3844
Sök

skiten bryter :(

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#41
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
Pro_fxr skrev:
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

får du bas ur dom när du på100hz? tke mina spelar förjävla dåligt därför ja vart så missnöjd me eclipsen den lilla..för den verkar ha automatiskdelning på de,,
annars är min högtalare kass elr nå typ jag..för int får ja ut såå mkt bas på den delningen.högt kan ja spela,men inge tryck i basen iaf..nu pratar vi framsystem..
basen brukar ja dela vi 40/63 ibland tom 80hz bara för att få snabbare o hårdare tryck tongue


Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 oktober 2008
#42
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:
Pro_fxr skrev:
orkade inte läsa allt. meen kan bara säga. om du drar på och spänningen "VID STEGET" sjunker under 12V så kan steget gå sönder, alltså därför bryter det.har du kondensator?  prova sätta en sån.funkar inte de.släng till ett batteri, så kommer de funka klockrent;) är nog inge problem me nå talspolar.felet är att steget inte får nog med ström för att driva.och därmed bryter för att inte gå sönder!.
Du kör säker även på väldigt låg frekvens, och det kräver grymt mkt ström för att fungera korrekt. så råder dig att dra upp delningen till yup 90-100HZ.

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

Så du saknar helt registret mellan 63 och 100 Hz?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#43
Tokken skrev:
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

Så du saknar helt registret mellan 63 och 100 Hz?

du syftar på hans delning va?men ja måste tillägga där att när ja körde me eclipsen,så dela den fram 100hz körde de på steg,la de på 80hz tror ja ,men de blev inte bättre bas ur  6.5" kittet för de..fattar nada..


7 283 Inlägg
20 oktober 2008
#44
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:
busfabror skrev:

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

Så du saknar helt registret mellan 63 och 100 Hz?

du syftar på hans delning va?men ja måste tillägga där att när ja körde me eclipsen,så dela den fram 100hz körde de på steg,la de på 80hz tror ja ,men de blev inte bättre bas ur  6.5" kittet för de..fattar nada..

Delar man ända uppe vid 100hz på framsystemet så ska man inte förvänta sig mycket midbas ur dom.
Sen är jag inte säker på vad du menar efteråt, ifall du la till ännu en delning på 80hz då borde du få ännu mindre bas ur dom.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#45
Brains skrev:
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:

Så du saknar helt registret mellan 63 och 100 Hz?

du syftar på hans delning va?men ja måste tillägga där att när ja körde me eclipsen,så dela den fram 100hz körde de på steg,la de på 80hz tror ja ,men de blev inte bättre bas ur  6.5" kittet för de..fattar nada..

Delar man ända uppe vid 100hz på framsystemet så ska man inte förvänta sig mycket midbas ur dom.
Sen är jag inte säker på vad du menar efteråt, ifall du la till ännu en delning på 80hz då borde du få ännu mindre bas ur dom.

cdn ja hadde delade automatiskt på 100hz..på front..
la stegets delning på 80hz,men de hjälpte föga..lät lika dant..

nu delar ja på 60 någe på fram .basar på lite bättre..:smile
det ja mena big_smile men de går ju o spela på högt om inte annat me 100hz delning fram..men du tappar ju 63 -->100hz delningen..


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2008
#46
Några kommentarer till denna tråden:

Kolla i MANUALEN vilka saker ditt steg har skyddskretsar emot. Om det klipper, så kan det bero på att matningsspänningen blir för låg. Dock så är den defintivt lägre än 12V i det läget. En "vanlig" gräns är 10.8V. Men, så lågt skall det inte sjunka om dina grejer är rätt monterade. Hur har du klämt alla kontakter? Det är rätt vanligt att det blir dåligt där. Att dra i skruvstädet är i 99fall av 100 inte tillräckligt bra, speciellt för 50mm2 kabel och de strömmar som vi pratar om här...

Har du lite "taskigt" elsystem att börja med blir kondingen enbart en extra belastning.

Använd SUBSONIC filter, ställ det på cirka 30Hz. Jag tror alla Audison monosteg har subsonic.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#47
jonash skrev:
Några kommentarer till denna tråden:

Kolla i MANUALEN vilka saker ditt steg har skyddskretsar emot. Om det klipper, så kan det bero på att matningsspänningen blir för låg. Dock så är den defintivt lägre än 12V i det läget. En "vanlig" gräns är 10.8V. Men, så lågt skall det inte sjunka om dina grejer är rätt monterade. Hur har du klämt alla kontakter? Det är rätt vanligt att det blir dåligt där. Att dra i skruvstädet är i 99fall av 100 inte tillräckligt bra, speciellt för 50mm2 kabel och de strömmar som vi pratar om här...

Har du lite "taskigt" elsystem att börja med blir kondingen enbart en extra belastning.

Använd SUBSONIC filter, ställ det på cirka 30Hz. Jag tror alla Audison monosteg har subsonic.

mvh Jonas

har 30 på subsonic...
jao,de kanske är där felet ligger,,kontakterna..men va fan,äre såå petigt,alltså dom sitter ju i en ringsko,sen klämd utaav helvete, hur löser man de då?
fett dåligt väder här i dag.hoppas på bättre imorrn,kika på allt då.annars blir de på tors..va iaf o körde o spela,funkar skapligt,men som sagt de bryter,vi nån gräns,,tror de är lite över 130db.. systemet ska iaf ,gå o spela i över 140db..fan bilen är heldämpad,o inga skit grejjor..
ja nog går de ner i 10.8v..de kan ja utan tvekan säga..men kan kondingen stoppa/försämra strömtillförseln?
jordarna e ju bra..
Senast redigerat av pattilatti2 (20 oktober 2008)


7 283 Inlägg
20 oktober 2008
#48
Är du helt säker på att alla jordpunkter är renslipade och har bra kontakt?


Trätekniker
387 Inlägg
20 oktober 2008
#49
bara ett tips, på mitt hemma stereo (harman/kardon) så stängde förstärkaren bara av sig närja spelade högt, hade koplat sladdarna från stereon i ditt fall steget fel till högtalarna. Kan det vara så lätt?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#50
oleg skrev:
bara ett tips, på mitt hemma stereo (harman/kardon) så stängde förstärkaren bara av sig närja spelade högt, hade koplat sladdarna från stereon i ditt fall steget fel till högtalarna. Kan det vara så lätt?

har funderat på de me..

nån som vet??

kan de gå o spela på t hög volym..sen att de bryter..
tex om ena minus fr basen "råkat " hamna fel...på plus dvs?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#51
Brains skrev:
Är du helt säker på att alla jordpunkter är renslipade och har bra kontakt?

endel av dom ligger inte på 0,när ja mäter upp..snurrar upp till 0.50..tom..fast dom e plåt rena..blir ju tokig..
va fan e detta..?


7 283 Inlägg
20 oktober 2008
#52
pattilatti2 skrev:
oleg skrev:
bara ett tips, på mitt hemma stereo (harman/kardon) så stängde förstärkaren bara av sig närja spelade högt, hade koplat sladdarna från stereon i ditt fall steget fel till högtalarna. Kan det vara så lätt?

har funderat på de me..

nån som vet??

kan de gå o spela på t hög volym..sen att de bryter..
tex om ena minus fr basen "råkat " hamna fel...på plus dvs?

Spelar ingen roll, det enda som händer är att basen blir fasvänd.
Senast redigerat av Brains (20 oktober 2008)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2008
#53
Brains skrev:
pattilatti2 skrev:
oleg skrev:
bara ett tips, på mitt hemma stereo (harman/kardon) så stängde förstärkaren bara av sig närja spelade högt, hade koplat sladdarna från stereon i ditt fall steget fel till högtalarna. Kan det vara så lätt?

har funderat på de me..

nån som vet??

kan de gå o spela på t hög volym..sen att de bryter..
tex om ena minus fr basen "råkat " hamna fel...på plus dvs?

Spelar ingen roll, det enda som händer är att basen blir fasvänd.

Ena spolen kan ju ha råkat bli kortsluten med, om basen har dubbla spolar, eller om man har två basar.

Det är INTE bra....Men, skitenkelt att kolla. Bara att koppla loss kabeln (kablarna) på minus och plus, och mäta talspoleresistansen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#54
jonash skrev:
Brains skrev:
pattilatti2 skrev:

har funderat på de me..

nån som vet??

kan de gå o spela på t hög volym..sen att de bryter..
tex om ena minus fr basen "råkat " hamna fel...på plus dvs?

Spelar ingen roll, det enda som händer är att basen blir fasvänd.

Ena spolen kan ju ha råkat bli kortsluten med, om basen har dubbla spolar, eller om man har två basar.

Det är INTE bra....Men, skitenkelt att kolla. Bara att koppla loss kabeln (kablarna) på minus och plus, och mäta talspoleresistansen.

mvh Jonas

oki..ja de är enkelspolig..4ohms..dubbla 12"
hur mäter ja de? är helt väck i skallen just nu tongue va ställer man in på mätaren?


685 Inlägg
20 oktober 2008
#55
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:
Brains skrev:

Spelar ingen roll, det enda som händer är att basen blir fasvänd.

Ena spolen kan ju ha råkat bli kortsluten med, om basen har dubbla spolar, eller om man har två basar.

Det är INTE bra....Men, skitenkelt att kolla. Bara att koppla loss kabeln (kablarna) på minus och plus, och mäta talspoleresistansen.

mvh Jonas

oki..ja de är enkelspolig..4ohms..dubbla 12"
hur mäter ja de? är helt väck i skallen just nu tongue va ställer man in på mätaren?

Om du ska mäta resistansen så mäter du Ohm. ser ut som ett upp och nervänt U med 1 vinge på var sida typ tongue


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#56
jonash skrev:
Brains skrev:
pattilatti2 skrev:

har funderat på de me..

nån som vet??

kan de gå o spela på t hög volym..sen att de bryter..
tex om ena minus fr basen "råkat " hamna fel...på plus dvs?

Spelar ingen roll, det enda som händer är att basen blir fasvänd.

Ena spolen kan ju ha råkat bli kortsluten med, om basen har dubbla spolar, eller om man har två basar.

Det är INTE bra....Men, skitenkelt att kolla. Bara att koppla loss kabeln (kablarna) på minus och plus, och mäta talspoleresistansen.

mvh Jonas

om det vore så..funkar basen för de?o spela me t viss volym innan de kortsluter..elr dör..
om fallet vore att de blivit någe fel på den,va gör man då köper ny=? vore lagom kul då den e sprillans ny


21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#57
pattilatti2 skrev:
när ja börjar komma upp ordentligt i volym..så klipper de,monosteget stänger av..pga av?
vette fan om de är dålig jord,
ytorna e slipade,+så äre jordat i bälteshållaren..

generatorn laddar över 14v
batteriet är i 13.50-13.60 kallt dvs eft natten typ..så de finns ju power i det..

kan de va pga av att ja behöver fler batterier..för ja kan ju köra de rätt hårt,men sen när ja ska ösa på mer,då de klipper..
volten går ner fr 14.23, till väldigt låga volt när ja drar på..kan steget klippa pga av de?

Det viktiga här är om det är stor skillnad i spänning mellan batteripolerna och strömanslutningarna på stegets kopplingsplint, är det stor skillnad så handlar det om spänningsförlust i någon av strömkablarna på väg till steget.

OM det är stor skillnad mellan batteriet och steg så är ingen idé att ens fundera på extra batteri eller större generator förrän du har fixat till spänningsförlusten. smile
När du har fixat så att det inte skiljer en massa i spänning där, då kollar du igen vilken spänning det är på batteriet när du spelar högt.

Visar det sig att spänningen på batteriet inte är tillfredsställande så mäter du på generatorns B+ och generatorhölje ifall spänningen är bra där. Om det är likadan spänning där som på batteriet, då är "risken" stor att generatorn inte orkar med bilens strömförbrukning.

Är det däremot inte likadan spänning på generatorn, utan istället högre spänning, då har du spänningsförluster mellan generator och batteri.

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#58
pattilatti2 skrev:
endel av dom ligger inte på 0,när ja mäter upp..snurrar upp till 0.50..tom..fast dom e plåt rena..blir ju tokig..

Har du alltså mätt jordkontakten med vanlig resistansmätning?

Det duger tyvärr inte alls när man har med såna här saker att göra, mätningen blir alldeles för oexakt.

685 Inlägg
20 oktober 2008
#59
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
endel av dom ligger inte på 0,när ja mäter upp..snurrar upp till 0.50..tom..fast dom e plåt rena..blir ju tokig..

Har du alltså mätt jordkontakten med vanlig resistansmätning?

Det duger tyvärr inte alls när man har med såna här saker att göra, mätningen blir alldeles för oexakt.

Vad bör man mäta med då om inte med en vanlig multimeter eller dylikt?


21 761 Inlägg
20 oktober 2008
#60
Jag kan tyvärr inte ge något förslag på bra mätinstrument. Det sätt som jag kan komma på är annars att provbelasta jordpunkten med en stor strömförbrukare och mäta spänningsskillnaden mellan batteri och strömförbrukaren

Alternativt kan man koppla dit slutsteget och slå på stereon. Sedan höjer man volymen FÖRSIKTIGT samtidigt som man mäter spänningen eller spänningsskillnaden mellan batteri och steg. Visar det sig att spänningen/skillnaden börjar bli markant, då stänger man av allting innan det blir för låg spänning.

Det finns säkert mycket bättre metoder att kolla upp en jordpunkt, jag är absolut inte någon expert på sånt.


Sök