6151
Sök

Släpper in olja i 1ans cylinder!

807 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Hejs,

behöver få svar på detta misterium! har en polo GTI års mod 2000 som släpper in olja i 1ans cylinder. Det mesta förbränns och jag får små svarta fläckar bak på bilen... Den dricker ganska lite olja och den går inte ojämnt eller så, allt fungerar som vanligt förutom att den drar olja.

Många säger att det är normalt att bilen drar olja, men den har precis börjat göra det för inte så länge sen.

Åtgärder:

Det jag har gjort är följande:

Komptest= Bra komp på alla cylindrar(samma) dvs kolvring ok, inga brända ventiler mm
Oljebyte= Tjockare olja plus att jag slängde i enginecleaner innan oljebytet.

Det blev lite bättre efter oljebytet men det är inte bra fortfarande...

Den släpper inte in vatten i oljan eller tvärtom, men oljelocket luktar lite bensin.

Är inte så sugen o lämna den till arver då dom bara hittar på massa grejer, utan frågar folk som vet nåt om bilar istället:)

Tacksam för svar

I'd rather die like a man, than live like a coward

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
23 oktober 2008
Hmmm skulle säga kolvringar men fan inte om du komptestat !!   surt

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

4 586 Inlägg
23 oktober 2008
ifall du inte bytt olja på ett bra tag så börjar bilen dra olja. har en som har en gti på jobbet har haft den sedan den var ny och när det börjar dra olja då är det ett tecken på oljebyte

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
drazen_gti skrev:
Hejs,

behöver få svar på detta misterium! har en polo GTI års mod 2000 som släpper in olja i 1ans cylinder. Det mesta förbränns och jag får små svarta fläckar bak på bilen... Den dricker ganska lite olja och den går inte ojämnt eller så, allt fungerar som vanligt förutom att den drar olja.

Många säger att det är normalt att bilen drar olja, men den har precis börjat göra det för inte så länge sen.

Åtgärder:

Det jag har gjort är följande:

Komptest= Bra komp på alla cylindrar(samma) dvs kolvring ok, inga brända ventiler mm
Oljebyte= Tjockare olja plus att jag slängde i enginecleaner innan oljebytet.

Det blev lite bättre efter oljebytet men det är inte bra fortfarande...

Den släpper inte in vatten i oljan eller tvärtom, men oljelocket luktar lite bensin.

Är inte så sugen o lämna den till arver då dom bara hittar på massa grejer, utan frågar folk som vet nåt om bilar istället:)

Tacksam för svar

sätter en tunna skit på antingen dåliga oljeringar eller vevhusvent.

807 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
jag troddeockså på kolvringar men dt var jo inte det...

Nån som har fler förslag?

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
drazen_gti skrev:
jag troddeockså på kolvringar men dt var jo inte det...

Nån som har fler förslag?

skillnad på oljeringar å kolvringar...  ;-)         å sen har du vevhusventilationen som kanske är tät så den trycker upp oljan......
Senast redigerat av mrbuggy (23 oktober 2008)

807 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
pratade med Arver bil, skulle kosta ca 4k att få reda på vad det är... Surt o ge dom pengarna för en motor som gått 10 000mil o har full servicebok...

Bilen ska in hos en mekaniker imorgon för kontroll, får se om han hittar nåt vettigt...

Det troliga är oljering, topplockspackning eller vevhusventilation, i vilket fall som helst lär det bli dyrt
Senast redigerat av drazen_gti (23 oktober 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
drazen_gti skrev:
pratade med Arver bil, skulle kosta ca 4k att få reda på vad det är... Surt o ge dom pengarna för en motor som gått 10 000mil o har full servicebok...

Bilen ska in hos en mekaniker imorgon för kontroll, får se om han hittar nåt vettigt...

Det troliga är oljering, topplockspackning eller vevhusventilation, i vilket fall som helst lär det bli dyrt

Japp..håller med meken där..å allt sånt där e dyrt om man inte gör det själv....!

807 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
nu vet jag vad som är problemet, vevhusventen har kleggat igen totalt! ska fixas direkt på måndag, hoppas bara att det inte har pajat nåt annat i motorn

4 586 Inlägg
25 oktober 2008
drazen_gti skrev:
nu vet jag vad som är problemet, vevhusventen har kleggat igen totalt! ska fixas direkt på måndag, hoppas bara att det inte har pajat nåt annat i motorn

bara att hålla tummarna hur långt kör du mellan servicen på bilen?

807 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Jag byter alltid olja på våren och senhösten, jag kör mellan 500-1000 mil max, sen byter jag olja... innan mig så var det vw verkstad i Umeå som skötte servicen enligt boken. Man tycker att det borde räcka men tydligen inte

Sök