Fråga om koppling av två intercoolers

fimpen-t60
21 oktober 2008 · 118 Inlägg

hej hej har in liten klurig fråga om man har en stor alu ic å en liten alu ic  å koplar in dom paralelt  vilken vag tar luften i första hand?  rören är lika långa:D

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
ghostpix MC-galen ;)
21 oktober 2008 · 39 Inlägg

varför koppla parallellt?? bättre att koppa seriellt och få bättre kyleffekt på laddtycksluften

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Lonefox Bad music kills good sound
21 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

ghostpix har rätt...

Men logiskt sätt boede luften (som ström) välja vägen med minst motstånd i första hand.
Så jag tror det beror på genomströmning, vilken av dem släpper igenom luften lättast...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Guldfinger Civ.Ing.
21 oktober 2008 · 70 Inlägg

fimpen-t60 skrev:
hej hej har in liten klurig fråga om man har en stor alu ic å en liten alu ic  å koplar in dom paralelt  vilken vag tar luften i första hand?  rören är lika långa:D

Flödesmotstånd brukar anges i termer av tryckfall mellan ingång och utgång. En principel formel ser ut så här:

Tryckfall=f(geometrin,fluidegenskaper)*(rörlängd/rördiameter)*flödeshastighet^2


I alla fall.

Kopplar du kylarna i serie så får du såklart högst motstånd.

Senast redigerat av Guldfinger (21 oktober 2008)

KHRacing
21 oktober 2008 ·

Luften tar ALLTID den lättaste/enklaste vägen, tro mig, jag har testat det på min bakmonterade kylare.

Inna jag skärmade av kylaren för att tvinga luften genom den, så var arbetstempen 98-100+ grader -
Nu med plastark som tvingar luften genom kylaren så ligger arbetstempen på ca 92grader

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang