inte bara köra omvänd singal från stereon? utan ändra det fysiskt på steget?
Omvänd?! Alltså, du skall skifta plus och minus på högtalarkablarna på steget.
Kan du fasvända i huvudenheten så är det samma sak ja. Men vi pratar INTE om att vända på RCAn vänster/höger. Vilket mången dumskalle försökt
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Men vända på RCA kabeln helt då? Så att den kontakt som satt fram hamnar bak. Om nu ljudet blev långsamt åt ena hållet i kabeln så kanske det blir snabbt åt andra hållet....
/Göran
jonash skrev:
Men vi pratar INTE om att vända på RCAn vänster/höger. Vilket mången dumskalle försökt
. . . . . . . .
........ jag bara skämtar...... (När jag turnerade med ett studentspex som tekniker i mitten på 80-talet (Lantmäteri) så satt vi små runda klisterprickar på skarvsladdarna till scenljuset eftersom vi hade en rigghjälp som gick på Lantmäteri med oss och vi lurade honom att prickarna måste vara uppåt när han stoppade in dom i ljusstyrningen för annars blev det mörkt istället för ljust. Han var jättenoga hela turnen.....)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Men vända på RCA kabeln helt då? Så att den kontakt som satt fram hamnar bak. Om nu ljudet blev långsamt åt ena hållet i kabeln så kanske det blir snabbt åt andra hållet....
/Göran
jonash skrev:
Men vi pratar INTE om att vända på RCAn vänster/höger. Vilket mången dumskalle försökt
. . . . . . . .
........ jag bara skämtar...... (När jag turnerade med ett studentspex som tekniker i mitten på 80-talet (Lantmäteri) så satt vi små runda klisterprickar på skarvsladdarna till scenljuset eftersom vi hade en rigghjälp som gick på Lantmäteri med oss och vi lurade honom att prickarna måste vara uppåt när han stoppade in dom i ljusstyrningen för annars blev det mörkt istället för ljust. Han var jättenoga hela turnen.....)
Men vända på RCA kabeln helt då? Så att den kontakt som satt fram hamnar bak. Om nu ljudet blev långsamt åt ena hållet i kabeln så kanske det blir snabbt åt andra hållet....
/Göran
........ jag bara skämtar......
Hehe, härligt att till&med den Überseriösa Göran kan skojja lite oxå...
Har väll lite med vilken musik du spelar också! Ska du spela hårdrock eller något liknande så brukar 12" ha svårt att hänga med!
ICKE...! har den svårt attt göra det beror det på andra saker, oftast. 1:Lådan är felbyggd, vanligaste felet..!! 2:För lite kraft från steget (kan bero på strömförsörjning,för klent steg i sig, dålig dämpfaktor m.m..)
Har väll lite med vilken musik du spelar också! Ska du spela hårdrock eller något liknande så brukar 12" ha svårt att hänga med!
ICKE...! har den svårt attt göra det beror det på andra saker, oftast. 1:Lådan är felbyggd, vanligaste felet..!! 2:För lite kraft från steget (kan bero på strömförsörjning,för klent steg i sig, dålig dämpfaktor m.m..)
Har det inte funnits en tråd om just detta? Var de inte Klistrad till och med? hittade den inte nu iaf..
Dom fysiska dimensionerna i en bil är så små att tiden i förskjutningen mellan framsystem och bas (typ 5-6ms) inte är hörbara i sig så justerbar fasvridning ( http://en.wikipedia.org/wiki/All-pass_filter ) är tillfyllest. Dessutom spelar inte bas och framsystem i samma register utan dom möts - teoretiskt sett - bara i brytfrekvensen. Jämför med ett hemmabiosystem där front och baksystem spelar i samma register. Där behöver man tidskomp. Tidskomp är också ett måste i sammanhang där man spelar inför publik och har ljudkällor med olika avstånd (så kallade "delaytorn"). Jag har tex riggat Globen i sammahnag där man velat ha extremt bra täckning och jämn ljudnivå. Där är man tvungen att hänga högtalare med både vid scen och ute över publik med ca 20m separation. Då måste man ha tidskomp annars låter det rätt besynnerligt...
/Göran
TT-Avant skrev:
k1mm0 skrev:
tidskomp!
Jo, men justerbart fasvridning funkar ganska bra oxå
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ASGARV! Kanonsätt att se till att man får det konsekvent gjort under sin turné
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!