3844
Sök

skiten bryter :(

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
endel av dom ligger inte på 0,när ja mäter upp..snurrar upp till 0.50..tom..fast dom e plåt rena..blir ju tokig..

Har du alltså mätt jordkontakten med vanlig resistansmätning?

Det duger tyvärr inte alls när man har med såna här saker att göra, mätningen blir alldeles för oexakt.

ja de är mätt me billig apparatur tongue

va menar du me att om spänningen är lägre mellan generatorns.tex 14.3 laddning,,sen bak vi steget kanske de är 13.8v vid batteriet kanske de är 14.20v..

sen om ja splear ja då sjunker de ju så klart vi batteriet,så även då på steget..
generatorn laddar ju de den laddar.den e ny,kan de va så att orginalkablarna fr generatorn bör bytas?kan de verkligen stoppa upp systemet,när man drar på?
isåfall äre inte annat o göra..
även om ja lägger dit 1optima till bak,så ska ju generatorn ladda sina 14..v,,kanske går lite tyngre,?

får väl om inte annat riva ur allt o slipa ner i grunden,o jordas.fan svetsa fast skiten så ska de väl bli kontakt..finns ju dom som har mkt värre grejjor anser ja o endast kör me 1 batteri o de funkar:P

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
va menar du me att om spänningen är lägre mellan generatorns.tex 14.3 laddning,,sen bak vi steget kanske de är 13.8v vid batteriet kanske de är 14.20v..

Jag menade om det var stor skillnad i spänning vid generator, batteri och slutsteg.

pattilatti2 skrev:
sen om ja splear ja då sjunker de ju så klart vi batteriet,så även då på steget..

Okej, om det även sjunker ner mot 12V eller liknande på batteripolerna så finns det i princip tre orsaker: 

# Generatorn orkar ge tillräcklig laddning
# Spänningsfall mellan generator och batteri
# Dåligt batteri

pattilatti2 skrev:
generatorn laddar ju de den laddar.den e ny,kan de va så att orginalkablarna fr generatorn bör bytas?kan de verkligen stoppa upp systemet,när man drar på?

Det kan bli så ifall det är mycket dålig kontakt någonstans, men nu när jag har kikat på ditt monosteg så är jag faktiskt ganska säker på att det är generatorn som inte orkar med. Steget kan ju ge upp till 2000WRMS i 2 Ohm och det skulle innebära runt 175A vid fullt ös.

Även om du bara kör på halva effekten så drar det ändå lite drygt 85A och då krävs det antagligen en 120-140A generator för att orka hålla hyffsad laddspänning när motorn har runt 1500-2000 varv, med tanke på att bilens övriga utrustning också vill ha ström.

Hur stor generator har du?

pattilatti2 skrev:
även om ja lägger dit 1optima till bak,så ska ju generatorn ladda sina 14..v,,kanske går lite tyngre,?

OM det nu är som jag misstänker, dvs att generatorn helt enkelt är för klen, så kommer det inte att hjälpa så ruskigt mycket ifall du sätter dit ett till batteri. Visst, spänningen blir antagligen stabilare, men fortfarande kommer spänningen att sjunka en del eftersom inte generatorn klarar av strömförbrukningen.

pattilatti2 skrev:
finns ju dom som har mkt värre grejjor anser ja o endast kör me 1 batteri o de funkar:P

Det finns säkert flera olika anledningar till det, tex kanske de har större generator.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 oktober 2008
Tokken skrev:
busfabror skrev:
pattilatti2 skrev:

ja jag delar vid ca 45hz..sen märker ja att grejjorna orkar spela bättre när ja delar basen vid 80-90hz..men ja delar ju fram systemet på 60hz tongue

bara i me mer batterier tongue

Jag delar 63hz och fram delar jag 100hz.....funkar klockrent...men som sagt i med ett batteri till...

Mvh

Så du saknar helt registret mellan 63 och 100 Hz?

Jepp och ändå låter det bra för mitt öra....är ingen SQ bil och ingen som lyssnar har saknat....men men....det finns säkert dom som saknar när dom lyssnar....men inte är det jag.....jag e nöjd...
big_smile

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:

Jag menade om det var stor skillnad i spänning vid generator, batteri och slutsteg.

pattilatti2 skrev:

Okej, om det även sjunker ner mot 12V eller liknande på batteripolerna så finns det i princip tre orsaker: 

# Generatorn orkar ge tillräcklig laddning
# Spänningsfall mellan generator och batteri
# Dåligt batteri

pattilatti2 skrev:

Det kan bli så ifall det är mycket dålig kontakt någonstans, men nu när jag har kikat på ditt monosteg så är jag faktiskt ganska säker på att det är generatorn som inte orkar med. Steget kan ju ge upp till 2000WRMS i 2 Ohm och det skulle innebära runt 175A vid fullt ös.

Även om du bara kör på halva effekten så drar det ändå lite drygt 85A och då krävs det antagligen en 120-140A generator för att orka hålla hyffsad laddspänning när motorn har runt 1500-2000 varv, med tanke på att bilens övriga utrustning också vill ha ström.

Hur stor generator har du?

pattilatti2 skrev:

OM det nu är som jag misstänker, dvs att generatorn helt enkelt är för klen, så kommer det inte att hjälpa så ruskigt mycket ifall du sätter dit ett till batteri. Visst, spänningen blir antagligen stabilare, men fortfarande kommer spänningen att sjunka en del eftersom inte generatorn klarar av strömförbrukningen.

pattilatti2 skrev:
finns ju dom som har mkt värre grejjor anser ja o endast kör me 1 batteri o de funkar:P

Det finns säkert flera olika anledningar till det, tex kanske de har större generator.

så de är ju då bara o byta den då..vart kan man få tag i modell större sådana.för de är ju inte bara stegen,basar osv som ska ha ström..
ska inte saabs passa rakt på vectran?elr måste man köpa en 200amp,men dom kostar ju fan säkert över 5lax...sen kan ja ladda ett batteri me 200amp?som ett exm..mitt optima..

# Generatorn orkar ge tillräcklig laddning kan va de då..
# Spänningsfall mellan generator och batteri hur löser jag det då?om de vore så,,är orginal kablage nu,men ja ,,de blir väl o slänga på ett iaf 35mm2  de borde fan räcka..
# Dåligt batteri det vet ja att de garanterat inte är...
Senast redigerat av pattilatti2 (20 oktober 2008)

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
quote] så de är ju då bara o byta den då..vart kan man få tag i modell större sådana.för de är ju inte bara stegen,basar osv som ska ha ström..
ska inte saabs passa rakt på vectran?elr måste man köpa en 200amp,men dom kostar ju fan säkert över 5lax...sen kan ja ladda ett batteri me 200amp?som ett exm..mitt optima..

I det här läget så får du nog börja fundera hur du vill utnyttja din anläggning. När jag läser på olika forum om folk som har väldigt kraftiga anläggningar, då kan man i princip dela upp i tre val (obs, i mitt tycke):

1. Man sätter dit en biffig generator (typ 150-200A) för att kunna spela väldigt högt utan att spänningen sjunker en massa. Batteriet får även tillräcklig laddning.

2. Man slänger in flera batterier och antingen sätter dit en lite större generator eller behåller original. Eftersom generatorn inte orkar ge laddning vid hög ljudnivå så underhållsladdar man istället sina batterier med jämna mellanrum.

3. Man låter bli att spela så ruskigt högt.

Alternativ 3 kan man nog ganska snabbt plocka bort, vitsen försvinner ju med en sån där anläggning då. wink

pattilatti2 skrev:
# Spänningsfall mellan generator och batteri hur löser jag det då?om de vore så,,är orginal kablage nu,men ja ,,de blir väl o slänga på ett iaf 35mm2  de borde fan räcka..

Ja, grövre kablar är att föredra, men det är ju viktigt med själva kontaktytorna också. De får man kika på. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 oktober 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
quote] så de är ju då bara o byta den då..vart kan man få tag i modell större sådana.för de är ju inte bara stegen,basar osv som ska ha ström..

I det här läget så får du nog börja fundera hur du vill utnyttja din anläggning. När jag läser på olika forum om folk som har väldigt kraftiga anläggningar, då kan man i princip dela upp i tre val (obs, i mitt tycke):

1. Man sätter dit en biffig generator (typ 150-200A) för att kunna spela väldigt högt utan att spänningen sjunker en massa. Batteriet får även tillräcklig laddning.

2. Man slänger in flera batterier och antingen sätter dit en lite större generator eller behåller original. Eftersom generatorn inte orkar ge laddning vid hög ljudnivå så underhållsladdar man istället sina batterier med jämna mellanrum.

3. Man låter bli att spela så ruskigt högt.

Alternativ 3 kan man nog ganska snabbt plocka bort, vitsen försvinner ju med en sån där anläggning då. wink

pattilatti2 skrev:

Ja, grövre kablar är att föredra, men det är ju viktigt med själva kontaktytorna också. De får man kika på. smile

ja alt3 går ju bort direkt smile

men de stora problemet är ju i dagsläget att de bryter,orsaken,beror väl på
möjligen kondingen som bromsar nå,ska se över alla jordpunkterna igen..
läste nå i nån tråd att du haft 14.2v vi steget.? när du spela på,,ja de vore ju otroligt om ja ens kunde få de,utan o spela:)
men problem är till för o lösas..
ja de är ju ingen större vits me större generator då men om ja har fler batterier,kommer de bryta på samma sätt då om vi säger att de är ström bristen?
för minus i amp ligger ja bara startar cd...tongue
blir å underhållsladda fler batterier helt enkelt.sen undrar ja kommer batterierna suga ur varann på nå jävulskt sätt=?måste man ha en brytare?
visst kan man spela på bra mkt högt..men man vill ju kunna pressa ur allt me..elr iaf så mkt som möjligt,,inte så man har satsat massor på o spela 135db..för de kunde ja me min förra o den kosta knappt nå..

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
möjligen kondingen som bromsar nå

Inte omöjligt att kondingen försämrar allting, du kan testa att koppla bort den och se hur det blir. Orsaken att det bryter är den låga spänningen, som flera har skrivit. smile

pattilatti2 skrev:
läste nå i nån tråd att du haft 14.2v vi steget.? när du spela på

Nåt sånt har jag inte skrivit vad jag vet, har inget steg i bilen just nu. Däremot har jag gjort några spänningsmätningar i bilen vid olika belastningar för att kunna ge lite referensuppgifter hur det blir i just min bil.

pattilatti2 skrev:
ja de är ju ingen större vits me större generator då men om ja har fler batterier,kommer de bryta på samma sätt då om vi säger att de är ström bristen?

Har man ordentligt kraftiga batterier, då sjunker inte spänningen katastrofalt. De orkar "hålla emot" en längre stund innan spänningen blir för låg, med andra ord ska inte steget bryta direkt iaf. Men ifall du har en ganska klen generator så kan du ändå sätta dit en lite större, så att du kan spela på "normal" nivå utan stora problem.

pattilatti2 skrev:
blir å underhållsladda fler batterier helt enkelt.sen undrar ja kommer batterierna suga ur varann på nå jävulskt sätt=?måste man ha en brytare?

Det är ingen risk att batterierna drar ur varandra eftersom man underhållsladdar dem emellanåt. Har man flera batterier ihopkopplade så kan man dessutom koppla isär dem någon gång och mäta individuellt så att de har så lika spänning som möjligt.

Om det skiljer en del mellan dem så laddar man dem var för sig, på så sätt undviker man att de blir ojämnt urdragna och då kommer de att hålla längre. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
pattilatti2 skrev:
möjligen kondingen som bromsar nå

Inte omöjligt att kondingen försämrar allting, du kan testa att koppla bort den och se hur det blir. Orsaken att det bryter är den låga spänningen, som flera har skrivit. smile

pattilatti2 skrev:
läste nå i nån tråd att du haft 14.2v vi steget.? när du spela på

Nåt sånt har jag inte skrivit vad jag vet, har inget steg i bilen just nu. Däremot har jag gjort några spänningsmätningar i bilen vid olika belastningar för att kunna ge lite referensuppgifter hur det blir i just min bil.

pattilatti2 skrev:

Har man ordentligt kraftiga batterier, då sjunker inte spänningen katastrofalt. De orkar "hålla emot" en längre stund innan spänningen blir för låg, med andra ord ska inte steget bryta direkt iaf. Men ifall du har en ganska klen generator så kan du ändå sätta dit en lite större, så att du kan spela på "normal" nivå utan stora problem.

pattilatti2 skrev:

Det är ingen risk att batterierna drar ur varandra eftersom man underhållsladdar dem emellanåt. Har man flera batterier ihopkopplade så kan man dessutom koppla isär dem någon gång och mäta individuellt så att de har så lika spänning som möjligt.

Om det skiljer en del mellan dem så laddar man dem var för sig, på så sätt undviker man att de blir ojämnt urdragna och då kommer de att hålla längre. smile

oki:)fan va man lär sig nyytt:)men de är bra:)
hehe de är en 70amps generator nu..ska väl dit me en lite större iaf smile
tack som fan för all hjälp:D

1 631 Inlägg
21 oktober 2008
70 Amp generator????

Inte undra på att det faller fort...

Du har köpt för kraftigt steg i förhållande till hur mycket ström du har.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 585 Inlägg
21 oktober 2008
Där har du garanterat felet, Tror jag iallafall... 70AMP generator till en sådan kraftig anläggning är inte mycket. Skaffa en större generator typ 120Amp eller änu större 150 hade nog varit bra. Så ska du nog se att du kan vrida på till max:D

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
gurenius skrev:
70 Amp generator????

söker eft 120amps just nu tongue

1 631 Inlägg
21 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
gurenius skrev:
70 Amp generator????

söker eft 120amps just nu tongue

Snåla inte. 120 är fortfarande för lite.

http://www.stingerelectronics.com/produ … ParentID=1

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
behöver en generator me kil utformningen..inte de me platt-...förbannat.

Sök