4803
Sök

Frågor om trasig katalysator och symptom

1 571 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Hej jag börjar misstänka att katalysatorn på min Mb 300e har givit upp. Anledningen att jag misstänker katalysatorn är att det rasslar och prasslar väldigt mycket från utblåset när man varvar ur den.

Bilen startar fint, går bra på tomgång men går lite "ryckigt" de första 500-1000 m. Trycker man hårdare på gasen bromsas nästan bilen upp. Sen är det som man drar ur en propp och den går nästan hur bra som helst resten av dagen. Ibland kan det dock vara svårt att få upp den i fart, det är som nåt har proppat igen någonstans.

Är det så att materialet i katten lägger sig som en propp och behöver trängas undan de första minuterna?

På verkstaden misstänkte de något som hette bränslemängdmätare som gjorde att bilen gick ryckigt efter start? Vad låter troligast? katten är ju billigare så man hoppas ju att det är den. smile

Tacksam för alla kloka svar! smile
Senast redigerat av henrikh (21 oktober 2008)

3 235 Inlägg
21 oktober 2008
Om du kan krypa in under bilen och slå på katalysatorn, så får du svar där och då.
Om kärnan i den är lös, kommer det att rassla. I så fall kan det vara så att den hidrar avgaserna, och det kan leda till det du beskriver.

1 571 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Ok bara och hissa upp och knacka på smile tack får prova det.

435 Inlägg
21 oktober 2008
haft samma problem på en bil men på denna lossnade mer å mera tills bilen blev strypt av allt löst som tämte igen avgasröret:P så pilla ur allt å åkte med tomm tills jag fick en 2a på bes:P

130 Inlägg
21 oktober 2008
katten pajade på en kompis 850, den blev slö som fan när det hände.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

Sök