Färgsprutan "låser" sig ibland. varför? ("Star", blå)

engolf
21 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Hej!

Håller på och omlackerar bilen.
Köpte en "Star" färgspruta på Mekonoemn (gubben sa det var en av de bästa) med blått munstycke.
I starten gick allt fint, men så "låste" den sig. Man trycker på spaken, och den bara säger "puff", och istället för att sprida lacken som den ska göra kom det bara några feta droppar på den nylackerade ytan...!sad(
Det hände två gånger, och varje gång måste jag vänta på att lacken torkar, slipa och sen spraya på igen.
Det inträffade både när kompressorn var igång, och när den var avstängd, så felet är på sprutan.
Jag trodde det kunde bero på smuts, men det lilla filtret under färgbehållaren är nytt. Jag demonterade hela skiten, rengjorde och smorde in de rörliga delarna enligt anvisningen.

Nu vågar jag inte använda den igen. Så mycket jobb...

Har det hänt någon annan? Ska jag reklamera på skiten, eller är det kanske jag själv som gjort nåt fel?

Crazygreek Billackerare
21 oktober 2008 · 365 Inlägg

att sprutan är "en av de bästa" de tror ja knappast, Mekonomens lacksprutor e som o köpa en Biltema spruta..men till saken angående din spruta, prova o spruta på lite 5-56 vid avtryckaren på sprutan! även på "proffs sprutorna" kan nålen bakom avtryckaren "låsa säjj" då får man dessa "droppar" för nålen går inte tillbaka o då är ju sprutan öppen o de droppar ut färg utan luft..

men ja vet inte om du ska reklamera eller prova med 5-56..pröva med 5-56 o sen lägg i vatten i sprutan o testa lite se va som händer.. smile hoppas de löser säjj !

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
engolf
21 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Tack för tipset, ska testa det imorgon.

Jag såg på tabellen som var på förpackningen, och den sprutan var näst bäst (i alla fall av det märket). Den kostade 1200, och är faktiskt ganska lik de sprutor som finns på Biltema.

Den låser inte i öppet läge, utan bara låser sig helt.Man trycker på spaken, men det händer ingenting. Upprepar man det, så funkar den plötsligt igen. Det jobbiga är att då har det redan droppat på lacken...sad(

60sportcoupe
21 oktober 2008 · 14 Inlägg

Föreslår att Du reklamerar sprutan.
Det är en lågpris spruta Du köpt, tro inget annat, och det märker man mestadels på hur färgen fördelas/slås sönder, ju finare fördelning, desto finare yta, men den ska inte hänga sig så som du beskriver det.

En bra spruta typ Devilbiss eller Sagola får man betala 2-5 tusen för.

Åk till en billackerare och fråga om han har en beg spruta Du får köpa. De flesta lackerare byter spruta minst en gång per år.

60sportcoupe
21 oktober 2008 · 14 Inlägg

Kan vara så att det inre munstycket inte tätar i konan som bottnar i sprutan, du hade ju gjort rent den så det kan vi utesluta.
Troligen materialfel som gör att den blir otät.

Crazygreek Billackerare
21 oktober 2008 · 365 Inlägg

jag har beg. IWATA sprutor till salu som KNAPPT är använda!!! PMa om de finns intresse !! de är proffs sprutor smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
engolf
21 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Crazygreek skrev:
jag har beg. IWATA sprutor till salu som KNAPPT är använda!!! PMa om de finns intresse !! de är proffs sprutor smile

Tack för erbjudandet!
Ska dra och byta den imorn.
Skiter det sig med den nya får jag höra av mig.

sik
22 oktober 2008 · 1 072 Inlägg

Ahh, har haft samma problem när jag lackade min bil. Köpte en F-1 spruta alah något. Gick loss på 3.5K men fick reklamera iaf! Sedan började den nya "reklamerade" sprutan bråka med att luften inte gick att justera med handtaget så allt eller inget. Jävla skräp många säljer!

Boostrider Försöker iaf
22 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Har en biltemaspruta å den låste sig en gång. Smörjde upp den å de funka perfekt sen. Har inte finlackat något än utan mer mekanlack å så. Men en kompis lacka en mc å de blev perfekt. De va metallic

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
engolf
22 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Jag har tänkt lite på det med rengöring:

den fungerar altid fint i starten, men när man har sprayat nästan hela bilen, börjar den krångla...
Den bör ju gå att lacka en hel bil med utan att behöva demontera och rengöra den mitt i processen.

Habobo
22 oktober 2008 · 198 Inlägg

Det är med färgsprutor som med det mesta, man får vad man betalar för. Tipset om att köpa avlagda från lackerare var ju bra då räcker det kanske med att köpa ny nål och munstycke.

1332 - Överjävlig
Crazygreek Billackerare
22 oktober 2008 · 365 Inlägg

Habobo skrev:
Det är med färgsprutor som med det mesta, man får vad man betalar för. Tipset om att köpa avlagda från lackerare var ju bra då räcker det kanske med att köpa ny nål och munstycke.

nackdelen med o köpa nål o munstycke..de är så pass dyrt till bra lacksprutor så de lönar säjj inte..bättre o köpa ny picka smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Habobo
22 oktober 2008 · 198 Inlägg

Crazygreek skrev:

Habobo skrev:
Det är med färgsprutor som med det mesta, man får vad man betalar för. Tipset om att köpa avlagda från lackerare var ju bra då räcker det kanske med att köpa ny nål och munstycke.

nackdelen med o köpa nål o munstycke..de är så pass dyrt till bra lacksprutor så de lönar säjj inte..bättre o köpa ny picka smile

Du har säkert rätt! Bättre att vår vän trådskaparen lyssnar på en aktiv lackerare som vet vad som gäller idag än en som slutade som professionell bil/mc-lackerare i mitten på 90-talet.

1332 - Överjävlig
Speedman Bilvårdsexpert
23 oktober 2008 · 663 Inlägg

Crazygreek skrev:

Habobo skrev:
Det är med färgsprutor som med det mesta, man får vad man betalar för. Tipset om att köpa avlagda från lackerare var ju bra då räcker det kanske med att köpa ny nål och munstycke.

nackdelen med o köpa nål o munstycke..de är så pass dyrt till bra lacksprutor så de lönar säjj inte..bättre o köpa ny picka smile

Nja, inte alltid. Till min Sagola kostade rep.kitt 1500:-inkl. Och sprutan 4100:- inkl. smile

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang