Koppla in Polisradio i bilen

skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

Tja, Hoppas på lite snabbhjälp


fick en handic 006 av farsan o bor nere i arslet av Gävle så man hör ju inte skit mycket med den.
o tänkte peta in den i bilen istället så man får höra lite vad som sägs i polisbilarna när man är ute och åker.

Men..
Behöver en antenn, den som sitter på är en vanlig radio så den passar ju inte i bilen..
Skulle vilja få tag på en sån som sitter i vissa bilar som går längsmed framrutan och upp i hörnet

Någon som vet vart man kan köpa sig en sån?


Tänkte på det okså..

En cigg plugg, visst borde det gå att koppla in den på den?
menar, den går på 12 volt och har 2 kablar som går ur sig

en svart och en röd, men då är frågan vilken som ska sitta var i ciggisen,
har en som ligger men aldrig öppnat den, antar att svarta kabeln ska gå på piggarna som sitter på sidan av ciggisen ( om det nu är dom som jordar? ) och den röda på mitten eller har jag fel ?

tacksam för snabba svar smile

Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2008 · 26 192 Inlägg

Vet inte exakt vart du kan få tag i en sådan antenn du just söker, men kolla på http://www.alfakom.se/ för mer information. Där finns kristaller till äldre radios och allt möjligt. Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

kristallerna äre inge knas med , farsan kopplade in den här bröve den andra hemma hos sig o den funkade klockrent, men ska ta mig en titt på hemsidan och se vad jag hittar , tackar

skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

men du/ni..

antennen som sitter på, den är ju 2 delad, en del som går in i radion och den andra själva antennen,
den är fastskruvad i delen som går in i radion ( sladdhanen? ) kan det gå att skruva ur antennen ur sladdhanen(?) och löda fast en kabel på den delen och bara dra den efter rutan upp i hörnet?
(tänkte på samma tjocklek som på en antennkabel som sitter på en vanlig hemstereo)

Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2008 · 26 192 Inlägg

Mjo det ska väl gå, om du är tillräckligt händig antar jag? Bara att prova.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

jorå, inga problem o göra det,
men vill ha de klart för mig va ja ska göra bara
så lätt hänt att saker går sönder när de inte funkar som man vill bara haha

får se om man hinner göra det nu innan ja pyser annars får de bli i morgon smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
23 oktober 2008 · 5 042 Inlägg

koppla bara in en Antennförstärkare så är dina problem lösta smile

C H E V R O L E T <3
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

snabb googlade lite,
det står att dom är anpassade för olika band dom jag hittade
hur vet jag vilket ?

är det frekvenslistan jag måste kolla på för gävle då och leta mig fram efter någon därigenom ?

skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

tar tillbaka det där jag skrev nyss



hittade en antenn med förstärkare som jag sett sitta på en annan polisradio, får beställa mig en sådan smile tackar

olagbg OLAGBG
23 oktober 2008 · 596 Inlägg

ska du ha den för att lyssna av polisen skulle jag noig itne monterat den i bil...
Dom går över till det digitala nu (rakel) alla gamla radios blir värdelösa :S surt för oss

OLAGBG
VOLVO
Volvo C70 Cabriolet MY05 "Lady Red" (2005)
Volvo EX30 Twin Motor Performance "Crystal Thunder" (2024)
Volvo V60 D5 Twin Engine R-Design "Black Lightning" (2018)
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

olagbg skrev:
ska du ha den för att lyssna av polisen skulle jag noig itne monterat den i bil...
Dom går över till det digitala nu (rakel) alla gamla radios blir värdelösa :S surt för oss

Jo , men de har varit sagt så länge så ett tag hinner man nog
sen är det 2 kablar som behöver klippas bara, e ju bara sätta ihop med en sockerbit om jag ändrar mig smile

Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2008 · 26 192 Inlägg

skeowg skrev:

olagbg skrev:
ska du ha den för att lyssna av polisen skulle jag noig itne monterat den i bil...
Dom går över till det digitala nu (rakel) alla gamla radios blir värdelösa :S surt för oss

Jo , men de har varit sagt så länge så ett tag hinner man nog
sen är det 2 kablar som behöver klippas bara, e ju bara sätta ihop med en sockerbit om jag ändrar mig smile

Funkar bra för mig i alla fall..har både handburen och "stationär" i bilen.
Men. Jag bor ju här uppe också. Kan bero lite på vart Rakel har brett ut sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Losgard
23 oktober 2008 · 1 688 Inlägg

skeowg skrev:

olagbg skrev:
ska du ha den för att lyssna av polisen skulle jag noig itne monterat den i bil...
Dom går över till det digitala nu (rakel) alla gamla radios blir värdelösa :S surt för oss

Jo , men de har varit sagt så länge så ett tag hinner man nog
sen är det 2 kablar som behöver klippas bara, e ju bara sätta ihop med en sockerbit om jag ändrar mig smile

Dom sade på radio senast igår att polisen i Värsta Götaland byter till Rakel, till och med så dom sade datum. Kommer dock inte ihåg vilket.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

ja kör på tills det inte funkar mer  än så länge är det lugnt i gävle iaf smile

Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2008 · 26 192 Inlägg

..man märker väl om det tystnar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

Hallå,

Han jag körde till jobbet hade just precis en sån antenn jag ville ha

men nu är kruxet, det är en röd kabel på den som jag inte vet var den ska,
den svarta går in i polisradion, den röda är skalad och klar men löst liggande.
sen ser det ut att vara en jord den andra kabeln som sitter precis vid antennen, 2dm lång med en järn öggla längst fram ( trött, minns inte va dom heter )


står även power antenna** på den om det hjälper någon nånting att ge mig ett svar vad kablarna är till om den funkar som den ska ( vilket jag antar? ) utan att jag gör något med dom kablarna.
menar, antenn för mig är 1 pinne/kabel inte 3 st tongue


Electronic antenna**

My bad

Senast redigerat av skeowg (23 oktober 2008)

liddan Oldschool
23 oktober 2008 · 299 Inlägg

Ingen idé att lyssna av polisen längre, dom byter system. Och att komma in på det är lika stor chans som att man skulle hacka sig in på Pentagons databas, har jag hört.

skeowg
23 oktober 2008 · 52 Inlägg

liddan skrev:
Ingen idé att lyssna av polisen längre, dom byter system. Och att komma in på det är lika stor chans som att man skulle hacka sig in på Pentagons databas, har jag hört.

återigen
fått den, så varför itne köra på  sitter o lyssnar precis nu att en bil står o brinner på skeppsbron så de funkar ju för tillfället = skit nice så länge det gör det




btw.

Tänkte på de innan ja somnade igår.. extra kablarna på antennen..
antennförstärkare  som måste vara kopplad på 12 volt okså för att förstärka ?

Senast redigerat av skeowg (23 oktober 2008)

Adler
23 oktober 2008 · 17 Inlägg

liddan skrev:
Ingen idé att lyssna av polisen längre, dom byter system. Och att komma in på det är lika stor chans som att man skulle hacka sig in på Pentagons databas, har jag hört.

Som sagt kan du glömma det där.
Polisen har gått över till TETRA. Ett linkande radiosystem som försvarsmakten har.
Förut hade de radio av samma funktionstyp som walkie-talkies och fungerar ungefär som en FM radio. Man ställer in frekvens tex 96.6 för att få in P3 och stannar där hela tiden.

Jag var signalist på K4 -2004-05 och använda både radio 1951(KV) och 180(HF/UHF) och man måste ha speciella koder och kodnycklar som byts minst varje dag för att kunna "hacka" sig in på deras frekvens vilket blir i princip omöjligt eftersom dom inte direkt skyltar med koderna..
Saken är den att dom byter frekvens flera hundra ggr i sekunden och hoppar alltså mellan massor av olika frekvenser.
Så för att lyssna av polisen idag krävs först och främst en radio som är dyr och är av samma typ (tex en Ra180 från försvaret) och sen måste du dessutom få tag i polisens hemliga koder som de byter minst 1 gång/ dag. För att knäcka koden skulle det med dagens datorkraft ta ett par hundra miljoner år om den testar ca 1000 siffror i sekunden.
Jag har slängt min polisscanner. Men det finns kanske vissa platser i sverige som inte har bytt system än... pengarna har en tendens att ta längre tid att färdas norrut i vårat avlånga land. Sen är ju polisen inte direkt kända för att vara snärtiga heller.
Bra att tänka på innan du börjar riva mittkonsol och bygga om i onödan.

Köp en fin stereo och spela musik istället så slipper du lyssna på snutar hela dagen, de vet ju ändå inte vad de sysslar med smile

QTP Slut kom.

Janneutanb
23 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

skeowg skrev:

liddan skrev:
Ingen idé att lyssna av polisen längre, dom byter system. Och att komma in på det är lika stor chans som att man skulle hacka sig in på Pentagons databas, har jag hört.

återigen
fått den, så varför itne köra på  sitter o lyssnar precis nu att en bil står o brinner på skeppsbron så de funkar ju för tillfället = skit nice så länge det gör det




btw.

Tänkte på de innan ja somnade igår.. extra kablarna på antennen..
antennförstärkare  som måste vara kopplad på 12 volt okså för att förstärka ?

Antennen som jag gav dig ska kopplas in på 12v.
Men fixa en knapp eller dra kabeln så den endast får ström när tändningen är igång.
Den andra kabeln ska jordas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang