3918
Sök

skiten bryter :(

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
#21
Lite nyfiken fråga, vad är det för steg du kör med ?

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#22
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:
Faniskogen skrev:

Nej, 50mm2 ska väll avsäkras med 300A? iaf har mina två kabelpaket varit så..

men ja, testa utan kondningen, eller om du kanske vill testa det med att jorda för sig först.

Det är nog inget fel på ditt val av produkter. Men något är ju tydligen fel och då är det nog antagligen någonstans i installationen, även om det kan verkar underligt så kan det ju vara något litet man förbisett.

alternativt då om det är någon av sakerna som krånglar i sig, då lär man hitta den felande länken och lär ju då börja någonstans. Och denna delen är ju ganska att börja med, jord, en konding mindre osv:)

sant sant..inte mer o göra än o testa,,kanske är så att de inte finns nog me ström..men allt annat fortsätter ju spela..de är bara mono steget som bryter,o basarna..dvs..2sty2 kanals,spelar ju på o högtalarna i bilen..skumt....

Ja, märkligt. Men testa de så får vi se vad som ska göras ifall det fortfarande är problem efter det.
Men är båda stegen också avsäkrade med 300A? För de har ju en individuell önskan av avsäkring.

ja testar lite imorgon,så jävla kallt här bara ,o inge garage innan torsdag..lär bli lat fram t dess,men bra o få tips så man ej letar i höstack...
tack för all hjälp hittills big_smile


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#23
busfabror skrev:
Lite nyfiken fråga, vad är det för steg du kör med ?

lite audison..
o hertz basar..
duger för mig iaf:P


www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
#24
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
Lite nyfiken fråga, vad är det för steg du kör med ?

lite audison..
o hertz basar..
duger för mig iaf:P

inget fel på val av produkter....men jag tycker avsäkring på 300amp verkar stort, jag kör med ett 4 kanals och ett monoblock och inget av dom är känt för att vara strömsnåla, jag har avsäkrat vid batteri på 150amp.....och jag aldrig brännt en säkring.....

skummt...men men...hoppas du får ordning på det...

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#25
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
Lite nyfiken fråga, vad är det för steg du kör med ?

lite audison..
o hertz basar..
duger för mig iaf:P

inget fel på val av produkter....men jag tycker avsäkring på 300amp verkar stort, jag kör med ett 4 kanals och ett monoblock och inget av dom är känt för att vara strömsnåla, jag har avsäkrat vid batteri på 150amp.....och jag aldrig brännt en säkring.....

skummt...men men...hoppas du får ordning på det...

Mvh

ja jag vette fan va de kan va,men de borde lösa sig t helgen,får väl slänga in ett optima till..
hur gör ja den kopplingen?
är de plus från generatorn till batteriet .me en brytare av nå slag, o jord fr batteriet bak till chassit?
ja körde me automat säkring 140amp o den bröt hela tiden ..när ja drog på innan de testa ja me glas säkringar på vare 80 dom small direkt:P
de kanske är lite overkill men de skiter ja i de spelar ju på t rätt hög volym nu,,
men ja funderar på om de kan ha me xenon kitts monteringar o massa lull lull..drar ju ström allt..
kanske ska dit me 1-2 batterier bak..så man har en ström bank..dock e ju generatorn endast på 70amp tror ja..kanske sku dit me en större,?e väl bara o svetsa den i rätt läge tongue


1 785 Inlägg
20 oktober 2008
#26
fredda_king skrev:
Faniskogen skrev:
Kanske testa att plocka bort kondningen och se ifall det löser sig, ifall den nu kan ställa till det på något vis? verkar ju vara mellan batteri och steg det sker något skumt..

det håller jag med om. ett optima är gjort för att lämna ström snabbt och stabilt. jag tog bort min kondensator då jag köpte optima kändes som den bromsade ner strömen då.  smile

Som jag skrivit på forumet många gånger så är kondensatorn inget att satsa på framför ett bra batteri och rejäla kablar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
#27
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:

lite audison..
o hertz basar..
duger för mig iaf:P

inget fel på val av produkter....men jag tycker avsäkring på 300amp verkar stort, jag kör med ett 4 kanals och ett monoblock och inget av dom är känt för att vara strömsnåla, jag har avsäkrat vid batteri på 150amp.....och jag aldrig brännt en säkring.....

skummt...men men...hoppas du får ordning på det...

Mvh

ja jag vette fan va de kan va,men de borde lösa sig t helgen,får väl slänga in ett optima till..
hur gör ja den kopplingen?
är de plus från generatorn till batteriet .me en brytare av nå slag, o jord fr batteriet bak till chassit?
ja körde me automat säkring 140amp o den bröt hela tiden ..när ja drog på innan de testa ja me glas säkringar på vare 80 dom small direkt:P
de kanske är lite overkill men de skiter ja i de spelar ju på t rätt hög volym nu,,
men ja funderar på om de kan ha me xenon kitts monteringar o massa lull lull..drar ju ström allt..
kanske ska dit me 1-2 batterier bak..så man har en ström bank..dock e ju generatorn endast på 70amp tror ja..kanske sku dit me en större,?e väl bara o svetsa den i rätt läge tongue

Finns massor av forumtrådar om hur du kopplar in fler batterier.....jag gjorde det enkelt utan skiljerelä, jag la en 50 kvadratare mellan + på batteri fram och + på batteri bak, säkra den kabel vid båda batteri om oturen skulle vara framme, sen jorda jag batteri bak på lämplig jordpunkt....tänkte på en sak, har du bytat kablarna från generatorn  ?

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#28
dbjanoz skrev:
fredda_king skrev:
Faniskogen skrev:
Kanske testa att plocka bort kondningen och se ifall det löser sig, ifall den nu kan ställa till det på något vis? verkar ju vara mellan batteri och steg det sker något skumt..

det håller jag med om. ett optima är gjort för att lämna ström snabbt och stabilt. jag tog bort min kondensator då jag köpte optima kändes som den bromsade ner strömen då.  smile

Som jag skrivit på forumet många gånger så är kondensatorn inget att satsa på framför ett bra batteri och rejäla kablar.

ja nog vet ja att ett extra batteri är o föredra,ett bra batteri motsvarar väl en 17.000 kondingar så,..
vette fan va den gör där eg..haha


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#29
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
inget fel på val av produkter....men jag tycker avsäkring på 300amp verkar stort, jag kör med ett 4 kanals och ett monoblock och inget av dom är känt för att vara strömsnåla, jag har avsäkrat vid batteri på 150amp.....och jag aldrig brännt en säkring.....

skummt...men men...hoppas du får ordning på det...

Mvh

ja jag vette fan va de kan va,men de borde lösa sig t helgen,får väl slänga in ett optima till..
hur gör ja den kopplingen?
är de plus från generatorn till batteriet .me en brytare av nå slag, o jord fr batteriet bak till chassit?
ja körde me automat säkring 140amp o den bröt hela tiden ..när ja drog på innan de testa ja me glas säkringar på vare 80 dom small direkt:P
de kanske är lite overkill men de skiter ja i de spelar ju på t rätt hög volym nu,,
men ja funderar på om de kan ha me xenon kitts monteringar o massa lull lull..drar ju ström allt..
kanske ska dit me 1-2 batterier bak..så man har en ström bank..dock e ju generatorn endast på 70amp tror ja..kanske sku dit me en större,?e väl bara o svetsa den i rätt läge tongue

Finns massor av forumtrådar om hur du kopplar in fler batterier.....jag gjorde det enkelt utan skiljerelä, jag la en 50 kvadratare mellan + på batteri fram och + på batteri bak, säkra den kabel vid båda batteri om oturen skulle vara framme, sen jorda jag batteri bak på lämplig jordpunkt....tänkte på en sak, har du bytat kablarna från generatorn  ?

jo ja tänkte köra på din variant..dra plus fr batteriet framme t de bak,sen jord där,t valfri punkt,sen fr det batteriet,dra plus t stegen.o jord?elr ska ja jorda på samma punkt som batteriet är jordat på istället?
de ja fundera på va kommer dom suga ur varandra elr nå..hört nå såna rykten o läst nå i nå trådar här..
tror du generatorn orkar me o ladda,?får väl köra lite me ctecn som underhåll...
nja de vet ja inte om ja gjort..kan de va de som krånglar till det?dvs om de är orginal kablarna fr generatorn?t batteriet fram?
Senast redigerat av pattilatti2 (20 oktober 2008)


www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
#30
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:

ja jag vette fan va de kan va,men de borde lösa sig t helgen,får väl slänga in ett optima till..
hur gör ja den kopplingen?
är de plus från generatorn till batteriet .me en brytare av nå slag, o jord fr batteriet bak till chassit?
ja körde me automat säkring 140amp o den bröt hela tiden ..när ja drog på innan de testa ja me glas säkringar på vare 80 dom small direkt:P
de kanske är lite overkill men de skiter ja i de spelar ju på t rätt hög volym nu,,
men ja funderar på om de kan ha me xenon kitts monteringar o massa lull lull..drar ju ström allt..
kanske ska dit me 1-2 batterier bak..så man har en ström bank..dock e ju generatorn endast på 70amp tror ja..kanske sku dit me en större,?e väl bara o svetsa den i rätt läge tongue

Finns massor av forumtrådar om hur du kopplar in fler batterier.....jag gjorde det enkelt utan skiljerelä, jag la en 50 kvadratare mellan + på batteri fram och + på batteri bak, säkra den kabel vid båda batteri om oturen skulle vara framme, sen jorda jag batteri bak på lämplig jordpunkt....tänkte på en sak, har du bytat kablarna från generatorn  ?

jo ja tänkte köra på din variant..dra plus fr batteriet framme t de bak,sen jord där,t valfri punkt,sen fr det batteriet,dra plus t stegen.o jord?elr ska ja jorda på samma punkt som batteriet är jordat på istället?
de ja fundera på va kommer dom suga ur varandra elr nå..hört nå såna rykten o läst nå i nå trådar här..
tror du generatorn orkar me o ladda,?får väl köra lite me ctecn som underhåll...
nja de vet ja inte om ja gjort..kan de va de som krånglar till det?dvs om de är orginal kablarna fr generatorn?t batteriet fram?

Jag har jordat både slutsteg och bakre batteri på samma punkt och jag har inte haft några problem...har inte heller råkat ut för att något batteri har tömt det andra....men som sagt lite underhållsladdning är inte fel....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#31
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
busfabror skrev:

Finns massor av forumtrådar om hur du kopplar in fler batterier.....jag gjorde det enkelt utan skiljerelä, jag la en 50 kvadratare mellan + på batteri fram och + på batteri bak, säkra den kabel vid båda batteri om oturen skulle vara framme, sen jorda jag batteri bak på lämplig jordpunkt....tänkte på en sak, har du bytat kablarna från generatorn  ?

jo ja tänkte köra på din variant..dra plus fr batteriet framme t de bak,sen jord där,t valfri punkt,sen fr det batteriet,dra plus t stegen.o jord?elr ska ja jorda på samma punkt som batteriet är jordat på istället?
de ja fundera på va kommer dom suga ur varandra elr nå..hört nå såna rykten o läst nå i nå trådar här..
tror du generatorn orkar me o ladda,?får väl köra lite me ctecn som underhåll...
nja de vet ja inte om ja gjort..kan de va de som krånglar till det?dvs om de är orginal kablarna fr generatorn?t batteriet fram?

Jag har jordat både slutsteg och bakre batteri på samma punkt och jag har inte haft några problem...har inte heller råkat ut för att något batteri har tömt det andra....men som sagt lite underhållsladdning är inte fel....

okok ska testa på de me..tack som fan iaf:)


7 283 Inlägg
20 oktober 2008
#32
Vad för kabel har du mellan generator och batteri?
Mellan generator/motor och jord?
Mellan batteri och jord?
Mellan slutsteget och jord?

Har du 1 50mm² ifrån batteriet till bakluckan som är avsäkrat på 300A?
Sen delar den på sig till 2 steg, ett monoblock och ett 2/4 kanaligt?

Vilka slutsteg handlar det om mer precis?

Glöm inte bort att rekomendationen är 1 batteri/1000w.


Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
#33
Brains skrev:
Vad för kabel har du mellan generator och batteri?
Mellan generator/motor och jord?
Mellan batteri och jord?
Mellan slutsteget och jord?

Har du 1 50mm² ifrån batteriet till bakluckan som är avsäkrat på 300A?
Sen delar den på sig till 2 steg, ett monoblock och ett 2/4 kanaligt?

Vilka slutsteg handlar det om mer precis?

Glöm inte bort att rekomendationen är 1 batteri/1000w.

Vad jag förstått kör han på 50mm2 kabel från allt utom, vad jag fick för mig ni när jag läste de senaste inläggen, från generator till batteri. Och detta är nog också dags att uppgradera, så släng på 50mm2 där också!

Hur har det gått med kondningen?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#34
tjena mors smile ja de är 50mm2 på allt förrutom där mellan generator/batteri..
slutstegen är audison på mon o 2sty 2kanals..

har ej hunnint göra nå¨idag,än-..ska kika på de nu o göra mätningar,mellan allt o kolla förlusterna vid jord.. det ska väl ligga på 0 ?


jobbar påre
751 Inlägg
20 oktober 2008
#35
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.


Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
#36
pattilatti2 skrev:
tjena mors smile ja de är 50mm2 på allt förrutom där mellan generator/batteri..
slutstegen är audison på mon o 2sty 2kanals..

har ej hunnint göra nå¨idag,än-..ska kika på de nu o göra mätningar,mellan allt o kolla förlusterna vid jord.. det ska väl ligga på 0 ?

ok! Ja, ifall det nu skulle fortsätta vara problem så kan det nog vara idé att byta där, har iaf jag fått tips om förut från de lite mer erfarna grabbarna här smile

Yes, låter bra det. Vet inte det där med att kolla förluster men ja, borde väll vara något nära 0. Men ja, eftersom det skiljer en volt mellan bak och fram så måste det vara något mellan där. Så om du hittar felet där så borde det fasen hjälpa tycker man! lycka till!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

7 283 Inlägg
20 oktober 2008
#37
Pro_fxr skrev:
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.

Dra upp delningen till 90-100hz på en bas?....


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#38
Pro_fxr skrev:
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#39
Faniskogen skrev:
pattilatti2 skrev:
tjena mors smile ja de är 50mm2 på allt förrutom där mellan generator/batteri..
slutstegen är audison på mon o 2sty 2kanals..

har ej hunnint göra nå¨idag,än-..ska kika på de nu o göra mätningar,mellan allt o kolla förlusterna vid jord.. det ska väl ligga på 0 ?

ok! Ja, ifall det nu skulle fortsätta vara problem så kan det nog vara idé att byta där, har iaf jag fått tips om förut från de lite mer erfarna grabbarna här smile

Yes, låter bra det. Vet inte det där med att kolla förluster men ja, borde väll vara något nära 0. Men ja, eftersom det skiljer en volt mellan bak och fram så måste det vara något mellan där. Så om du hittar felet där så borde det fasen hjälpa tycker man! lycka till!

de ja mena va att jorden ska ju inte ligga i 0.97 elr så,ner mot 0 dvs smile


www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
#40
pattilatti2 skrev:
Pro_fxr skrev:
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se


Sök