2332
Sök

Krocka en utställningsbil

VW Ägare
1 011 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!
Fundera lite vad som händer om en utställningsbil blir krockad. Borde vara någon här som råkat ut för det.

Tänkte mest på att värde på en utställningsbil är oftast högre än vad försäkringsbolaget tycker.

Om man nu blir påkörd i baken och har en fin lack och så. Betalar försäkringsbolaget kostnaden för en orginallack och sen får man själv stå för mellanskillnaden?

Henrik Eberlund

DFFL
9 020 Inlägg
20 oktober 2008
När du extrautrustar bilen så får du meddela försäkringsbolaget så att de ser till att "höja värdet" på bilen.
Först då får du ut mer pengar vid en eventuell krock.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Amatör
193 Inlägg
20 oktober 2008
och mkt dyrare försäkring sad

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
20 oktober 2008
Lasse skrev:

Ingenting är gratis....

..men när man läser i Bilsport om alla fräcka byggen så är det en klar överrepresentation av bilar som tidigare krockats. Varför det är så kan man undra...
Senast redigerat av matteeee (20 oktober 2008)

/Mattias

672 Inlägg
20 oktober 2008
matteeee skrev:
Lasse skrev:

Ingenting är gratis....

..men när man läser i Bilsport om alla fräcka byggen så är det en klar överrepresentation av bilar som tidigare krockats. Varför det är så kan man undra...

Billiga i inköp om dom ändå ska moddas... roll

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 oktober 2008
har för mig att de är så här har du vanlig färsäkring  och du smäller den ersätter försärkingsbolagen bara  orginal delarna vilket man kan förlora mkt chash på sen finns de ju sån där dyrare försärking vad den ny heter då gäller de vell en aning mer än vanliga försäkringar

9 108 Inlägg
20 oktober 2008
matteeee skrev:
Lasse skrev:

Ingenting är gratis....

Det är ofta billigare att köpa stylingfront än original t.ex. och när ändå halva bilen kanske ska lackas om så passar dom på att bredda lite varstans kanske, köpa nytt kjolpaket och lägga till lite pengar och få hela bilen lackad istället smile

Jag tror det beror mycket på försäkringsbolag, vissa ersätter gladeligen stylingpaket, nya fälgar och annan lack upp till en viss summa då det oftast går att få för samma pris (eller billigare) som originalprylar. Dom får ju helt enkelt en offert av verkstaden/lackfirman på vad det skulle kosta att återställa bilen som den var innan krocken och blir det inga fantasisummor tror jag inte dom bryr sig om det är eftermarknadsprylar på.

Fick hela sidan på min omlackade Omega repad och det var inga problem att få fixat, då var det inget mer än lack som gick sönder visserligen men ändå. Motivlack t.ex. är nog svårt att få ersatt men i det fallet lär man väl få pengar för vad det hade kostat med en normal lack så får man lägga till själv... Det är spekulationer detta men det är sjukt olika beroende på försäkringsbolag med.

1 338 Inlägg
20 oktober 2008
Hej

jag fick min volvo v70 GLT skrotad förra året då jag fick en av Bellmans grusbilar i sidan när jag körde i rondell:(

Försäkringsbolagets (IF) första bud låg på 59000kr och jag fick ej ta bort nåt förutom stereon kontakade då Svenska handelskammaren som utsåg en värderare..
Så efter värderingen fick dom välja antingen betala 127000kr med allt på
eller 98000kr och då fick jag plocka bort och ersätta sakerna med original.

dom valde 98000kr fick allt bortplockat av verkstad efter jag bråkat med dom!
dom betalade notan så klart! smile

Obs den hade gått 28500mil tongue Se i mitt galleri för bilder.

Jag hade inte värderat om den men dom måste gå efter Handelskammarens värderares utlåtande..
så om du ej värderat om den och den verkligen är i det skick du vill ha ersättning för rekomenderas att kontakta en värderare från Handelskammaren!

Kolla i mitt galleri för att se hur bilen såg ut! smile

Mvh//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

VW Ägare
1 011 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
mYGeL skrev:
Hej

jag fick min volvo v70 GLT skrotad förra året då jag fick en av Bellmans grusbilar i sidan när jag körde i rondell:(

Försäkringsbolagets (IF) första bud låg på 59000kr och jag fick ej ta bort nåt förutom stereon kontakade då Svenska handelskammaren som utsåg en värderare..

Jag hade inte värderat om den men dom måste gå efter Handelskammarens värderares utlåtande..
så om du ej värderat om den och den verkligen är i det skick du vill ha ersättning för rekomenderas att kontakta en värderare från Handelskammaren!

Mvh//

Tro mig. Det ska jag. Min svärfar är värderingsman för sydsvenska handelskammaren...smile

Men det är nog bäst att gå till försäkringsbolaget när man byggt klart och visa bilder på bygget och fråga hur man ska gå tillväga.

Henrik Eberlund

1 338 Inlägg
21 oktober 2008
Eberlund skrev:
mYGeL skrev:
Hej

Mvh//

Tro mig. Det ska jag. Min svärfar är värderingsman för sydsvenska handelskammaren...smile

Men det är nog bäst att gå till försäkringsbolaget när man byggt klart och visa bilder på bygget och fråga hur man ska gå tillväga.

aaa då har du det pöå det torra wink

Jag försökte få visa upp den men det enda jag fick som svar var att dom inte gjorde sånt.. hmm Att jag skulle spara kvitton samt dokumentera allt jag gör med bilen ..
Hade flera hundra bilder men inte hjälpte det när olyckan var framme tongue

men skam den som ger sig hehe..

MVH//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Sök