bra sportkatalysator

240pontus
25 oktober 2008 · 24 Inlägg

Tjenare

Söker en bra sportkatalysator 3", nån som har nåt att rekommendera ?
Undrar även om en bil går igenom besiktningen med en race-katalysator

MVH pontus

Volvo S90 (1998)
fritte89
25 oktober 2008 · 104 Inlägg

tja tillbilen.se har sportkatt 3"har hört att dom skall vara bra och billiga med . nej tror inte det finns racekattar som är godkända.

s70 Power
fritte89
25 oktober 2008 · 104 Inlägg

240pontus skrev:
Tjenare

Söker en bra sportkatalysator 3", nån som har nåt att rekommendera ?
Undrar även om en bil går igenom besiktningen med en race-katalysator

MVH pontus

TILLBILEN.COM menade jag

s70 Power
Stefan Varberg Supraman
25 oktober 2008 · 2 300 Inlägg

kontakta bl,a a-alt avgassystem i mölndal, även katalysatorteknik.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
240pontus
25 oktober 2008 · 24 Inlägg

har kikat lite på a-alt avgassystem, dom va ganska billiga smile 1650 för 3" sport kat
och katalysatorteknik tog 1750....undra vilken av dom som är bättre elr om de är nån skillnad överhuvudtaget

Volvo S90 (1998)
Moparboy440
25 oktober 2008 · 4 682 Inlägg

plocka bort katten helt/tömm den om du e ute efter effektökning..

240pontus
25 oktober 2008 · 24 Inlägg

då kommer jag mig inte igenom besiktningen med bilen, hela meningen var att jag skulle slippa trycka dit katten före varje besiktning

Volvo S90 (1998)
Kmarcus
25 oktober 2008 · 854 Inlägg

Vad är anledningen till att ha race-katt om den inte går igenom besiktningen? I så fall kan man väl lika gärna köra utan? Hur blir det med felkoder och så om man kör med rakt rör istället?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
240pontus
25 oktober 2008 · 24 Inlägg

jag tänkte mer på en godkännd sport-katt, dom kostar ju "bara" 1600kr och lär ha bättre flöde än skräpet som sitter där just nu iaf, insprutningen märker ju ingen skillnad sålänge lamda sonden sitter kvar

Volvo S90 (1998)
Erikkk
25 oktober 2008 · 250 Inlägg

Du kommer med all säkerhet igenom med både sport- och racekatt. Se till att bilen är uppvärmd bara, så kommer den visa bra värden wink

MrJAM
25 oktober 2008 · 1 464 Inlägg

fritte89 skrev:
tja tillbilen.se har sportkatt 3"har hört att dom skall vara bra och billiga med . nej tror inte det finns racekattar som är godkända.

Visst finns det race-kat's som är SBP godkända. Speedparts som exempel (typisk återförsäljare för oss SAAB ägare) säljer 100cells katalysatorer som kan kapas efter behov, 2,5" till 4".

Men jag antar att det kvittar vilken bil man har om man bara jagar kat...

Edit: http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_avg_uni_kat.shtml
Vet inte om det är emot reglerna att posta länk till företaget så, men det är inte i reklamsysfte. På sidan hänvisas det till lite pdf'er ang. regler och annat.

Hoppas det är rätt? Hoppas det löser sig iallafall.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Kmarcus
25 oktober 2008 · 854 Inlägg

Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
mrbad
25 oktober 2008 · 206 Inlägg

fritte89 skrev:
tja tillbilen.se har sportkatt 3"har hört att dom skall vara bra och billiga med . nej tror inte det finns racekattar som är godkända.

Jo det finns godkända racekattar från Ferrita cool har det själv big_smile

MrJAM
26 oktober 2008 · 1 464 Inlägg

Kmarcus skrev:
Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...

Men varför köra utan?

Nu har jag inte råkat ut för det för jag har inte testat köra utan kat i nån bil, men du kommer antagligen få en 2:a efter 7minuter om du dyker upp hos SBP utan kat. Och det utan felkoder i din bil. Eller du vill köra utan ändå?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
henke_99 Offroad Racing
26 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

några felkoder ska det inte bli bara för att man tar bort katalysatorn. datorn vet ju inte om det sitter en stor låda eller bara ett runt rör...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
240pontus
28 oktober 2008 · 24 Inlägg

nu spårade tråden lite ur här tongue, går en bil igenom( de är min s90 de gäller) besiktningen med en 3" racekatt?
och en liten sidofråga, kan man köra bilen på etanol på besiktningen elr märks de ?

Volvo S90 (1998)
Kmarcus
28 oktober 2008 · 854 Inlägg

MrJAM skrev:

Kmarcus skrev:
Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...

Men varför köra utan?

Nu har jag inte råkat ut för det för jag har inte testat köra utan kat i nån bil, men du kommer antagligen få en 2:a efter 7minuter om du dyker upp hos SBP utan kat. Och det utan felkoder i din bil. Eller du vill köra utan ändå?

Varför jag vill köra utan är för att jag inte har lust att släng iväg 4000 i dagsläget på en racekat, annars skulle jag självklart gjort det, köper troligen en innan nästa besiktning så det blir inga problem. Men det är pengarna som bestämmer tyvärr.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
240pontus
28 oktober 2008 · 24 Inlägg

finns ju racekattar för 2500 på a alt avgas...... tror inte bilprovningen kollar de så noga faktiskt, de enda dom kollar är väl avgasvärdet och att de sitter nånting där, men hur är flödet mellan en original keramisk katt, 3" sport katt och 3" race katt?

Volvo S90 (1998)
volvokrille12 Blyfot
28 oktober 2008 · 829 Inlägg

jtavgasteknik

"bara en mor kan älska en sån son"
Kmarcus
28 oktober 2008 · 854 Inlägg

Speedparts har en flödestabell på deras hemsida, det är väl ett riktmärke.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang