5000
Sök

Ställa in slutsteg för dubbla gas 10"

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
hej hej,
Har precis installerat ett GAS-bas-kit som består i 2st 10" i låda och jag har dem kopplade till ett GAS slutsteg i bryggat läge som skall ge 2x300watt tydligen. (4x100w)

Hur ställer jag bäst in basarna på steget, borde jag ha någon sorts "referens ljud" för att ställa in dem?

Har just nu ett  mds 6,5" kit i hatthyllan, och original 5,25" (som skall bytas till ett kit) i framdörrarna samt ett par mds 3,5or i panelen.

mvh Albin

Catch the moment, soon It'll be over

21 761 Inlägg
21 oktober 2008
Tänker du endast driva baslådan med steget?
Vad heter steget, AlphaX4100?

310 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tänker du endast driva baslådan med steget?
Vad heter steget, AlphaX4100?

japp tänkte driva enbart basarna med steget.
Har ingen aning om vad det är för modell på steget just nu men det är svart med ett GAS emblem på kromad bakgrund.  det är ett fyrkanals på 4x100W.

Har kopplat och det spelar bra osv, men hur skall jag ställa in på steget, asså lowpass "skruven" för jag antar att jag skall ställa dem på lowpass (finns en brytare för Lp,Hp och Flat)

21 761 Inlägg
21 oktober 2008
Eftersom du inte vet riktigt vad steget heter så skulle det underlätta ifall du tog en bra bild på steget där alla inställningsrattar syns tydligt, då blir det lättare för forumfolket att ge råd. smile

Jag har kollat på tex AlphaX4100 hos BRL, men det finns inga bra bilder på steget som visar alla knappar och sånt.

310 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du har nog ett Gas alpha X4 (föregångaren).

Kan stämma:) men hur ställer man in bashögtalare på ett steg i allmänhet?

Spelar man en låt o sen rattar tills det låter bra lr finns det ngra som helst riktlinjer? typ vilka frekvenser högtalaren klarar av?

På mitt steg finns två rader reglage för highpass och Lowpass och en knapp som man väljer highpass lowpass eller flat på, Altså 2 set med reglage.

Sen finns det level och bass boost på varje set, kör fullt på level och ungefär hälften på bass boost

Basar använder sig av de lägre frekvenserna ju, så vilket av filterna blockar de högre frekvenserna? och vad bör jag ställa in de filtret på?

Sök