4939
Sök

skiten bryter :(

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
haft liknade fel för innan dessa grejjor..
alla kablar för installationen är 50mm" jord vid batteri/chassi +kabel..osv..
ny generator..nytt optima yellowtop..

när ja börjar komma upp ordentligt i volym..så klipper de,monosteget stänger av..pga av?
äre talspolarna vette fan om de är dålig jord,
ytorna e slipade,+så äre jordat i bälteshållaren..

generatorn laddar över 14v
batteriet är i 13.50-13.60 kallt dvs eft natten typ..så de finns ju power i det..

nån ,med liknade problem /haft de?
kan de va pga av att ja behöver fler batterier..för ja kan ju köra de rätt hårt,men sen när ja ska ösa på mer,då de klipper..funderar om de kan va talpolarna som brustit elr nå..
volten går ner fr 14.23, till väldigt låga volt när ja drar på..kan steget klippa pga av de?

tacksam för hjälp,så man får detta o fungera,,
sen en fråga om 2kanals steg..om ja inte kan sätta de på off läge,o köra genom cdn,delningarna osv..är det cdn inställningar som gäller?förrutom gain fr steget?

mvh/patrik
Senast redigerat av pattilatti2 (20 oktober 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
Om volten droppar väldigt mycket, till under 12 volt så är ju det väldigt illa. Då är det något som inte står rätt till. Kolla jordningsanslutningarna, plåtrent, rätt dimension på kablarna, även jorden vid batteriet.

Kollat spänningen både fram på batteriet och bak på steget när du spelat? Vet inte, kanske kan vara dålig anslutning bak till steget. Men hur som, se över alla anslutningar och så att batteri och generator är friska. För ifall volten droppar så är ju det varför steget stänger ned. Det kan ju vara skadligt för steget.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Fotograf
1 319 Inlägg
20 oktober 2008
låter som nå fel på en talspole som klipper. men det är konstigt det med för är dom trasiga så brukar det vara tyst för jämnan. är det inte bara så att steget blir förvarmt och du lastar det i fel ohm?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
ja nog går det ner i 12v utan problem tongue
de är ju plåtrent,,o alla jordpunkterna e fan så serriösa,,verkar riktigt konstigt detta,funderar på om de kan va kondingen ?
kör ju pluskabeln t den o fr den t steget,samma me jord,fr kaross t konding,till steget,
har ja lagom volym ligger de väl i en 13.nånting o hoppar,bak.men drar ja på lite sjunker de ju direkt.framme är väl volten ca 1 högre då..typ--
ja batteriet är ju som sagt nytt samma me generatorn,dom har rätt spänning osv..
de är när ja drar på allt sjunker,Blir förbannad..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
fredda_king skrev:
låter som nå fel på en talspole som klipper. men det är konstigt det med för är dom trasiga så brukar det vara tyst för jämnan. är det inte bara så att steget blir förvarmt och du lastar det i fel ohm?

de är ett 1ohms stabilt monosteg o jag kör de i 2ohm..
dock hinner de ju inte bli så varmt om ja höjjer drastiskt upp t max volym,så klipper de,
fan kan de va nå me steget:P
om spolen har kontakt i någorlunda volym,sen slår emot den andra elr nå,,kanske bryter av de kortsluter:P ?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
NÅN av dom erfarna rävarna kan ju komma me ideer big_smile tacksamt:)

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
hmm, jag vet inte men, ska man inte köra på separata jordkablar till steg och kondning? Var vad jag hörde förut när jag kopplade i min gamla. Men kan ju ha fått fel information om det.. kanske kan vara något att kolla upp och testa?
Hmm, att det ska skilja så mycket som en hel volt bak från fram tycker jag låter väldigt mycket. Kan det kanske vara något fel på anslutningen från batteri till steg? Kolla över alla anslutningar in i säkringsdosor och även så att det inte sitter någon plast kvar som du glömt plocka bort från när de kom förpackade eller så.. det hände mig en gång tongue
Låter förjävla konstigt iaf. Kanske testa att plocka bort kondningen och se ifall det löser sig, ifall den nu kan ställa till det på något vis? verkar ju vara mellan batteri och steg det sker något skumt..

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Fotograf
1 319 Inlägg
20 oktober 2008
Faniskogen skrev:
Kanske testa att plocka bort kondningen och se ifall det löser sig, ifall den nu kan ställa till det på något vis? verkar ju vara mellan batteri och steg det sker något skumt..

det håller jag med om. ett optima är gjort för att lämna ström snabbt och stabilt. jag tog bort min kondensator då jag köpte optima kändes som den bromsade ner strömen då.  smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
fredda_king skrev:
Faniskogen skrev:
Kanske testa att plocka bort kondningen och se ifall det löser sig, ifall den nu kan ställa till det på något vis? verkar ju vara mellan batteri och steg det sker något skumt..

det håller jag med om. ett optima är gjort för att lämna ström snabbt och stabilt. jag tog bort min kondensator då jag köpte optima kändes som den bromsade ner strömen då.  smile

hehe okejj..jag får testa me o ta bort kondingen..
dock ska ju den hålla spänningen jämn,den lämnar nog enligt "tanken" strömmen lika fort om inte snabbare,

allt är ju avsäkrat me 2x300amp anl säkringar,..kanske e för lite ? big_smile

Funderat på de där själv..ska man jorda steget,i en egen jord. sen plus till konding,o en egen jord,till kondingen i samma punkt som stegets dock men iaf..

kan basarna gorma på nå vänster`? om man har kopplat fel säger vi.-.enkel spoligbas..
om man råkat sätta ena minus på plus,, kan man då spela basarna ,,bra länge,sen när man höjjer då klipper de? de är en tanke säger ej att de är så..

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
Har oxå haft strul med konding, jag slängde ut den och i med ett batteri till och det fixade biffen, Även om ditt Optima är nytt och funkar som det ska så tycker jag nog att om det droppar ner lågt i Volt så släng i ett Optima till...man kan aldrig ha för liten strömbank i synnerhet om du säkrar grejorna 2x300, då borde du ha lite strömslukare i bilen...

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
busfabror skrev:
Har oxå haft strul med konding, jag slängde ut den och i med ett batteri till och det fixade biffen, Även om ditt Optima är nytt och funkar som det ska så tycker jag nog att om det droppar ner lågt i Volt så släng i ett Optima till...man kan aldrig ha för liten strömbank i synnerhet om du säkrar grejorna 2x300, då borde du ha lite strömslukare i bilen...

Mvh

jao.tror ej till 99%säkerhet att ja gjort nån koppling fel i bilen,utan allt är väldigt seriöst gjort,
så de känns förjävla ansträngande just nu..
skall testa me o ta bort kondingen,är ju ingen skit konding utan en dls..men man vet ju aldrig.
får väl slänga in ett batteri till,tur att optima står så bra i kurs sad

ser att du marknads för eclipse..vet du nå om man kan göra inställningar i den billigare cd?
för de finns ju inge promode i den elr?
hittar inget om de iaf..lite ansträngande o ha 100hz delning fram ,man vill ju dela i ca 60hz...
får inge bas ur framsystemet..me den,,tur att man har en alpine nu iaf,men ja kanske säljer den där t nån polare,så man kan ju ta lite råd om du vet:)

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:

Mvh

jao.tror ej till 99%säkerhet att ja gjort nån koppling fel i bilen,utan allt är väldigt seriöst gjort,
skall testa me o ta bort kondingen,är ju ingen skit konding utan en dls..men man vet ju aldrig.

ser att du marknads för eclipse..vet du nå om man kan göra inställningar i den billigare cd?
hittar inget om de iaf..lite ansträngande o ha 100hz delning fram ,man vill ju dela i ca 60hz...
får inge bas ur framsystemet..me den,,tur att man har en alpine nu iaf,men ja kanske säljer den där t nån polare,så man kan ju ta lite råd om du vet:)

Den ända Eclipse spelaren jag använt är CD8445E så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med inställningar i andra modeller, Ring o prata med Tonny på Ljudbyggaren i Helsingborg 042-164750, han kan hjälpa dig....min spelare är för övrigt till salu...men PM mig om det skulle vara intressant för dig...

Marknadsför..vet jag inte....lite info om vad jag har i bilen bara...;-)

Jag brukar, när jag får nåt strul med ström, riva ut allt och göra om från början...men i ditt fall skulle jag börjat med att slänga ut kondingen och slängt in ett batteri till...tror det kan lösa det...annars är det nog utrivning och ombörjning...

Mvh

www.ljudbyggaren.se

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
fredda_king skrev:
Faniskogen skrev:

dock ska ju den hålla spänningen jämn,den lämnar nog enligt "tanken" strömmen lika fort om inte snabbare,

Funderat på de där själv..ska man jorda steget,i en egen jord. sen plus till konding,o en egen jord,till kondingen i samma punkt som stegets dock men iaf..

kan basarna gorma på nå vänster`? om man har kopplat fel säger vi.-.enkel spoligbas..
om man råkat sätta ena minus på plus,, kan man då spela basarna ,,bra länge,sen när man höjjer då klipper de? de är en tanke säger ej att de är så..

Mja, jo, den bunkrar ju upp lite ström och skickar på den när det behövs.. men ja, de är väll till för att minska spänningsfallet från batteri till steg..

Du ska aldrig avsäkra högre än vad som behövs, är det väll nästan lika bra att inte ha nån säkring alls? Då framkommer ju risken som säkringar ska ta bort, brand..

testa ta bort kondningen, då kan vi iaf utesluta den. Som sagt så gör den ju iaf inte sitt jobb just nu verkar det som.

men ja, inte samma minus, kan nog bli lite för klen minus då den får en bit extra att färdas från steget.

Fan i skogen!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:

Mvh

Den ända Eclipse spelaren jag använt är CD8445E så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med inställningar i andra modeller, Ring o prata med Tonny på Ljudbyggaren i Helsingborg 042-164750, han kan hjälpa dig....min spelare är för övrigt till salu...men PM mig om det skulle vara intressant för dig...

Jag brukar, när jag får nåt strul med ström, riva ut allt och göra om från början...men i ditt fall skulle jag börjat med att slänga ut kondingen och slängt in ett batteri till...tror det kan lösa det...annars är det nog utrivning och ombörjning...

Mvh

hehe oki:) ja får slå han en pling..
ja ska testa o köra utan kondingen,vet dock flera som kör me nästan liknade grejjor som jag har o endast har ett optima,men deras grejjor bryter ej..förbannat:(
va tror du om de där ska man jorda stegen för sig själv?i samma jord punkt dvs..för nu e dom jordade i kondingen som e jordad i chassi..
skicka ett p.m om priset så kanske ja slår till men då ska de va bra PRIS less på eclipse..krångliga saker:P
har ju en skaplig alpine nu,men allt är intressant den ska ju va riktigt vass,storebror:)
Mvh

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:
fredda_king skrev:

Mja, jo, den bunkrar ju upp lite ström och skickar på den när det behövs.. men ja, de är väll till för att minska spänningsfallet från batteri till steg..

Du ska aldrig avsäkra högre än vad som behövs, är det väll nästan lika bra att inte ha nån säkring alls? Då framkommer ju risken som säkringar ska ta bort, brand..

testa ta bort kondningen, då kan vi iaf utesluta den. Som sagt så gör den ju iaf inte sitt jobb just nu verkar det som.

men ja, inte samma minus, kan nog bli lite för klen minus då den får en bit extra att färdas från steget.

sätter ja lägre anl..så kan ja inte spela alls...
bryter direkt..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
vilka saker kan göra så steget bryter..för låg spänning,har väl me jord o göra då..
sen om talspolarna sku va paj men de går ändå o spela på t viss volym innan dom "klipper"kortis elr nå.
för lite ström..
finns de nå mer..bra o veta allt innan man ska felsöka ..o möjligen riva allt igen..

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:

bryter direkt..

Nej, 50mm2 ska väll avsäkras med 300A? iaf har mina två kabelpaket varit så..

men ja, testa utan kondningen, eller om du kanske vill testa det med att jorda för sig först.

Det är nog inget fel på ditt val av produkter. Men något är ju tydligen fel och då är det nog antagligen någonstans i installationen, även om det kan verkar underligt så kan det ju vara något litet man förbisett.

alternativt då om det är någon av sakerna som krånglar i sig, då lär man hitta den felande länken och lär ju då börja någonstans. Och denna delen är ju ganska att börja med, jord, en konding mindre osv:)

edit: är steget också avsäkrat med 300A?
Senast redigerat av Faniskogen (20 oktober 2008)

Fan i skogen!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:
Faniskogen skrev:

bryter direkt..

men ja, testa utan kondningen, eller om du kanske vill testa det med att jorda för sig först.

Det är nog inget fel på ditt val av produkter. Men något är ju tydligen fel och då är det nog antagligen någonstans i installationen, även om det kan verkar underligt så kan det ju vara något litet man förbisett.

alternativt då om det är någon av sakerna som krånglar i sig, då lär man hitta den felande länken och lär ju då börja någonstans. Och denna delen är ju ganska att börja med, jord, en konding mindre osv:)

sant sant..inte mer o göra än o testa,,kanske är så att de inte finns nog me ström..men allt annat fortsätter ju spela..de är bara mono steget som bryter,o basarna..dvs..2sty2 kanals,spelar ju på o högtalarna i bilen..skumt....

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:

Mvh

hehe oki:) ja får slå han en pling..
ja ska testa o köra utan kondingen,vet dock flera som kör me nästan liknade grejjor som jag har o endast har ett optima,men deras grejjor bryter ej..förbannat:(
va tror du om de där ska man jorda stegen för sig själv?i samma jord punkt dvs..för nu e dom jordade i kondingen som e jordad i chassi..
skicka ett p.m om priset så kanske ja slår till men då ska de va bra PRIS less på eclipse..krångliga saker:P
har ju en skaplig alpine nu,men allt är intressant den ska ju va riktigt vass,storebror:)
Mvh

Jag jordar stegen på samma punkt som mitt bakre batteri med kabel både från batteri och slutstegen till jordpunkten...

Jag tar en funderare på Eclipse'n så kommer det ett PM...

www.ljudbyggaren.se

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:

bryter direkt..

sant sant..inte mer o göra än o testa,,kanske är så att de inte finns nog me ström..men allt annat fortsätter ju spela..de är bara mono steget som bryter,o basarna..dvs..2sty2 kanals,spelar ju på o högtalarna i bilen..skumt....

Ja, märkligt. Men testa de så får vi se vad som ska göras ifall det fortfarande är problem efter det.
Men är båda stegen också avsäkrade med 300A? För de har ju en individuell önskan av avsäkring.

Fan i skogen!

Sök