1382
Sök

hur ska hpf och lpf stå

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
slutsteg 2 denver CAP 4100 som driver var sin bas på 1000 watt + vars två 6*9 sen de andra slutsteget är ett mutant NW280SP som driver en bas på 700 watt där är olika reglage på slutstegen hur mycket hz man ska ha till hpf och lpf hur vet jag var reglagen ska stå för att få bästa effekt??
Senast redigerat av ralle_91 (25 oktober 2008)

1 534 Inlägg
25 oktober 2008
hpf är  High pass = höga frekvenser
Lpf är  Low pass = Låga frekvenser
Apf är All pass = det spelar på ett bredare frekvens register liksom mitt emellan

Basarna går ju på låga frekvenser
Diskanter går på höga frekvenser
Mellanregister går på mitt emellan

om jag inte missminner mig:D

Angående frekvens inställningarna så beror det ju på hur du har byggt baslådan/orna och om du har sluten/portad låda, lådstorlek osv
finns program som räknar ut allt åt dej
Box calculator är ett program som fungerar fin fint

hoppas att jag besvarade några frågor iaf:/

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
jag har små lådor som det stod som rekomendation och den är sluten hur får jag ut bästa effekt?? jag fick ut bäst bas när jag satte den på full.. finns ju lpf hpf och full men sen är där vanliga hz reglage hur ska dom stå

2 665 Inlägg
25 oktober 2008
Program som räknar ut hur du ska ställa delningsfilter. Nu är du verkligen ute o cyklar Iam2fast4U !!!!!
HAr du 3st basar alltså?? av 2olika modeller?? varför?

Lowpass till basen ställer du på 80hz

Highpass till 6x9 ställer du på 100hz

Vad menar du med bästa effekt? är det så mycket bas som möjligt du menar? då skulle du inte bygga sluten utan basreflex.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 534 Inlägg
25 oktober 2008
Rickard-v skrev:
Program som räknar ut hur du ska ställa delningsfilter. Nu är du verkligen ute o cyklar Iam2fast4U !!!!!
HAr du 3st basar alltså?? av 2olika modeller?? varför?

Lowpass till basen ställer du på 80hz

Highpass till 6x9 ställer du på 100hz

Vad menar du med bästa effekt? är det så mycket bas som möjligt du menar? då skulle du inte bygga sluten utan basreflex.

menade inte delningsfilter
menade program så man beräknar frekvens osv till basarna

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
jag köpte de två först som är av samma sort sen tyckte jag att de inte va bra nog så hitta en ny generation av bas så skulle tästa den därför har jag två olika sorter.. vad är basreflex?

7 281 Inlägg
25 oktober 2008
Till 6x9orna kan du prova 60-80hz HPF, ju lägre du går ju mer bas spelar dom men lättare att slå igenom.

Basarna kan du prova ha LPF på 50-100hz beroende på hur du vill att det ska låta.

LPF= Low pass filter. Sänker alla frekvenser ovanför den valda inställningen.
HPF= High pass filter. Sänker alla frekvenser under den valda inställningen.
BPF= Band pass filter. Kombination av LPF och HPF.

2 665 Inlägg
25 oktober 2008
Iam2fast4U: Jag förstår vad du menar men det var ju inte det han frågade!

Basreflex betyder att du sätter in ett rör i lådan som använder ljudtrycket som baksidan av konen genererar i lådan. Och som då ger ett tillskott av ljudtryck vid låga frekvenser.
Storleken på röret bestäms av storleken på basen.
Längden bestäms av avstämnings frekevensen i röret och volymen på lådan. de 2 sakerna hör ihop när man beräknar.

Om 2 första basarna inte låter bra, då måste du ju slänga ut dem annars hör du ju inte om den nya låter bättre.
En dyr kvalitetsbas är nästan alltid bättre än 2 billiga.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
jag vill att de ska basa så mycket som möjligt utan att jag förstör något.. vad menar du med att slå igenom??

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
de blev rätt bra med alla tre men man blir ju aldrig nöjd men när jag satte in de första sakerna trodde jag att de skulle bli jätte bra va inte så duktig på ljud bygge då detta är mitt första men nu är det försent vill inte lägga ut för mycket pengar på att köpa en dyrare.. är mutant NW280SP  bättre än denver CAP 4100  för jag tycker att den nya basen är bättre och ändå är den på lägre watt..( den nya basen går till mutant steget)

6 851 Inlägg
25 oktober 2008
Iam2fast4U skrev:
Apf är All pass = det spelar på ett bredare frekvens register liksom mitt emellan

Har inte hört talas om detta, men jag vet vad FullPass är. Det spelar hela registret, utan delning upp eller ner.
Sedan har vi BandPass som någon skriver, ja, delar både uppåt och neråt.

254 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
vill att de ska dunka så mycket som möjligt vill inte ha så mycket låga och tung bas gillar mer snabba kickar:)

Sök