raka rör på en sugis, effekt förlust?

Thedriftking
23 oktober 2008 ·

tja,

om man bygger eget avgassystem till en sierra på typ 2 1/4" eller 2 1/2", minskas effekten då?

om det gör det, vad kan man göra istället för det? ta bort mitten dämparen t.ex eller vad?

tack på förhand

(gärna så det låter lite goare)

breesladd SKÅNING
23 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

du kommer att förlora så lite effekt att du inte märker det, och sen så kommer bilen låta snabbare så du kommer att tro att den går bättre,


Det är psykiskt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Thedriftking
23 oktober 2008 ·

alexm- skrev:
du kommer att förlora så lite effekt att du inte märker det, och sen så kommer bilen låta snabbare så du kommer att tro att den går bättre,


Det är psykiskt

ok, tack för snabbt svar smile
ska ju bara ha den o busa med i skogen så det spelar ingen roll om det är lite effektförlust bara grannarna hör att jag kommer big_smile

TurbOla Reservdansk
23 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Sugmotorer vill ha mottryck i avgassystemet, vilket ger undertryck i cylindrarna som suger in ny fräsch blandning.
Turbomotorer i motsats, som får hjälp av turbon med att skjuta in luft och soppa vill gärna kunna andas så fritt som möjligt.

Jämför det med en original moped som man satte riktigt grov krök på. Oj vad den kunde varva i nerförsbackar, men oj vad trött den blev på alla andra sätt. smile

Edit: Jag säger inte att du inte kan ha grövre avgas på, men du känner när det börjar gå dåligt, och då är det bra att skapa lite tryck istället igen. smile

Senast redigerat av TurbOla (23 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
23 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

TurbOla skrev:
Sugmotorer vill ha mottryck i avgassystemet, vilket ger undertryck i cylindrarna som suger in ny fräsch blandning.

Nej inte igen...
roll

Avgassystemet ska vara avstämt så gasen förflyttas utan att avstanna. Eftersom gasen svalnar ju längre från motorn den kommer så tar den också mindre plats i röret, alltså skall röret bli mindre och mindre i diameter ju längre bak du kommer. Glöm allt snack om mottryck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 oktober 2008 · 5 092 Inlägg

om du får effect förlust pga avgassystemet. gå ut på scstyling och köp ett universal sport filter smile dom billigaste och BÄSTA sport filtrena som fins haha blir en riktig skillnad faktiskt. provade det på volvon vart stor skillnad. och bara för att testa på köpte jag ett till vinterbilen = saab 900 96:a vart större skillnad ändå haha smile då när den låter mer som alexm sa tror du den går fortare sen med ett acc ökande och effeck ökande sport filter så kommer du tycka att bilen går som en riktig rally bil haha, grannarna blir nog glada när du viner förbi i 170 knyck på grusvägarna =P

Det här var väll inte direkt nå svar på ditt inlägg men jag skriver det ändå haha

TurbOla Reservdansk
23 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

caromania skrev:

TurbOla skrev:
Sugmotorer vill ha mottryck i avgassystemet, vilket ger undertryck i cylindrarna som suger in ny fräsch blandning.

Nej inte igen...
roll

Avgassystemet ska vara avstämt så gasen förflyttas utan att avstanna. Eftersom gasen svalnar ju längre från motorn den kommer så tar den också mindre plats i röret, alltså skall röret bli mindre och mindre i diameter ju längre bak du kommer. Glöm allt snack om mottryck.

Du hävdar att ett avgassystem i form av en morot skulle vara det bästa? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
23 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

TurbOla skrev:

caromania skrev:

TurbOla skrev:
Sugmotorer vill ha mottryck i avgassystemet, vilket ger undertryck i cylindrarna som suger in ny fräsch blandning.

Nej inte igen...
roll

Avgassystemet ska vara avstämt så gasen förflyttas utan att avstanna. Eftersom gasen svalnar ju längre från motorn den kommer så tar den också mindre plats i röret, alltså skall röret bli mindre och mindre i diameter ju längre bak du kommer. Glöm allt snack om mottryck.

Du hävdar att ett avgassystem i form av en morot skulle vara det bästa? roll

Ja, fast ihålig och längre.

Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
23 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

caromania skrev:
Ja, fast ihålig och längre.

Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.

Jodå, jag förstår vad du menar, och om du läser mitt inlägg (vilket du uppenbarligen inte har gjort) så skriver jag verkligen inte att man ska ha 3,5tums på en sugmotor.
Var fan ligger Orsa förresten? wink
Men att förklara någon att han ska ha extraktorgrenrör, och sen 1" ändrör, tja, du kan ju prova om det går hem. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
NxV ElectroRaggare
23 oktober 2008 · 883 Inlägg

Jag väntar fortfarande på att 1" ändrör ska bli mode igen! smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 oktober 2008 · 1 899 Inlägg

Varför monterar du inte bara rör istället för ljuddämpare med samma diameter? Då har du ju raka rör och "goare" ljud..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
23 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

caromania skrev:

TurbOla skrev:
Sugmotorer vill ha mottryck i avgassystemet, vilket ger undertryck i cylindrarna som suger in ny fräsch blandning.

Nej inte igen...
roll

Avgassystemet ska vara avstämt så gasen förflyttas utan att avstanna. Eftersom gasen svalnar ju längre från motorn den kommer så tar den också mindre plats i röret, alltså skall röret bli mindre och mindre i diameter ju längre bak du kommer. Glöm allt snack om mottryck.

4-takts sugmotor är som en mindre känsligare 2-takt när de gäller mot tryck i avgaset, en 4-takt måste ha ett visst mottryck för att verkligen få ut alla hästar, rätt mottryck gör att de blir bättre "spool" effekt när ventilerna överlappar, samma sak som i 2-takt, den måste ha mottryck för att öka på spol-takten när den matar ut avgaser och drar in ny luft genom vevhuset och varför man spolar de genom vevhuset är för att få undertrycket man söker för att de ska spola in ny luft, de är typ samma vad som händer när de överlappar...

Men tillbaka till topic: ska du bara härja med den så kan du sätta vad du vill nästan, man kommer inte märka de smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
caromania Forummoderator
23 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

TurbOla skrev:

caromania skrev:
Ja, fast ihålig och längre.

Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.

Jodå, jag förstår vad du menar, och om du läser mitt inlägg (vilket du uppenbarligen inte har gjort) så skriver jag verkligen inte att man ska ha 3,5tums på en sugmotor.
Var fan ligger Orsa förresten? wink
Men att förklara någon att han ska ha extraktorgrenrör, och sen 1" ändrör, tja, du kan ju prova om det går hem. smile

Jag hade iofs läst ditt inlägg och jag hävdar inte att du påstått att man ska ha 3,5tums rör heller. Precis på samma sätt som du säkert inte hävdar att jag påstått att man ska ha 1" rör hoppas jag...?

Men faktum kvarstår, en bilmotor ska inte ha något mottryck utan ett jämnt flöde av avgaserna. Uttrycket mottryck är något skitord som någon börjat slänga sig med och det har blivit någon slags sanning.

Tre viktiga regler när du planerar avgassystem:

1) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
2) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
3) GLÖM snacket om MOTTRYCK.

Grovlek (på röret, inget annat snuskhummer)
Diametern på röret är en direkt matematisk korrellation mellan varvtal och cylindervolymens effektivitet (fyllnadsgrad). Som du kanske vet så fylls aldrig en cylinder helt på en sugmotor. Det är alltid ett visst undertryck i cyindern då insugsventiolen stänger. Det är därför insugsventilen fortfarande är öppen då kolven är på väg upp i kompressionsfasen, cylindern är helt enkelt inte full fastän BDC är uppnådd.
Ju högre fyllnadsgrad/effektivitet och cylindervolym, desto mer gas bildas. Högre varv ökar detta förhållande ännu mer. Stor mängd gas=grovt rör. Liten mängd gas=litet rör.
Vad händer om jag använder:

FÖR stort rör? Gasen kommer ut i röret, svalnar av, stannar upp och bildar en propp. INTE bra om man inte varvar som en galning hela tiden så gaserna alltid har full fart och är maximalt heta och maximal mängd.
Samma diameter rör hela vägen? Gasen kommer ut, färdas bakåt, svalnar av, stannar upp då den lättare får plats. Bildar propp. INTE bra men en hyfsad mittemellanlösning. Så ser det ofta ut.
Hur ska det vara då? Jo: Avsmalnade rör i steg, t ex efter katen steg ett samt vid bakaxeln steg två. Men vänta nu, så ser ju massor av avgassystem ut. Jaha! Det var ett syfte med det? Just det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
H3dlund Med lem
23 oktober 2008 · 1 127 Inlägg

TurbOla skrev:

caromania skrev:
Ja, fast ihålig och längre.

Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.

Jodå, jag förstår vad du menar, och om du läser mitt inlägg (vilket du uppenbarligen inte har gjort) så skriver jag verkligen inte att man ska ha 3,5tums på en sugmotor.
Var fan ligger Orsa förresten? wink
Men att förklara någon att han ska ha extraktorgrenrör, och sen 1" ändrör, tja, du kan ju prova om det går hem. smile

Varm luft tar större plats än kall luft. Därför man brukar köra lite större fram till katalysatorn t ex. Sen minska kanske en halv tum. LÄMPLIG storlek till motorn då.

Toffe10 Lastbils Mekaniker
23 oktober 2008 · 357 Inlägg

Endast 2-taktare behöver mottryck, o de e för att de ska smörja ordentligt o int fara direkt ut i röret.....En 4-taktare behöver inget mottryck för fungera som den ska, åtminstone inte på en vanlig svennsson bil som har en 150 hk....Men börjar man gå upp i effekt kan de spela lite roll men inget som måste finnas....

Matz-The-Man
23 oktober 2008 · 204 Inlägg

hur blir det på en turbo bil då? det ska vara Avsmalnade där med?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
KHRacing
23 oktober 2008 ·

TurbOla skrev:
Var fan ligger Orsa förresten? wink

Norr om Hallandsåsen i outforskat område...

http://www.orsa.se/ ( Dalarna )

TurbOla Reservdansk
23 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

KHRacing skrev:

TurbOla skrev:
Var fan ligger Orsa förresten? wink

Norr om Hallandsåsen i outforskat område...

http://www.orsa.se/ ( Dalarna )

Aha. Tack för infon. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DoT Häst
23 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Matz-The-Man skrev:
hur blir det på en turbo bil då? det ska vara Avsmalnade där med?

Läs lite i just denna tråd så kanske du hittar nått svar.

Än är inte den sista idioten född..
Losgard
23 oktober 2008 · 1 688 Inlägg

caromania skrev:

TurbOla skrev:

caromania skrev:
Ja, fast ihålig och längre.

Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.

Jodå, jag förstår vad du menar, och om du läser mitt inlägg (vilket du uppenbarligen inte har gjort) så skriver jag verkligen inte att man ska ha 3,5tums på en sugmotor.
Var fan ligger Orsa förresten? wink
Men att förklara någon att han ska ha extraktorgrenrör, och sen 1" ändrör, tja, du kan ju prova om det går hem. smile

Jag hade iofs läst ditt inlägg och jag hävdar inte att du påstått att man ska ha 3,5tums rör heller. Precis på samma sätt som du säkert inte hävdar att jag påstått att man ska ha 1" rör hoppas jag...?

Men faktum kvarstår, en bilmotor ska inte ha något mottryck utan ett jämnt flöde av avgaserna. Uttrycket mottryck är något skitord som någon börjat slänga sig med och det har blivit någon slags sanning.

Tre viktiga regler när du planerar avgassystem:

1) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
2) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
3) GLÖM snacket om MOTTRYCK.

Grovlek (på röret, inget annat snuskhummer)
Diametern på röret är en direkt matematisk korrellation mellan varvtal och cylindervolymens effektivitet (fyllnadsgrad). Som du kanske vet så fylls aldrig en cylinder helt på en sugmotor. Det är alltid ett visst undertryck i cyindern då insugsventiolen stänger. Det är därför insugsventilen fortfarande är öppen då kolven är på väg upp i kompressionsfasen, cylindern är helt enkelt inte full fastän BDC är uppnådd.
Ju högre fyllnadsgrad/effektivitet och cylindervolym, desto mer gas bildas. Högre varv ökar detta förhållande ännu mer. Stor mängd gas=grovt rör. Liten mängd gas=litet rör.
Vad händer om jag använder:

FÖR stort rör? Gasen kommer ut i röret, svalnar av, stannar upp och bildar en propp. INTE bra om man inte varvar som en galning hela tiden så gaserna alltid har full fart och är maximalt heta och maximal mängd.
Samma diameter rör hela vägen? Gasen kommer ut, färdas bakåt, svalnar av, stannar upp då den lättare får plats. Bildar propp. INTE bra men en hyfsad mittemellanlösning. Så ser det ofta ut.
Hur ska det vara då? Jo: Avsmalnade rör i steg, t ex efter katen steg ett samt vid bakaxeln steg två. Men vänta nu, så ser ju massor av avgassystem ut. Jaha! Det var ett syfte med det? Just det.

Enkelt och lätt, sidepipe/skorsten vore det ultimata. Avgaserna är varma ända tills dom lämnar avgasrörets mynning. Och vi har inte heller något motstånd. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang