3467
Sök

12" hemmabyggd låda, tips?

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#1
tja,

söker några tips på bra lådor eller ritning/mått till en baslåda som ska innehålla en 12" bas
tror det företaget som säljer basen hade ett förslag med 46 liter basreflex. 1st 4,33" rör, 22cm långt.

är det bra? eller ska man ha en sluten låda?

(nybörjare inom billjud så jag är tacksam för den hjälp jag får smile
Senast redigerat av Thedriftking (27 oktober 2008)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 oktober 2008
#2
Ange basens alla parameterar så finns det ett flertal personer som kan räkna ut en sluten/basreflex/bandpas låda åt dig. Gärna vilken bil den skall sitta i och med vilket steg den skall drivas med smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#3
-Mackan- skrev:
Ange basens alla parameterar så finns det ett flertal personer som kan räkna ut en sluten/basreflex/bandpas låda åt dig. Gärna vilken bil den skall sitta i och med vilket steg den skall drivas med smile

Mvh Markus

jag tänkte testa att bygga en egen låda med en liten budget så jag tänkte testa dom här

http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D23930

http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D30436

för dom är ju inte dyra, ska ju bara testa o bygga en så... men funkar dom ihop tro? och det ska sitta i en sierra

Arg Snickare
875 Inlägg
27 oktober 2008
#4
åk till mediamarket ist, och köp en färdig låda med bass och slutsteg för 1400 kr. det där kommer inte låta bra för 5 öre alltså.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 oktober 2008
#5
håller med domdär hade jag inte betalt för smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#6
volvo_r-optik skrev:
åk till mediamarket ist, och köp en färdig låda med bass och slutsteg för 1400 kr. det där kommer inte låta bra för 5 öre alltså.

jag ska bara testa att bygga en egen och det ska bli ett slöjd "projekt" i skolan så man kan få ett betyg smile
men kan nån säga nått bra "recept"? för max 1800kr? om det går.

685 Inlägg
27 oktober 2008
#7
så du menar att du får bättre saker från mediamarkt?

Jag har inte lyssnat på den basen men tror nog inte att de kommer låta sämre än en färdigbyggd från mediamarket.


Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#8
men kan ni säga en bra bas och slutsteg för ca 1800? vill inte lägga mer bara för att testa och göra det i slöjden, sen ska jag köpa vettiga saker smile

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 oktober 2008
#9
Denna basen.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220
Och detta steget
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245
Lär ge ruggigt mycke mer för pengarna än hos mds.
Att det sen är billigt får du som en bonus wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#10
BMTech skrev:
Denna basen.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220
Och detta steget
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245
Lär ge ruggigt mycke mer för pengarna än hos mds.
Att det sen är billigt får du som en bonus wink

tack, det får väll bli det då smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 oktober 2008
#11
BMTech skrev:
Denna basen.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220
Och detta steget
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245
Lär ge ruggigt mycke mer för pengarna än hos mds.
Att det sen är billigt får du som en bonus wink

Jag håller med dig, detta är mycket mer för pengarna!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#12

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
27 oktober 2008
#13
Thedriftking skrev:
tja,

söker några tips på bra lådor eller ritning/mått till en baslåda som ska innehålla en 12" bas
tror det företaget som säljer basen hade ett förslag med 46 liter basreflex. 1st 4,33" rör, 22cm långt.

är det bra? eller ska man ha en sluten låda?

(nybörjare inom billjud så jag är tacksam för den hjälp jag får smile

ja har för mig att 21 liters låda är det bästa för en 12:a..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

956 Inlägg
27 oktober 2008
#14
zijaa skrev:
Thedriftking skrev:
tja,

söker några tips på bra lådor eller ritning/mått till en baslåda som ska innehålla en 12" bas
tror det företaget som säljer basen hade ett förslag med 46 liter basreflex. 1st 4,33" rör, 22cm långt.

är det bra? eller ska man ha en sluten låda?

(nybörjare inom billjud så jag är tacksam för den hjälp jag får smile

ja har för mig att 21 liters låda är det bästa för en 12:a..

Det skiljer ju helt ifrån bas till bas vilken låda den trivs i.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 oktober 2008
#15
zijaa skrev:
Thedriftking skrev:
tja,

söker några tips på bra lådor eller ritning/mått till en baslåda som ska innehålla en 12" bas
tror det företaget som säljer basen hade ett förslag med 46 liter basreflex. 1st 4,33" rör, 22cm långt.

är det bra? eller ska man ha en sluten låda?

(nybörjare inom billjud så jag är tacksam för den hjälp jag får smile

ja har för mig att 21 liters låda är det bästa för en 12:a..

Min 10" trivs hyfsat i totalt 22 liter sluten låda.....måste öka den volymen lite. Så jag sväljer inte ditt uttalande.

Prcis som luuungan sade så varierar det från bas till bas.
Det beror på basens parametrar vilken låda den skall sitta i.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#16
Lonefox skrev:
zijaa skrev:
Thedriftking skrev:
tja,

söker några tips på bra lådor eller ritning/mått till en baslåda som ska innehålla en 12" bas
tror det företaget som säljer basen hade ett förslag med 46 liter basreflex. 1st 4,33" rör, 22cm långt.

är det bra? eller ska man ha en sluten låda?

(nybörjare inom billjud så jag är tacksam för den hjälp jag får smile

ja har för mig att 21 liters låda är det bästa för en 12:a..

Min 10" trivs hyfsat i totalt 22 liter sluten låda.....måste öka den volymen lite. Så jag sväljer inte ditt uttalande.

Prcis som luuungan sade så varierar det från bas till bas.
Det beror på basens parametrar vilken låda den skall sitta i.

låt oss säga denna igen

http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D23930

vad rekomenderar ni (liter) i lådan? och sluten eller basreflex?
och hur kan man räkna ut det själv? (hur många liter lådan ska vara)

956 Inlägg
27 oktober 2008
#17
edit: funkade inge bra att länka, gå in på kundservice och lådritningar. Där finns ritningar åt den basen och även ett program att räkna volym med.
Senast redigerat av luunggan (27 oktober 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#18
luunggan skrev:
edit: funkade inge bra att länka, gå in på kundservice och lådritningar. Där finns ritningar åt den basen och även ett program att räkna volym med.

ok, tack

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 oktober 2008
#19
Skippa den basen totalt det är ren skrot.
Och sen tänker du lite baklänges när du ska handla.
Som jag rekommenderade innan så rekommenderade jag ett steg som orkade driva basen.
Inte en dyr bas och ett billigt steg.
Det jag rekommenderade kommer funka kanon ihop.
Vill du ha en bättre bas så välj mutant x serien men köp inte det billigaste steget då.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Thedriftking
27 oktober 2008
Trådstartare
#20
BMTech skrev:
Skippa den basen totalt det är ren skrot.
Och sen tänker du lite baklänges när du ska handla.
Som jag rekommenderade innan så rekommenderade jag ett steg som orkade driva basen.
Inte en dyr bas och ett billigt steg.
Det jag rekommenderade kommer funka kanon ihop.
Vill du ha en bättre bas så välj mutant x serien men köp inte det billigaste steget då.

ok, ska leta upp något bra steg och bas och sen lägger jag upp det och ser om ni tycker det är bra

Edit; har blekingebilradio.se bra frakt priser? och är dom snabba att leverera det?
Senast redigerat av Thedriftking (27 oktober 2008)


Sök