3331
Sök

BMW köper volvo?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 oktober 2008
Syst3m skrev:
Rquired skrev:
Sanningen är den att både japanska och franska märken är ledande inom säkerhet, volvo och bmw kommer på en andraplats.

Bmws och volvos modeller har ungefär samma resultat i tester, förutom E60 som bara fick 4 stjärnor. Samma betyg som den något äldre S60 för övrigt. E60 sladdade även i teknkensvärlds tester, precis som C30 och C70. osv.

Så att använda säkerheten som ett argument mot bmw verkar långsökt.

Det är verkligen inte långsökt. Du som många andra borde läsa lite mer om Volvos satsning på utveckling av saker som förhindrar en krock. När man väl krockar är bilarna i princip samma, vem har inte ett förstärkt chassie och x antal krockkuddar?

Så BMW var inte först med bland annat night vision kamera, nåt som inte ens finns på en Volvo?
BMW har utvecklat en 3- serie bil som du kör ett varv runt en bana, den lär sig banan och kör bättre än du själv gjorde. Och exakt likadant gång på gång. Detta för att den skall kunna köra av sig själv...har Volvo det?

Volvo har vissa bra grejer på säkerhetsfronten ja...men att BMW inte har ett skit, smidigt å säga...så ja förstår inte vad BMW ska med Volvo till...de hittar sina egna vägar.

Någon skrev att BMW behöver etanoldelen från Volvo. Programmera om en mjukvara och byta ut lite slangar klarar nog knappast tyskarna själva. De har själva sagt att de inte vill satsa på etanol utan jobbar på vätgasbilar...

Så istället för å kasta paj. Tänkt...vad ska bmw...med...volvo...till....
Senast redigerat av Mortalis (27 oktober 2008)

182 Inlägg
28 oktober 2008
Mortalis skrev:
Syst3m skrev:
Rquired skrev:
Sanningen är den att både japanska och franska märken är ledande inom säkerhet, volvo och bmw kommer på en andraplats.

Bmws och volvos modeller har ungefär samma resultat i tester, förutom E60 som bara fick 4 stjärnor. Samma betyg som den något äldre S60 för övrigt. E60 sladdade även i teknkensvärlds tester, precis som C30 och C70. osv.

Så att använda säkerheten som ett argument mot bmw verkar långsökt.

Det är verkligen inte långsökt. Du som många andra borde läsa lite mer om Volvos satsning på utveckling av saker som förhindrar en krock. När man väl krockar är bilarna i princip samma, vem har inte ett förstärkt chassie och x antal krockkuddar?

Så BMW var inte först med bland annat night vision kamera, nåt som inte ens finns på en Volvo?
BMW har utvecklat en 3- serie bil som du kör ett varv runt en bana, den lär sig banan och kör bättre än du själv gjorde. Och exakt likadant gång på gång. Detta för att den skall kunna köra av sig själv...har Volvo det?

Volvo har vissa bra grejer på säkerhetsfronten ja...men att BMW inte har ett skit, smidigt å säga...så ja förstår inte vad BMW ska med Volvo till...de hittar sina egna vägar.

Någon skrev att BMW behöver etanoldelen från Volvo. Programmera om en mjukvara och byta ut lite slangar klarar nog knappast tyskarna själva. De har själva sagt att de inte vill satsa på etanol utan jobbar på vätgasbilar...

Nu har du sett på Topgear, mortalis? Eller?
Btw, på vilket sätt är det tänkt att den den där 3serien ska hjälpa till att skapa en mer trafiksäker bil tror du? Själv ställer jag mig frågande till det med huvudet fullt av torra skämt istället för ett klokare sådant.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 oktober 2008
sand3rs skrev:
Mortalis skrev:
Syst3m skrev:

Nu har du sett på Topgear, mortalis? Eller?
Btw, på vilket sätt är det tänkt att den den där 3serien ska hjälpa till att skapa en mer trafiksäker bil tror du? Själv ställer jag mig frågande till det med huvudet fullt av torra skämt istället för ett klokare sådant.

Den självlärande bmwn var ett av många exempel på vad bmw har på säkerhetsfronten. Och den kommer säkert att resultera i nått fiffigt system som antagligen anpassar sig efter förarens körstil och på så sätt lär sig hur föraren reagerar. Kanske, jag gissar bara.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Volvo har ju sitt system, som varnar föraren om han håller på att lämna filen, tex glider mot räcket eller håller på att köra in i framförvarande bil, och som automatiskt bromsar in om föraren inte ingriper, t.o.m väjer.

Standard på XC60 som jag förstått.
Senast redigerat av TurbOla (28 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
Jo Top Gear visade den ja, Fifth Gear visade en Golf med ett liknande system.
De ska kunna testköra bilarna under identiska förhållanden och då blir de ju lättare att optimera komponenterna. Sen att de skulle gå in i ett säkerhetssystem är säkert inte ologiskt...kombinera det med destinationerna som finns inlagda i bilens navigation t.ex.
Men tror nog inte det...kanske att de kombineras ihop med farthållaren med radar som tyskarna också kom på..för att minska olyckorna isf...men de e nog framförallt för å testa komponenter. Men då får man ju hela bilar iaf smile

160 Inlägg
28 oktober 2008
Rquired skrev:
Inte konstigt att sånna här trådar spårar ut när det finns tokar som tror att deras 240 drar 0.75 med husvagn och att deras 940 tar en M3a på kurvig väg...

Visst tycker jag om Bmw, men jag tror inte att min 328a tar en ferrari på strippen eller tar en Land Rover i terrängen för det.

Ja, det gör den INTE, jag bara överdrev åt mitt håll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 oktober 2008
SJODIN222 skrev:
Rquired skrev:
Inte konstigt att sånna här trådar spårar ut när det finns tokar som tror att deras 240 drar 0.75 med husvagn och att deras 940 tar en M3a på kurvig väg...

Visst tycker jag om Bmw, men jag tror inte att min 328a tar en ferrari på strippen eller tar en Land Rover i terrängen för det.

Jaha, låter lite rimligare då. Men kan inte låta bli att undra varför. De förbrukningar jag, och de flesta andra, skrivits har haft länkar bifogade där man kan se att värderna stämmer. Både på volvos och bmws modeller och där har bmw varit betydligt snålare.

Och tro vad du vill, men seriösa och respekterade tidningar tex teknikens värld har kommit fram till att dessa stämmer, kanske inte alltid exakt men inom rimliga gränser från den angivna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 oktober 2008
steifan skrev:
henrikh skrev:
tobbe91 skrev:

ah bmw har kvalitet,lyx,körglädje, hög prestanda, låg bränsleförbrukning, bra andrahandsvärde, bra komfort , mkt bra design,och sen så har dom bilar över 200hk vilket volvo och saab sällan har cool

Löjligt höga priser också.

Inte värre än Mercedes wink

man får vad man betalar för
är inte bara stjärnan på huven som sätter priset

sen att folk säger att BMW va först me night vision ellervafan de heter är skitsnack
jag är BMW kåt utan dess like inte fan försvarar jag dom för de
sen va de citroäng som va först me night vision testade dom för x antal årsen

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 oktober 2008
SJODIN222 skrev:
Rquired skrev:

BMW ÄR snåla bilar med dom motorera dom har
min gammla 740 drog blandat 1.1-1.2 med en 2.3liters slö orginal snurra på 116hk
min BMW ligger på 0.9 blandad körning med en 3,5liters rak sexa på 211hk och väger 1740kg

Körv
3 535 Inlägg
28 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
steifan skrev:
henrikh skrev:

sen att folk säger att BMW va först me night vision ellervafan de heter är skitsnack

Som för övrigt finns i nya mercedes S-klass.

Truckdriving Man

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
steifan skrev:
henrikh skrev:

Fransmännen e ofta först, men gör det halvdant och fungerar inte...
Kolla plåtcabben 206CC och jämför hur bra den e mot, exempelvis Volvos C70, eller VW Eos som inte har den förlängda A-stolpen över halva karossen och inte läcker in vatten...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
SJODIN222 skrev:
Rquired skrev:

min gammla 740 drog blandat 1.1-1.2 med en 2.3liters slö orginal snurra på 116hk
min BMW ligger på 0.9 blandad körning med en 3,5liters rak sexa på 211hk och väger 1740kg

javisst! men sen när du gasar på en dag så smäller det ordentligt och då önskar du att du satt i en pansarvagn (740) .. tongue

160 Inlägg
28 oktober 2008
Rquired skrev:
SJODIN222 skrev:
Rquired skrev:

Jaha, låter lite rimligare då. Men kan inte låta bli att undra varför. De förbrukningar jag, och de flesta andra, skrivits har haft länkar bifogade där man kan se att värderna stämmer. Både på volvos och bmws modeller och där har bmw varit betydligt snålare.

Och tro vad du vill, men seriösa och respekterade tidningar tex teknikens värld har kommit fram till att dessa stämmer, kanske inte alltid exakt men inom rimliga gränser från den angivna.

jag ber återigen om ursäkt, jag är inte arg på dig eller någon särskild, och det är som du säger att det finns bifogade länkar med mera...
jag blir bara så less på alla dessa "Volvo hatare" och att dom är så världelös när det komma till tals...

jag kan flagga med att jag nästan är "BMW-hatare" men det är då fan bara nästan, jag kan sitta i en med ett leende på läpparna för de utan att tycka att det är rat, ursäkta att jag är utanför ämnet

fälg fantast
1 086 Inlägg
28 oktober 2008
vem fan villl kopa volvo lol

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 oktober 2008
richardoo290 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
SJODIN222 skrev:

javisst! men sen när du gasar på en dag så smäller det ordentligt och då önskar du att du satt i en pansarvagn (740) .. tongue

faktiskt önskar jag inte det
dör jag i en volvo sä dör jag olycklig
dör jag i BMW dör jag lyckig wink

haha nej men man krockar säkrare i en BMW 5 serie än vad du gör i en 740
både airbag abs och annan säkerhets utrustning som finns i BMWn som är ganska ovanligt i gammla sunkförtisar

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 oktober 2008
Jag tycker att det är sund att alla Svenka företager säljer sig till utland som horor säljer sina rövar, det skulle vara förbjudet.
Vad finns kvar  då efter?
Man kan förstor att svenka krona har gått ner som det är! och det är många som ha blivit mycket rikare i dessa företag försäljning.
Jag kör BMW och inte volvo men jag tycker att volvo ska tillhöra Svenkarna och inget annat och likadant med saab.
Inte för att kritiserar volvo men om volvo skulle bygga en bil med samma kvalitet och utrysning som BMW, det skulle vara en räddning för volvo. Aven saab och naturligtviss skulle säljas mer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

huh?
10 427 Inlägg
28 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
haha nej men man krockar säkrare i en BMW 5 serie än vad du gör i en 740
både airbag abs och annan säkerhets utrustning som finns i BMWn som är ganska ovanligt i gammla sunkförtisar

Är det därför Folksams statistik säger att man ska undvika E34 helt och hållet?
Baserat på verkliga olyckor. Ingen smutskastning här inte wink

Så här ser skalan ut
Undvik - Medel - Bra säkerhet - Säkrast
E34                   740

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.25619

582 Inlägg
28 oktober 2008
Lowenhart skrev:
vem fan villl kopa volvo lol

FORD

hej

260 Inlägg
28 oktober 2008
Team-Adolfsson skrev:
SJODIN222 skrev:
Rquired skrev:

Min t5a ligger runt litern vid blandad körning och jag blåser dig smile

Men ska du trampa på med dem 3,5 literna som finns så kostar det

998 Inlägg
28 oktober 2008
Så din T5a drar lika mycket som min SE 144 hästar, då måste du köra snålt.

Ser gärna att BMW köper volvo av ford, för ford har förstört så mycket, som t.e.x att ta all volvo´s forskning om bränslesnåla bilar och lägga ner det och glömma det. BMW forskar och det går framåt.
Har aldrig gillat bmw som bil, vet inte varför med det känns konstigt att sitta i en bmw, alltid gillat volvo men kan tänka mig att köra och äga en bmw, till skillnad från vissa som bara säger "volvo är skit" och då kvittar det vad frågan var, det kan vara "har du en volvo"  "har du kört nya volvon" "problem med min volvo"  Du tycker så visst får du det men måste man skriva det i varje tråd, jag skriver inte att VW är en skit bil eller att audi har en ful inredning och dom bara går i sönder, alla kan få måndags ex.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Sök