6874
Sök

hjälp! slutsteget lägger bara av

279 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
när jag har vart ute och åkte i en halvtimme ungefär så lägger slutsteget av. sen funkar inte bas-remoten länge. började med det förra veckan vet ej vad det kan vara. kanske överhettnings skyddet. för det sätts igång  igen efter ett tag. men hade inte de här problemet förut. och de ända jag har gjort är att jag satt dit en kondensator.
någon som kan hjälpa mej med detta problem för det är väldigt irriterande.

Mvh/martin

bränt gummi luktar kärlek

Evolution
1 627 Inlägg
25 februari 2006
testa höj upp steget så de kan cirkulera luft under det

Fäll ner pungen och landa

279 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
ok måste jag prova och se om det funkar.

21 761 Inlägg
25 februari 2006
Har du spelat högt hela tiden då? Du sa i en tidigare tråd att belysningen blinkade och det kan ju bero på  för stort strömuttag från batteriet och att generatorn inte klarar att ladda ordentligt.
Har du mätt hur spänningen är när du poppar ordentligt?

781 Inlägg
25 februari 2006
kondensorn som tömmer steget på ström när den själv inte orkas laddas upp?

391 Inlägg
25 februari 2006
edis_87 skrev:
när jag har vart ute och åkte i en halvtimme ungefär så lägger slutsteget av. sen funkar inte bas-remoten länge. började med det förra veckan vet ej vad det kan vara. kanske överhettnings skyddet. för det sätts igång  igen efter ett tag. men hade inte de här problemet förut. och de ända jag har gjort är att jag satt dit en kondensator.
någon som kan hjälpa mej med detta problem för det är väldigt irriterande.

Mvh/martin

överhettning! *detta är vad jag tror är orsaken iaf*

såhär är det,  förut utan kondensator kunde du inte pressa steget lika hårt (pga bateriet klarade inte att leverera den ström som steget krävde)

nu när du har en kondensator som hjälper bateriet med detta kan du som en naturlig påföljd pressa steget mer. vilket gör att steget blir för varmt du får sänka, och eller starta om stereon efter några minuter.

*som sagt detta är vad jag tror är orsaken, pga: hade samma prob förut, och det slutade om jag tog bort kondensatorn!*

279 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
men grejen är ju den tar jag bort konensatorn så blinkar allt i bilen. och det är väldigt irriterande.
för nu ligger spänningen runt 12,5V hela tiden när jag poppar på. för det sitter en status led på kondingen därför jag vet.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
26 februari 2006
Karlzzon The One skrev:
testa höj upp steget så de kan cirkulera luft under det

Håller med, prova att montera en fläkt också.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

21 761 Inlägg
26 februari 2006
Om generator och batteri är tillräckligt dimensionerade så ska du inte få 12,5V vid steget med motorn på. Generatorn orkar inte ladda helt enkelt, batteriet blir urdraget.
Tänk på att generatorn inte kan ladda max när motorn går på tomgång heller.

781 Inlägg
26 februari 2006
Drönirettab skrev:
Om generator och batteri är tillräckligt dimensionerade så ska du inte få 12,5V vid steget med motorn på. Generatorn orkar inte ladda helt enkelt, batteriet blir urdraget.
Tänk på att generatorn inte kan ladda max när motorn går på tomgång heller.

tror med det är nåt sånt.. orkar inte battarit och generatorn med så löäser man inte det med en kond. man går bara runt problemet.

vad är de för steg? funkar det att spela högt om battarit är fulladdat?

279 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
det är ett jensen 500W. men har inte provat med ett nytt batteri men har ett ligger som jag ska sätta ditt..
Senast redigerat av edis_87 (26 februari 2006)

Evolution
1 627 Inlägg
26 februari 2006
edis_87 skrev:
det är ett jensen 500W. men har inte provat med ett nytt batteri men har ett ligger som jag ska sätta ditt..

polaren hade problem med sitt jensen när de satt direkt mot nått men när han höjde upp de så luften kunde passera under så har han inte haft några problem

Fäll ner pungen och landa

279 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
okej måste prova det, för nu ligger det direkt i mot govlet i bagaget

21 761 Inlägg
26 februari 2006
Visst kan det ha någonting med det hela att göra också men jag håller fortfarande på att generatorn inte klarar av att ladda ordentligt. Det kan iof bero på att batteriet nästan är slut.
Om du byter batteri, se till att mäta laddspänningen när du poppar ordentligt för att se om generatorn orkar med. Annars kommer det nya batteriet att succesivt dras ur det också.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
26 februari 2006
Drönirettab skrev:
Visst kan det ha någonting med det hela att göra också men jag håller fortfarande på att generatorn inte klarar av att ladda ordentligt. Det kan iof bero på att batteriet nästan är slut.
Om du byter batteri, se till att mäta laddspänningen när du poppar ordentligt för att se om generatorn orkar med. Annars kommer det nya batteriet att succesivt dras ur det också.

Har för mig att generatorn till dieseln ska passa rakt av, och dom laddar duktigt med ström

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Sök