3052
Sök

Hur ska jag bygga baslådan med mina 2 st 10"

1 785 Inlägg
19 oktober 2008
_S40_ skrev:
Va fan du bor i osby kom då till mig i Älmhult och hjälp mig...smile snabbt som fan=)

Det bästa rådet jag kan ge är att sälja de basarna du har och skaffa dig ett par Mutant MT1207 billigt som fan 399kr/st och de gillar sluten låda samt 4 ordningens bandpass. Tror ärligt talat att du nöjer dig med en bara du får den rätt installerad. Vad har du för steg att driva med?
Senast redigerat av dbjanoz (19 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Mollllgan
19 oktober 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
_S40_ skrev:
Va fan du bor i osby kom då till mig i Älmhult och hjälp mig...smile snabbt som fan=)

Det bästa rådet jag kan ge är att sälja de basarna du har och skaffa dig ett par Mutant MT1207 billigt som fan 399kr/st och de gillar sluten låda samt 4 ordningens bandpass. Tror ärligt talat att du nöjer dig med en bara du får den rätt installerad. Vad har du för steg att driva med?

ska driva basarna med ett Slutsteg SHARK B767..

Mvh
Senast redigerat av _S40_ (19 oktober 2008)

Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
glöm inte när ni bygger bas låda :

trälim för utomhusbruk, snåla inte på mängden! (det är limmet som hålelr ihop lådan, skruvarna agerar bara tving).

Hur mkt skruv som behövs beror på hur rakt du sågat men en dm mellanrum, brukar vara lagom. använd skruv med minst 44mm längd om du bygger med 22mm spån. använd spånskruv utan gängor mot toppen och förborra gärna i skivan skruven först går igenom för att det ej skall dra i den utan istället pressa samman skivorna. bygger du i MDF skall ALLT förborras (dock med olika dimension)

dämpmatta har alla välsorterade bilstereobutiker. använd häftpistol för att fästa den på väggarna

hurvida basen skall försänkas eller ej är ju en smaksak, skall den försänkas så är dock dubbla skivor som gäller i baffeln för säkerhets skull

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

Mollllgan
19 oktober 2008
Trådstartare
Har alla 10" basar samma mått vad gäller diametern???

Kan jag ex köpa en låda på blocket med audiomoods basar i o kasta dem och sedan sätta i mina mutant???

Mvh

21 761 Inlägg
19 oktober 2008
Nej, alla 10" har inte lika stort inbyggnadsmått, det kan i vissa fall skilja 1-2cm. En snabb koll på två av DLS:s olika basar säger att RW10 har 250mm och W710 har 232mm, det beror bla på hur själva korgen är uppbyggd.

Mollllgan
19 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, alla 10" har inte lika stort inbyggnadsmått, det kan i vissa fall skilja 1-2cm. En snabb koll på två av DLS:s olika basar säger att RW10 har 250mm och W710 har 232mm, det beror bla på hur själva korgen är uppbyggd.

OKej.. då blir det färdigkapade från butiken där jag bor=)

16 mm MDF funkar väll????

Ljudfreak
148 Inlägg
20 oktober 2008
Personligen skulle jag hellre valt 22mm spånskiva. Blir annat ljud, tycker jag iaf.

16 197 Inlägg
20 oktober 2008
Xorcess skrev:
Personligen skulle jag hellre valt 22mm spånskiva. Blir annat ljud, tycker jag iaf.

22mm spån elle 19mm mdf.. de kvittar å va gäller att de skulle låta olika så NJAEEEEE.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ljudfreak
148 Inlägg
20 oktober 2008
nä kanske inte tongue har fått för mej att MDF låter så ihåligt..

Mollllgan
20 oktober 2008
Trådstartare
Skit samma 300:- fick jag pröjsa för färdigkapat material..

kan man leva med ;D

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 oktober 2008
Xorcess skrev:

Nja.. det låter ihåligt om man kan kalla det så just för att det är mycket hårdare
än spånskiva exempelvis. Man kan få lite vad man kallar kaffeburkskänsla så att säga.
Stagar man ordentligt så fungerar det ypperligt med MDF.
Egenresonansen i spånskiva drygt 13Hz och drygt 300Hz i MDF.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Mollllgan
20 oktober 2008
Trådstartare
Tokken skrev:
Xorcess skrev:

Nja.. det låter ihåligt om man kan kalla det så just för att det är mycket hårdare
än spånskiva exempelvis. Man kan få lite vad man kallar kaffeburkskänsla så att säga.
Stagar man ordentligt så fungerar det ypperligt med MDF.
Egenresonansen i spånskiva drygt 13Hz och drygt 300Hz i MDF.

När man stagar lådan ska man ha mdf i med eller??? för jag har ett par bitar spån liggandes.. kan jag ta detta??? Glömde bort att jag skulle ha det med=)

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
Det går bra med båda materialen.

Sök