Varning För Atava....

Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

Ja jag vill bara varna alla för försäkringsbolaget ATAVA som är ett bolag i Trygg Hansa...
dom nämner inget när man tecknar en helförsäkring att dom ENDAST ersätter saker på bilen som den kunde köpas med som ny...

jag körde på ett rådjur med min Polo, den är helförsäkrad hos ATAVA.  dom ersätter allt utom min ZENDER front som sitter på..  den kostar 4500 ca..
å en orginal kostar 2400..  jag sa att antingen så lägger jag till och får en sån igen..   eller så betalar dom för det som behövs..  en komplett org front kostar 6500 kr inkl list å alla galler som jag inte har..   men det vill dom inte heller för dom säger att det hade "SÄKERT" inte gått sönder om det funnis på bilen...   

en trave riktiga idoter finn det på det kontoret.. 

tyvärr så står det i deras villkor om att dom inte ersätter ev styling produktter som inte köpts till bilen som ny..

men dom läste inte jag, så nu gör jag det bästa av situationen och kör en kontant reglering och lagar bilen själv..  säljer bilen till gumman på "pappret" så fort dom bet ut och köper tillbaka den för att byta bolag..   
tänk på att dom inte ens ersätter x-tra lysen.. 

som sagt, dom har bra priser men esätter inget vid skada..  så varför ska man då försäkra bilen då för...   ja hade ju kunnat köra en enkel trafikförsäkring.. 

lycka till och läs era villkor i era försäkringar så slipper ni samma skit som mig..

// Stoffe

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Hamilton
26 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

Vad är problemet?
Du har fått en "billig" försäkring och dom följer det som står i deras avtal.
Att du som kund inte läser avtalet är ju inte deras fel utan ditt.

Senast redigerat av Hamilton (26 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se
FLindgren
26 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

ja det visste väll alla att dom inte ersätter sylinggrejjer.. bolaget gör ju bara bilen orginal igen... sen om du byter grejjer är ju inte deras fel.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

nej inte alls...   tex LÄNSFÖRSÄKRINGAR ersätter det som satt på bilen på en helt vanlig helförsäkring..  sen finns ju MODERNA FÖRSÄKRINGAR "gamla WASA - BILSPORT" som man kan bli kund hos om man har en extrem bil...

men sen så skrev jag att jag hade missat det i villkoren, och anledningen till min tråd var att andra inte skulle göra samma miss...

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
FLindgren
26 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

så vi skall undvika atava för att du inte läste igenom villkoren?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Muttley
26 oktober 2008 ·

sen behöver man väl inte lägga den i fel kategori och göra andra trådar och säga att den ligger här?

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
26 oktober 2008 · 1 290 Inlägg

Night-Rider skrev:
nej inte alls...   tex LÄNSFÖRSÄKRINGAR ersätter det som satt på bilen på en helt vanlig helförsäkring..  sen finns ju MODERNA FÖRSÄKRINGAR "gamla WASA - BILSPORT" som man kan bli kund hos om man har en extrem bil...

men sen så skrev jag att jag hade missat det i villkoren, och anledningen till min tråd var att andra inte skulle göra samma miss...

Brukar man inte kollla runt innan vad andra bolag erbjuder??? Atava är väl billigt skit såklart...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
MrTurbo Better than God \o/
26 oktober 2008 · 1 883 Inlägg

Alla vill ha en billig försäkring! Tills det händer något, då förstår man varför ett annat bolag kostade 100.- mer i månaden.  smile Jag har kört med länsförsäkringar i 15år och hittills har de ej gjort mig besviken. Iofs har jag inte vart vållande i något ännu heller...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
26 oktober 2008 · 1 290 Inlägg

MrTurbo skrev:
Alla vill ha en billig försäkring! Tills det händer något, då förstår man varför ett annat bolag kostade 100.- mer i månaden.  smile Jag har kört med länsförsäkringar i 15år och hittills har de ej gjort mig besviken. Iofs har jag inte vart vållande i något ännu heller...

Kan bara tilläga att jag har haft Länsförsäkringar i flera år. Blev påbackad förra sommarn och de tog exakt 2 veckor att få bilen och allting klart!! Kanonservice!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
26 oktober 2008 · 423 Inlägg

Night-Rider skrev:
....säljer bilen till gumman på "pappret" så fort dom bet ut och köper tillbaka den för att byta bolag....

Varför inte bara byta bolag? roll

Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

Va just därför som jag tipsar ov vad dom ersätter....   så att ni andra inte behöver göra samma miss.. 

kom inte och påstå att alla som får hem ett villkorshäfte läser det från pärm till pärm..  och förstår vad som står där.. 

har haft LÄNSFÖRSÄKRINGAR på alla mina bilar hittills, och dom ersätter alltid allt med samma eller liknande produkter om det inte finn lika på marknaden längre..     

men när jag kör ca 8 - 9000 mil om året så va dom rätt mycket dyrare.. 
för man måste ju ha körsträckan anpassad  efter vad man kör för att undervika strul vid en ev skada.. 

så nu ska jag tillbaka dit som kund.. 
helt klart värt varenda krona..

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

Puff2k skrev:

Night-Rider skrev:
....säljer bilen till gumman på "pappret" så fort dom bet ut och köper tillbaka den för att byta bolag....

Varför inte bara byta bolag? roll

går inte under försäkringsåret..  måste byta vid huvudförfallodag, eller vid ägarbyte så sägs förs upp per automatik.. 

och så mycket mil jag kör så måste jag ha en försäkring som funkar utan strul om det händer något mer..

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
gamlingen
26 oktober 2008 · 5 198 Inlägg

De flesta läser INTE villkoren... men man är SKYLDIG att veta vad som står där.

Murvald Knegare
26 oktober 2008 · 718 Inlägg

Lite komiskt om din "gumma" inte skulle sälja tillbaka bilen till dig på pappret, utan tog den och drog!tongue

Vad händer ifall någon kör på min bil, rakt i fronten och alla stylingproduktar far? Ersätter dom inte det då? :S

William 2009-02-20
FLindgren
26 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Murvald skrev:
Lite komiskt om din "gumma" inte skulle sälja tillbaka bilen till dig på pappret, utan tog den och drog!tongue

Vad händer ifall någon kör på min bil, rakt i fronten och alla stylingproduktar far? Ersätter dom inte det då? :S

berr väll på vad du har för försäkrningsbolag. och om dom vill veta att du har moddat bilen osv..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
azid Det som inte dödar gör ont
26 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

Murvald skrev:
Lite komiskt om din "gumma" inte skulle sälja tillbaka bilen till dig på pappret, utan tog den och drog!tongue

Vad händer ifall någon kör på min bil, rakt i fronten och alla stylingproduktar far? Ersätter dom inte det då? :S

det ska försäk till den som kört in i dig göra.... om han inte smiter förstås

2slow
Mazdakillen Motormontör
26 oktober 2008 · 437 Inlägg

Klart att de inte ersätter en stylingfront om inte du har angett att du har en sådan och får förhöjd premie eller självrisk.
Å andrasidan...Snäll inte.
Kolla in min 323F jag hade den var riktigt fin och den smällde jag med pga ett djur på vägen.
Fick inte ut ett skit pga halvförsäkring eftersom jag väjde å for ner i ett dike där jag votlade.
Sen att det gick lite väl fort är ju en annan sak

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Erick
26 oktober 2008 · 4 767 Inlägg

Tråd flyttad till allmänt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

Murvald skrev:
Lite komiskt om din "gumma" inte skulle sälja tillbaka bilen till dig på pappret, utan tog den och drog!tongue

Vad händer ifall någon kör på min bil, rakt i fronten och alla stylingproduktar far? Ersätter dom inte det då? :S

det gör hon, för hon vill inte köra min firma-kärra som e högerstyrd mer än i nödfall..  smile

kolla upp villkoren säger jag bara..  lönar sig..

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Night-Rider
26 oktober 2008 · 38 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Klart att de inte ersätter en stylingfront om inte du har angett att du har en sådan och får förhöjd premie eller självrisk.
Å andrasidan...Snäll inte.
Kolla in min 323F jag hade den var riktigt fin och den smällde jag med pga ett djur på vägen.
Fick inte ut ett skit pga halvförsäkring eftersom jag väjde å for ner i ett dike där jag votlade.
Sen att det gick lite väl fort är ju en annan sak

visste inte att man behövde säga det..  har ju aldrig vart någe probbs med LÄNSFÖRSÄKRINGAR..  sad

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang