra som har lust att lägga upp tips gör gärnaa det big_smile

16 197 Inlägg
18 oktober 2008
debästa tipset e ju att testa sig fram själv..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

PM Competition Team
711 Inlägg
18 oktober 2008
Har du bilde rpå det du gör, ger dig gärna tips och trix men exakt vad är det du vill veta?
Kolla gärna i både min projekttråd samt mina tidigare byggen på www.madcarsound.com / byggen, läser du allt det så kommer du se ungefär hur jag jobbar. Det är mycket bilder vilket jag själv tycker är bra.

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

PM Competition Team
711 Inlägg
18 oktober 2008
evilaudio skrev:

Nja, inte helt sant, eller hur!

Att uppfinna hjulet ytterliggare ännu en gång har väl ingen direkt någon glädje av.
Har själv lärt mig mycket genom trial and error principen men försöker dela med mig av mina kunskaper så fler ska slippa göra samma missar som en själv, det är både kostsamt ekonomiskt och tidsödande och gör lätt något som ska / kan var akul att vara skittrist och det som gör att man lägger av att bygga, och det är inget någon av oss vill.

mvh J

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:

Jag har gjort det och det går inte bra hehe

jensclaudius

Jag laddar upp bilder på imageshack kommer med edit
men tipsen är väll hur ni spacklar och slipar och era tips allmänt kring detta!

Blev mycket grupp tryck när polarna kom och kollade så var tvungen att prova basarna, får täcka över hålen när jag fortsätter spackla sedan tongue

http://img440.imageshack.us/img440/3586/dsc03474td8.jpg
Senast redigerat av Haans (18 oktober 2008)

Eclipse :P
254 Inlägg
18 oktober 2008
till baslådor bör du har rätt tjockt lager plast dvs glafiber o polyester för att det ska hålla bra o inte röra sig av basen, jag skulle säga runt 5mm tjock plast.
när det e på o har torkat slipa av med grovt papper de värsta "kullarna" och snygga till de former du har, kan behövas mer plast på någor ställe ibland, det ser man och kan känna ibland
spackel, lägg spackel jämt över hela lådan, se till o fyll eventuella hål och få grunden slät
gå på med finare papper och ta bort höga punkter i spacklet och slipa det slätt
bättra med spackel om det behövs, slipa
primer
bättra med spackel, slipa
primer, slip
lack eller kläs. ska det lackas krävs mycket bättre finish än om det kläs

kom ihåg att det är palsten och glasfibret som är det som håller det hela ihop, spackel har ingen styrka på det sättet och används bara för ytfinishen inte för stadga

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

PM Competition Team
711 Inlägg
18 oktober 2008
Jag brukar använda mig av biltemas zinkspackel och deras härdare, sen lägger jag hellre på för lite spackel och lägger flera gånger än att lägg apå för mycket och bli tvungen att slipa bort massvis.

Sen för att få till atora släta ytor så använder jag mig nästan allt id av grovt (60) papper och planslipmaskinen, jag slipar så mycket jag kan med maskinen. Sen om det ska lackas så går jag upp till 120 sen 320 osv tills jag får en yta som känns bra at tlägga slipgrund på. Ska det kläs med vinyl eller matta så slipar jag aldrig med finare än med 60 papper.

Fråga på så svarar jag, det är lättare än att försöka beskriva exakt hur man gör.

mvh J

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Vet inte direkt vad jag ska fråga bara kul att höra på allas tekniker !
men tack witte och speciellt jensclaudius.

Fattig student
1 282 Inlägg
18 oktober 2008
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2988.0
Här har du en bra guide.. hjälpte ju mig iallafall mycket text o bilder

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Tackar tiger !

jensclaudius han hade runt 1400 inlägg och skummade igenom rubrikerna på hans 12 sidor hittade ej sad
Senast redigerat av Haans (18 oktober 2008)

Fattig student
1 282 Inlägg
18 oktober 2008
Det är lugnt.. har en del bra att ha länkar wink

Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.

892 Inlägg
18 oktober 2008
Grymt uppskattad tråd! Det är lurigt det där med spackling, det tycker jag med. smile

När jag spacklade ihop skåran på mina dörrpaneler så körde jag först med glasfiberspackel för att fylla ut på djupet, sen finspackel ett lager, slipa ner det, leta upp gropar och spackla mera, sen slipa ner det mera osv. Blev nöjd med resultatet. Efter jag klätt sidorna så såg det helt ok ut. (sen att nu vinylen släppt är ett annat problem wink )
Senast redigerat av Android (18 oktober 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
verkligen men tänker inte stressa utan det ska vara perfekt slutresultat sen! smile

Fattig student
1 282 Inlägg
18 oktober 2008
Det är lite roligare om man förstår hur man ska göra..mitt första projekt blev en hatthylla mindre.. sad Mitt nya projekt blir bättre i allafall big_smile Lycka till..

243 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Tackar smile

Sök