330d(chip) VS 330i

2bliind
22 oktober 2008 · 17 Inlägg

Hej alla jag är jättenyfiken på en sak men är inte så erfaren bmw kille men endå älskar jag dom av nån anledning. 

Jag är sugen på köpa en bmw 330D årsmodel 03-04 , 204hk/410nm sen därefter chippa den med nån dieselbox elr mappning , synkronisering allt man kallar de skitet nåt av det.  (de tar jag reda på sen vilket som är bäst)

en bmw 330i 231hk/300nm gör ju ca 6.6 0-100km     och en 330d ca7.2 0-100km

Men om jag skulle chippa den (330d) och ge den typ 40 hästar alltså 245hk/490nm

Skulle den då bli snabbare än 330i?


Och en sak till från 7.2 0-100km orginal    vad kommer den göra efter chip 0-100km?

Hittar ej formlern hur jag räknar ut effekt osv för o se hur mycket tiden sjunker ner från 7.2 sek

Senast redigerat av 2bliind (22 oktober 2008)

hampa87 *BECE**
22 oktober 2008 · 334 Inlägg

skulle tippa på att dieseln skulle gå minst lika bra, knappast sämre iaf.

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Klistrar in lite info från http://www.einszweidrei.de/

BMW 330d - 2004

Motorart  R 6
Hubraum  2993 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  204 PS (150 kW) - 4000/Min
Nm - UMin  410 Nm - 1500/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung  6/manuell

Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht  1640 kg
0 - 80 km/h  5,1 s
0 - 100 km/h  7,2 s
0 - 120 km/h  9,9 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  13,6 s
0 - 160 km/h  18,0 s
0 - 180 km/h  24,5 s

Vmax  242 km/h

BMW 330 Ci Coupé - 2004 (Serie)

Motorart  R 6
Hubraum  2979 ccm
Aufladung  Sauger
PS - UMin  231 PS - 5900/Min
Nm - UMin  300 Nm - 3500/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung  6/manuell

Test in ams 01/2004
Gewicht  1532 kg
0 - 80 km/h  4,7 s
0 - 100 km/h  6,6 s
0 - 120 km/h  9,3 s
0 - 130 km/h  10,7 s
0 - 140 km/h  12,2 s
0 - 160 km/h  16,1 s
0 - 180 km/h  21,0 s

Vmax  250 km/h

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
22 oktober 2008 · 1 123 Inlägg

nyaste bmw 330d 2008 med sina 245hk gör 0-100 på 6,1sek så om du chippa din diesel med 40 hk dvs 245 skulle den lätt gör lika snabbt:P dvs 6,6 sek-6.4sek

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
TRYIT Teddan
22 oktober 2008 · 2 495 Inlägg

eller så gör man slag i saken och köper en 335d och chippar den sen , då får man en dieselbil med drag i.



Men tillbax till trådskaparens fråga, en bensinare har ju ett längre register att leka med.
dieseln har ett högre vrid.
I normal vardagskörning så kommer dieseln att kännas snabbare (kanske även vara snabbare)

ger man sig ut på bana så tror jag bensinaren är snabbare, pga det långa registret.
men med rätt chafför så kan man åka riktigt fort på bana oxå, dock inte så brett då varvet tar slut för fort sad

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
2bliind
22 oktober 2008 · 17 Inlägg

Ja tack grabbar.  Så ni tror den kommer ligga på 6.4-6.6  0-100km 

så som ni beräknat de på hk  tänk på att 330d(chip) har 495nm,   Nästan 200 mer än 330i orginal med sina 300nm


Det går väl att räkna ut på nåt sätt om man räknar effekt och vridmoment?   den mer exatka siffran.

Exakt kan man ej få men mer specifik iaf? 
räkna effekt w och nm:S

Kan inte formeln suger på matte  Nån som kan någon formel som hjälper mig att räkna ut sånt?




335 hade suttit fint stämmer men pengarna ska oxå räcka:/

Senast redigerat av 2bliind (22 oktober 2008)

Casy vinnarskalle!
22 oktober 2008 · 907 Inlägg

Du ska inte stirra dig blind på vridmomentet. En bil med mycket vridmoment i jämförelse med hästkrafter, brukar ha väldigt bra botten (notera, inte alltid!). Men räkna med 6.5-7s 0-100km/h om du chippar en 330d. Men vilken bil blir dyrast att äga? Hur är bensinförbrukningen på dom båda.. och skatten??

BMW M3 "Crisis" (2002)
2bliind
22 oktober 2008 · 17 Inlägg

Casy skrev:
Du ska inte stirra dig blind på vridmomentet. En bil med mycket vridmoment i jämförelse med hästkrafter, brukar ha väldigt bra botten (notera, inte alltid!). Men räkna med 6.5-7s 0-100km/h om du chippar en 330d. Men vilken bil blir dyrast att äga? Hur är bensinförbrukningen på dom båda.. och skatten??

Jag kör bil väldigt mkt så det där e redan uträknat.  det blir billigare med diesel.  bensinarn  Den slösar betydligt mer,  bmw e ju kända törst bilar.

Snelhest Hertig
22 oktober 2008 · 182 Inlägg

Jag har åkt i en 330D touring (den nyare vers. av motorn) E46 med motornordchip och den går som fasiken rent ut sagt. Registret är längre än original, och roligare än 330. 330 är relativt mild, trots 231hk medans man får en sjuk momentkick i 330d med chip det kan jag helt klart rekommendera. Bonusar på det är att den går minst lika bra som en vanlig 330, och till halva bränsleförbrukningen.

expect1991
22 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

Jag citerar Carol Shelby "horsepower sells cars, torque wins races" så mitt val måste falla på den chippande/mappade dieseln.

2bliind
22 oktober 2008 · 17 Inlägg

Tack för svaren och era granskningar:P

Ett chip är ju enkelt o fixa men kan ni nåt mer ENKELT trimm   väldigt enkelt och billigt som kan öka hästarna en aning till så den blir åtminstone garanterat snabbare än 330i.

Sen tänkte jag åka in till Tyskland och köpa bilen.  Men jag tänkte be min kusin i Tyskland handla den först åt mig   så det ej är fiffel med bilen osv .    '

Hörde att om man ska importera en bil är det inte så säkert som att be en medborgare där köpa en för då är försäljaren rädd för en massa skit han kan fåtongue

NiKeMaN Entreprenör
22 oktober 2008 · 1 286 Inlägg

Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
22 oktober 2008 · 1 286 Inlägg

2bliind skrev:
Ett chip är ju enkelt o fixa men kan ni nåt mer ENKELT trimm   väldigt enkelt och billigt som kan öka hästarna en aning till så den blir åtminstone garanterat snabbare än 330i.

Ja du en KCR-box är ju alltid ett säkert och väldigt enkelt sätt att få mer hästkrafter.

Jagar man dom sista NM och HK så bör man chippad eller mappa hos någon dieseltuner istället.

Men en trimbox är smidigast.

// Niklas Johansson
TRYIT Teddan
22 oktober 2008 · 2 495 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

sen finns det dom med original 335d touringar som får stryk av din pärla oxå  sad

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
NiKeMaN Entreprenör
22 oktober 2008 · 1 286 Inlägg

r-ted skrev:

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

sen finns det dom med original 335d touringar som får stryk av din pärla oxå  sad

Haha ja det glömde jag ju att skriva tongue  cool

// Niklas Johansson
TRYIT Teddan
22 oktober 2008 · 2 495 Inlägg

NiKeMaN skrev:

r-ted skrev:

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

sen finns det dom med original 335d touringar som får stryk av din pärla oxå  sad

Haha ja det glömde jag ju att skriva tongue  cool

men det går nog att få bra skjuv i en 335d oxå....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
2bliind
22 oktober 2008 · 17 Inlägg

NiKeMaN skrev:

2bliind skrev:
Ett chip är ju enkelt o fixa men kan ni nåt mer ENKELT trimm   väldigt enkelt och billigt som kan öka hästarna en aning till så den blir åtminstone garanterat snabbare än 330i.

Ja du en KCR-box är ju alltid ett säkert och väldigt enkelt sätt att få mer hästkrafter.

Jagar man dom sista NM och HK så bör man chippad eller mappa hos någon dieseltuner istället.

Men en trimbox är smidigast.

jaha oj jag trodde chippa och det är samma sak som trimbox  det var de jag syftade på iaf typ boxar:P

men menade nåt annat än det:P

2bliind
23 oktober 2008 · 17 Inlägg

Förresten jag vet att en 330xi bensinare  Fyrhjulsdriven inte är lika snabb både acc och topp som en bakhjulsdriven.

Men om jag har förstått det rätt så är det inte samma på dieseln  utan att dieseln med fyrhjulsdrift  330xd
Är snabbare i acc än bakhjulsdriven


Stämmer detta?   Det låter vettigt iaf  för dieseln brukar ju ha vrid, acc  plus turbo så den kanske gör så den fäster bättre med X och blir snabbare än bakhjulsdriv..

heltsonika Rebel with a cause
23 oktober 2008 · 224 Inlägg

Casy skrev:
Hur är bensinförbrukningen på dom båda.. och skatten??

Jag skulle gissa på att bensinförbrukningen hos dieseln är lika med noll cool

Casy vinnarskalle!
23 oktober 2008 · 907 Inlägg

heltsonika skrev:

Casy skrev:
Hur är bensinförbrukningen på dom båda.. och skatten??

Jag skulle gissa på att bensinförbrukningen hos dieseln är lika med noll cool

Nu var du nästan klyftig! big_smile Men skatten då? cool
Jag antar att en diesel blir dyrare att äga i längden..

BMW M3 "Crisis" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang