Lastbil - Backa med släp.

skinner
25 oktober 2008 · 8 Inlägg

Jag håller på ta körkort för CE. Allt går ju bra förutom det där jävla backandet med släpet. Ska försöka förklara mitt problem, men om ni inte förstår riktigt så duger det med ett par allmänna tips bara. Jag är inte så bra att förklara den här situationen.

När jag påbörjar backningen så ställer jag lastbilen och släpet helt rakt. Sen börjar jag backa långsamt, "tar fram" släpets högra främre hörn (genom att ratta vänster) för att se ifall släpet går rakt, sen när jag ser att det går hyffsat rakt försöker jag  "gömma" kanten och ta fram andra (genom att då ratta höger), men se det går inte för när jag gör det så kommer aldrig den andra kanten fram utan den fortsätter bara mata åt andra hållet och det går fan inte att styra upp, tillslut är hjulen på släpet så snett så jag måste köra fram och börja om igen. Jag har väl tagit mig 30 meter som mest ungefär.
Det är rörliga framhjul på släpet (är det dolly det heter?) så det blir ju inte som att backa med vanligt personbilssläp direkt.

Är tacksam för alla tips jag får. Jag utgår ifrån att det iaf är några stycken här inne som har CE.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
25 oktober 2008 · 621 Inlägg

jo det är ju lite jävligare att backa med en vagn.
Kör sakta och små rattrörelser. Sen är det bara att öva. Lycka till

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
saab_power_900
25 oktober 2008 · 184 Inlägg

ska du backa rakt bak så varför hålla på o ratta så mycket i början?

skinner
25 oktober 2008 · 8 Inlägg

saab_power_900 skrev:
ska du backa rakt bak så varför hålla på o ratta så mycket i början?

Är du själv lastbilschaufför?

Stefan Varberg Supraman
25 oktober 2008 · 2 300 Inlägg

kom ihåg att du har ett överhäng på bilen så du måste gå lite längre för att få allt rakt igen. sen så använd inte hörnet för att kolla om det e rakt, står du helt rakt så ser du hur släpet ska ligga bakom bilen när det e rakt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
saab_power_900
25 oktober 2008 · 184 Inlägg

skinner skrev:

saab_power_900 skrev:
ska du backa rakt bak så varför hålla på o ratta så mycket i början?

Är du själv lastbilschaufför?

Japp Kör bil o 4 axligt släp

skinner
25 oktober 2008 · 8 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
kom ihåg att du har ett överhäng på bilen så du måste gå lite längre för att få allt rakt igen. sen så använd inte hörnet för att kolla om det e rakt, står du helt rakt så ser du hur släpet ska ligga bakom bilen när det e rakt.

Så jag ska i princip skita i hörnet och koncentrera mig på hela sidan av släpet och de bakre hjulen. Är det så du menar? För jag ser ju alltid bara ett hörn på släpet åt gången då det är smalare än själva lastbilen.

Senast redigerat av skinner (25 oktober 2008)

skinner
25 oktober 2008 · 8 Inlägg

saab_power_900 skrev:

skinner skrev:

saab_power_900 skrev:
ska du backa rakt bak så varför hålla på o ratta så mycket i början?

Är du själv lastbilschaufför?

Japp Kör bil o 4 axligt släp

Okej. Men låt säga att jag ger fan i att ratta i börja överhuvudtaget (vilket jag ofta behöver för det är sällan jag får ställt släpet helt rakt i början) så drar ju ändå släpet iväg åt något håll efter ett tag och då måste jag ju ändå ratta, problemet uppstår ju ändå.

Senast redigerat av skinner (25 oktober 2008)

saab_power_900
25 oktober 2008 · 184 Inlägg

skinner skrev:

saab_power_900 skrev:

skinner skrev:

Är du själv lastbilschaufför?

Japp Kör bil o 4 axligt släp

Okej. Men låt säga att jag ger fan i att ratta i börja överhuvudtaget (vilket jag ofta behöver för det är sällan jag får ställt släpet helt rakt i början) så drar ju ändå släpet iväg åt något håll efter ett tag och då måste jag ju ändå ratta, problemet uppstår ju ändå.

kolla åt vilket håll släpet går o  styr upp det  men inte allt för mycket.  så det börjar vandra åt fel håll

henkebenke
25 oktober 2008 · 1 703 Inlägg

Det går inte att förklara i ord hur du ska göra, det är bara träning och åter träning som gäller. Till slut sitter det.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
25 oktober 2008 · 196 Inlägg

Det man ska tänka på med en sån vagn e att man ska försöka ha koll på "dollyn" så den e rak me resten av vagnen då brukar de gå bra...men ente fan e de lätt med en sån vagn som styr utav bara helvete för de minsta lilla...om de e en 2 axlig vagn då som jag hade...men på uppkörningen så satte jag backingen på 4min...hade tur för jag skulle bara högerflytta den. Lycka till me träningen iaf smile

Senast redigerat av ElvisAero86 (25 oktober 2008)

LazerHawke
25 oktober 2008 · 1 268 Inlägg

man skall aldrig låta dollyn bestämma över en utan det är DU som bestämmer över dollyn... sticker den så får man vara med och räta upp den.... man får vara med hela tiden börjar den sticka lite lätt så parerar man tillbax smile

Rand
25 oktober 2008 · 1 024 Inlägg

rör på ratten!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Janneutanb
25 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

ElvisAero86 skrev:
Det man ska tänka på med en sån vagn e att man ska försöka ha koll på "dollyn" så den e rak me resten av vagnen då brukar de gå bra...men ente fan e de lätt med en sån vagn som styr utav bara helvete för de minsta lilla...om de e en 2 axlig vagn då som jag hade...men på uppkörningen så satte jag backingen på 4min...hade tur för jag skulle bara högerflytta den. Lycka till me träningen iaf smile

Fick också lära mig det, håll koll på dollyn!
Tänk på vart är det på väg, vad händer då med släpet och hur ska du göra för att få dollyn dit du vill.

En grej som jag har lärt mig själv, om du vill att släpet ska till vänster då backar du så att bilen också åker till vänster.
Sen tvärtom för höger givetvis.
Hade själv det problemet i början när jag funderat över vilket jävla håll släpet kommer åka åt om jag svänger si eller så.

Ju mindre rattrörelser du lyckas göra och parerar dollyns svängningar, ju lättare och mindra ansträngade är det för dig.
Det är inte ofta man lyckas backa rakt bakåt med ratten på samma position, små rörelser hela tiden.


Som min lärare sa, sålänge du får in tänket på HUR man gör så kommer det gå bättre och bättre hela tiden.

Senast redigerat av Brains (25 oktober 2008)

mrbad
25 oktober 2008 · 206 Inlägg

skinner skrev:
Jag håller på ta körkort för CE. Allt går ju bra förutom det där jävla backandet med släpet. Ska försöka förklara mitt problem, men om ni inte förstår riktigt så duger det med ett par allmänna tips bara. Jag är inte så bra att förklara den här situationen.

När jag påbörjar backningen så ställer jag lastbilen och släpet helt rakt. Sen börjar jag backa långsamt, "tar fram" släpets högra främre hörn (genom att ratta vänster) för att se ifall släpet går rakt, sen när jag ser att det går hyffsat rakt försöker jag  "gömma" kanten och ta fram andra (genom att då ratta höger), men se det går inte för när jag gör det så kommer aldrig den andra kanten fram utan den fortsätter bara mata åt andra hållet och det går fan inte att styra upp, tillslut är hjulen på släpet så snett så jag måste köra fram och börja om igen. Jag har väl tagit mig 30 meter som mest ungefär.
Det är rörliga framhjul på släpet (är det dolly det heter?) så det blir ju inte som att backa med vanligt personbilssläp direkt.

Är tacksam för alla tips jag får. Jag utgår ifrån att det iaf är några stycken här inne som har CE.

Det är lite jobbit i början men övning ger färdighet. roll
Du bestämmer över släpet. Planera, backa sakta och håll ögonen på främre släpaxeln å ta det lugnt så ska du lyckas till slut.
Det är lättare att backa långt släp för det svänger inte lika snabbt som ett kort släp.
Det är ju när främre släpaxeln börjar svänga som släpet börjar svänga.
För att backa rakt så ska du använda små rattrörelser och tänk hur du vill att släpet ska röra sig.
Och jag har kört C & CE sen 2004 cool

DeLorean Live the dream
25 oktober 2008 · 358 Inlägg

Om du backar med en bil som har boogie, sänk boogien.
Då minskar du överhänget så att släpet reagerar långsamare.
Använd SMÅ rattrörelser, det är ingen trailer du backar med wink
Sen är det bara at öva och åter öva...
(Har A B BE C CE D DE + en del andra maskinbehörigheter sedan 26 år)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
Ruuska_
26 oktober 2008 · 474 Inlägg

Har kört lastbil+ släp sedan studenten i juni och jag tycker själv att det är ett helvete att backa när man står spikrakt. brukar därför alltid stå lite snett då man ser hela släpet i vänsterspegeln och kan även sticka ut huvudet för att se hur det ser ut. Jag hade också problem i början med att jag svängde för mycket och körde fram förlite men det har man kommit in i nu. Själv tycker jag det är enklare att backa med boggin uppe för att det ska hända lite mer när man justerar men det är sånt man känner själv. Ett annat tips som jag fick av min gamla handledare var att om man måste backa in när man inte kan köra fram ordentligt är att få bakändan dit man ska från första början då det är den som är svårast att justera (tycker iallafall jag). Lycka till

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Floodie Elektriker
28 oktober 2008 · 48 Inlägg

Det är väl lite skillnad på vagnarna ni snackar om? har man dolly har man ju fullsize trailer annars har du ju släp med svängande framaxel. En grej du ska tänka på i båda fallen, det håll du vill att vagnen ska till, det hållet du ska ratta bilen, dvs, rattar du t.ex full höger så går släpet åt höger.
När du backar med trailer på dragbil går ju släpet åt motsatt håll som bilen.

Glad amatör.

Mvh Floodie

volvokrille12 Blyfot
28 oktober 2008 · 829 Inlägg

Spännande att backa med släp... Man ska gömma hörn och ha koll på hur dragstången går. Och tänka mycke på sina ratt rörelser...

"bara en mor kan älska en sån son"
BlueBerryPearl LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
28 oktober 2008 · 110 Inlägg

jag hade också jävligt svårt för backningen i början, men efter träning träning träning och mer träning så backade man plötsligt runt folkracebanan ist för bara startrakan, så bara att öva öva öva.... Nu är jag jävligt glad att jag kör trailer ist ! big_smile

Student 2008-. Lastbils chaufför
Volvo v70II "TillSalu" (2009)
Cadillac DeVille "Min ÄR Större än Din." (1960)
Volvo 740 "Inte Alls Breddad.-." (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang