Kan en vakt på krogen ge en böter ?

sEAMP
19 oktober 2008 · 392 Inlägg

Tjena, va på krogen igår och tog en jävligt ecklig shot så jag spydde lite vid baren,
Då kom en vakt och tvingade mej betala 500 kr i baren, sen slängde han ut mej,
har han rätt o ge mej "böter" ?

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
FireTraXX DFFL
19 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

HAHA Nope

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Aruzo Ace Ventura
19 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

Här hemma på krogen har dom åxå en sånn regel att den som spyr inne måste betala 500 kr.. Betalar du inte så blir du utslängd och portad tills du betalar..

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
alain www.bimmerpower.org
19 oktober 2008 · 3 995 Inlägg

Det är nämligen så att om du går på en restaurang och spydde, restaurant ägare har rätt att kräva 500:-för städning ty det är inte kul att städa sånt som luktar riktid äkligt.
Den summa har varit så sen ca 25år tillbaka
Det är inget böter men en bestämd summa från alla restauranger.
Den summa går inte till restaurant ägare men till den som städda skiten och eftersom det finns en vakt, det är han som har rätt att kräva från dig eller ägare själv och ge pengar till den som städdar.
MVH:

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Krink
19 oktober 2008 · 260 Inlägg

Haha jävla olfyt då smile polisanmäl det.

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
alain www.bimmerpower.org
19 oktober 2008 · 3 995 Inlägg

Varför skickar man ordningsvakt för att inkasserar? det är bara för att slippa bråk med kunden som spydde. Restaurang ägare har rätt att fråga en sådan hjälp av ordningsvakt
Ordningsvak är inte bara att finnas vid ingången, han är också på plats för att se till att allting fungerar i salen och ta ut stökiga personner utan varning.
MVH:

Senast redigerat av alain (19 oktober 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Sushikocken Sleeper
19 oktober 2008 · 3 084 Inlägg

om man städar själv då? 500 spänn för att torka spya är ganska bra betalt

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Muttley
19 oktober 2008 ·

FCB skrev:

alain skrev:
Det är nämligen så att om du går på en restaurang och spydde, restaurant ägare har rätt att kräva 500:-för städning ty det är inte kul att städa sånt som luktar riktid äkligt.
Den summa har varit så sen ca 25år tillbaka
Det är inget böter men en bestämd summa från alla restauranger.
Den summa går inte till restaurant ägare men till den som städda skiten och eftersom det finns en vakt, det är han som har rätt att kräva från dig eller ägare själv och ge pengar till den som städdar.
MVH:

Men fortfarande, ordningsvakten har inget med saken att göra?! Ordningsvakt på ett ställe ska hålla ordningen inget mer.

det gjorde ju ordningsvakten han slängde ut äcklet som spydde i baren och tog ersättning för hans avföring.
helt rätt och betala för att man spyr.

har för mig taxichaufförer kräver ersättning för en hel rekond invändigt dvs ångtvätt och rengöring om man spyr i taxibilarna.

en spya förstör sjukt mycket.

Muttley
19 oktober 2008 ·

FCB skrev:
Det är ingen idé att argumentera här! För att det ni skriver är era åsikter ingen fakta, läs fakta innan ni skriver.
I sthlm ordningsvakter skriver aldrig böter iallafal men kanske är det andra reglar i Karlstad?!

klart som fan. hade någon spytt i min bar om jag haft någon hade jag krävt pengar med för en full person är inte kapabel till att städa upp skitet efter sig själv. ska krogägaren behöva stå för något som folk inte kan hålla inom sig ?

sEAMP
19 oktober 2008 · 392 Inlägg

alain skrev:
Det är nämligen så att om du går på en restaurang och spydde, restaurant ägare har rätt att kräva 500:-för städning ty det är inte kul att städa sånt som luktar riktid äkligt.
Den summa har varit så sen ca 25år tillbaka
Det är inget böter men en bestämd summa från alla restauranger.
Den summa går inte till restaurant ägare men till den som städda skiten och eftersom det finns en vakt, det är han som har rätt att kräva från dig eller ägare själv och ge pengar till den som städdar.
MVH:

Jag fick ju betala med kort så jag antar att dom pengarna inte går till städerskan

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Muttley
19 oktober 2008 ·

sEAMP skrev:

alain skrev:
Det är nämligen så att om du går på en restaurang och spydde, restaurant ägare har rätt att kräva 500:-för städning ty det är inte kul att städa sånt som luktar riktid äkligt.
Den summa har varit så sen ca 25år tillbaka
Det är inget böter men en bestämd summa från alla restauranger.
Den summa går inte till restaurant ägare men till den som städda skiten och eftersom det finns en vakt, det är han som har rätt att kräva från dig eller ägare själv och ge pengar till den som städdar.
MVH:

Jag fick ju betala med kort så jag antar att dom pengarna inte går till städerskan

städerskan kommer kanske från ett annat företag om de hyr in. iallafall om de ska gå rätt till så får de säkert sina pengar med.

alain www.bimmerpower.org
19 oktober 2008 · 3 995 Inlägg

ordiningsvakt skiver inte nånt forme av böter men säger bara till spyddman att han har gjort sig skyldigt att betala 500:- för städdning.
om han inte betalar, ordningsvakt kan kalla in polisen som skriver rapport och därefter skicka böter och det blir säkert mer än 500:-
när det gäller att städda spydd, det är ofta någon från personalen som gör det snabb ty det är inte kul att trampa på det när det finns gäster.
så är det men alla år som jag har jobba i restauranger och även städdat spydd och fick 500 :- varie gånger av kunden eller arbetsgivare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Muttley
19 oktober 2008 ·

FCB skrev:

tkd_rille skrev:

FCB skrev:
Det är ingen idé att argumentera här! För att det ni skriver är era åsikter ingen fakta, läs fakta innan ni skriver.
I sthlm ordningsvakter skriver aldrig böter iallafal men kanske är det andra reglar i Karlstad?!

klart som fan. hade någon spytt i min bar om jag haft någon hade jag krävt pengar med för en full person är inte kapabel till att städa upp skitet efter sig själv. ska krogägaren behöva stå för något som folk inte kan hålla inom sig ?

Krogägaren kan kräva hur mycket han vill om en spyr eller skiter i baren men fortfarande är det inte ordningsvaktens uppgiften att skriva böter eftersom han har verkan lagstöd eller befogenhet att skriva böter!
Om personen vägrar att betala då tillkallar krogägaren ordningsvakten som i sin tur måste kontakta polisen eftersom polisen är ordningsvakten arbetsgivare inte krogägaren. Ordningsvakter arbetar som konsulter på ett ställe och polisen kan avbryta uppdraget när dem vill.
Oftast polisen kommer aldrig på såna ärende men dem kan ta personuppgifter via telefonen och den skyldige kan få en bot hemskickat.

men de kanske inte är så att ägaren är där varje kväll de har öppet. men förstår hur du menar. Men om vakten får han till och betala och han betalar så kan de ju inte direkt hända något heller. då har man ju faktiskt godkänt att ersätta.
    Man borde ju faktiskt kunna hålla sig från att spy i en bar. hade jag varit kund på sådant ställe vilket jag aldrig är. då hade jag ju inte velat vara kvar när folk spyr rakt ut.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

spyr man i en taxi brukar man kunna få paya en hel del så varför inte om man spyr ner hela baren?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Muttley
19 oktober 2008 ·

volvo_dude skrev:
spyr man i en taxi brukar man kunna få paya en hel del så varför inte om man spyr ner hela baren?

har hört runt 2tusen och uppåt. men sen vet jag inte riktigt.

Hamilton
19 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

tkd_rille skrev:

volvo_dude skrev:
spyr man i en taxi brukar man kunna få paya en hel del så varför inte om man spyr ner hela baren?

har hört runt 2tusen och uppåt. men sen vet jag inte riktigt.

När jag körde taxi i sthlm i slutet av 80-talet så tog vi 1500. Är säkert mycket högre i dag.

Fotograf på tierpidag.se
FireTraXX DFFL
19 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Hamilton skrev:

tkd_rille skrev:

volvo_dude skrev:
spyr man i en taxi brukar man kunna få paya en hel del så varför inte om man spyr ner hela baren?

har hört runt 2tusen och uppåt. men sen vet jag inte riktigt.

När jag körde taxi i sthlm i slutet av 80-talet så tog vi 1500. Är säkert mycket högre i dag.

Med tanke på inflationen så är garanterat högre. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Grishnac
19 oktober 2008 · 35 Inlägg

Nej en ordningsvakt kan inte skriva en bot, det är endast polisman som kan göra det - inte ens en "lapplisa" kan skriva en "bot" utan dom skriver ut en räkning på kontrollavgift.

Nu är det tyvärr så att ordet bot är inget annat än just det - ett ord. Om restaturangägaren kräver 500:- i ersättning för att du har spytt i hans bar så är det hans ensak och rätt att göra så - det är också din rätt att bestrida kravet om du så skulle önska. Att vakten är den som meddelar gästen att det kostar 500:- för att han har spytt i baren har inget att göra med att skriva ut en bot - för du har inte fått något inbetalningskort till Rikspolisen kan jag tro? Nej, vakten har alltså inte skrivit ut någon bot.

Så, du kan inte anmäla vakten för tjänstefel eftersom han inte har skrivit ut någon "bot" till dig, om han använt ordet "böter" så är det i sig inte olagligt eftersom det klargör varför ersättningen tas ut av gästen.
Det enda du kan göra i det här ärendet är att bestrida kravet och eventuellt se om någon vill dra det inför tingsrätten - vilket i sig kommer kosta så mycket mer än dom stacakrs 500 kronorna om du nu skulle förlora så det är väl knappast lönt att orda om?

Alltså, böter KAN bara skrivas ut av en polis oavsett hur mycket en vakt säger att det är böter han kräver, men däremot kan vem som helst kräva ersättning för skada som uppkommit på egendom som t.ex taxi kan göra om någon förstör inredning i bilen.

Volkswagen Passat "Variant" (2004)
golf_greatpower
19 oktober 2008 · 257 Inlägg

tkd_rille skrev:

FCB skrev:
Det är ingen idé att argumentera här! För att det ni skriver är era åsikter ingen fakta, läs fakta innan ni skriver.
I sthlm ordningsvakter skriver aldrig böter iallafal men kanske är det andra reglar i Karlstad?!

klart som fan. hade någon spytt i min bar om jag haft någon hade jag krävt pengar med för en full person är inte kapabel till att städa upp skitet efter sig själv. ska krogägaren behöva stå för något som folk inte kan hålla inom sig ?

Det är ju en krog ? Folk blir fulla ..

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
Grishnac
19 oktober 2008 · 35 Inlägg

FCB skrev:
Grishnac

Håller med dig till 100% men killen säger att OV skrev bot om han har nu gjort det då är det tjänstefel. Har jag rätt eller har jag rätt? smile

Nej han KAN inte skriva en bot, det är fysiskt inte möjligt eftersom en bot är en avgift som man erlägger till statlig myndighet.
Alltså, även om han skriver ett papper med orden "böter för spya på bardisk - 500:-" så ÄR det inte en bot!  Det är ett ersättnignskrav vilket egentligen är samma sak som en bot men i civilt ändamål.

Men om han skriver en sådan lapp så är det inte något tjänstefel i sig, fast det betyder inte säkert att man kommer att få igenom kravet i ett eventuellt tingsrättsärende - även om det är högst troligt. Men eftersom summan bara är 500:- så kommer man knappast bestrida kravet och riskera en rättegång som kan komma att kosta väldigt mycket mer utan man går ju snällt med på att betala pengarna.

Volkswagen Passat "Variant" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang