fråga om gas och mds

stahre
27 oktober 2008 ·

Tja! Undrar om någon kan hjälpa mig med att svara på detta. Har nu en enkel 12" bas från mds, från fanatic serien 250rmsw. Den sitter i en sluten liten fabriksbyggd låda. Denna driver jag med ett halv dåligt slutsteg från biltema, ska ge 240 rms W bryggat, som jag har det nu. Vet ju inte om detta med rms watten stämmer, tror inte det.

Frågan är: Kommer jag få ett bättre dunk( ingen finlir, skulle satsa på nåt bättre då) om jag köper dubbla 12" tums gas alpha basar med tillhörande alpha monosteg (brl.se).
Eller ska jag köpa ett bättre steg för samma pengar till mds basen jag redan har.

mvh fredrik

Henka_ Slav
27 oktober 2008 · 1 454 Inlägg

de e ju lite beroende på vad du vill ha för karaktär i ljudet, "hög" bas eller djup bas, spelade ifrån grannens 2 gas 12" med min mds G25 10", i samma bil med samma steg.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Tompika
27 oktober 2008 · 69 Inlägg

mds är att föredra men två 12'' ger ett mäktig bas. dock är två 10'' att föredra i en sedan. då får du lite bättre kick u basarna å inte bara inte det dära dova ljudet.

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
stahre
27 oktober 2008 ·

ja det är ju det, lyssnar på allt möjligt, mycket reggae och hiphop. Fast nästan minst lika mkt trance=) Vet ju att 10" spelar kvickare och att 12" ger mer "muller". Är rädd att jag inte får ut den där dova basen om jag väljer dubbla 10or.

_DamnIt R1 driver!
27 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Henka_ skrev:
de e ju lite beroende på vad du vill ha för karaktär i ljudet, "hög" bas eller djup bas, spelade ifrån grannens 2 gas 12" med min mds G25 10", i samma bil med samma steg.

g25 basarna är grymma big_smile Har 2 i min 900 smile

_DamnIt R1 driver!
27 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

stahre skrev:
ja det är ju det, lyssnar på allt möjligt, mycket reggae och hiphop. Fast nästan minst lika mkt trance=) Vet ju att 10" spelar kvickare och att 12" ger mer "muller". Är rädd att jag inte får ut den där dova basen om jag väljer dubbla 10or.

Jag kör på MDS G25 10" basar, och jag har en jävla kick, men samtidigt får jag ut mycket djupbas med. Så 10"are är inte alltid sämre för det! Allt är beroende på hur basen är byggd!

stahre
27 oktober 2008 ·

ja okej det är säkert ett bra tryck i den. Synd att den inte finns i sortimentet längre=) Men åter till frågan. Jag orkar inte bygga en ny låda, o frågar därför om jag ska köpa detta baspaket från brl eller satsa på ett slutsteg till mds basen.

Henka_ Slav
28 oktober 2008 · 1 454 Inlägg

tycker du ska köpa steg ja. de tror ja mest på.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Tompika
28 oktober 2008 · 69 Inlägg

Henka_ skrev:
tycker du ska köpa steg ja. de tror ja mest på.

håller me!

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
mYGeL
28 oktober 2008 · 1 338 Inlägg

_DamnIt skrev:

stahre skrev:
ja det är ju det, lyssnar på allt möjligt, mycket reggae och hiphop. Fast nästan minst lika mkt trance=) Vet ju att 10" spelar kvickare och att 12" ger mer "muller". Är rädd att jag inte får ut den där dova basen om jag väljer dubbla 10or.

Jag kör på MDS G25 10" basar, och jag har en jävla kick, men samtidigt får jag ut mycket djupbas med. Så 10"are är inte alltid sämre för det! Allt är beroende på hur basen är byggd!

men ännu mer hur lådan är byggd smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
_DamnIt R1 driver!
29 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

mYGeL skrev:

_DamnIt skrev:

stahre skrev:
ja det är ju det, lyssnar på allt möjligt, mycket reggae och hiphop. Fast nästan minst lika mkt trance=) Vet ju att 10" spelar kvickare och att 12" ger mer "muller". Är rädd att jag inte får ut den där dova basen om jag väljer dubbla 10or.

Jag kör på MDS G25 10" basar, och jag har en jävla kick, men samtidigt får jag ut mycket djupbas med. Så 10"are är inte alltid sämre för det! Allt är beroende på hur basen är byggd!

men ännu mer hur lådan är byggd smile

Sant, lådan kan få en 8" bas att spela djup och en 18" att spela kick, men en del hänger ju faktiskt på hur basen är konstruerad smile

Roundcube
29 oktober 2008 · 801 Inlägg

Det allra mesta hänger på lådan. så man kan igentligen inte säga att gas eller mds spelar bättre än varandra.
enligt MINA erfarenheter så är inte fabrikslådorna någon höjdare iaf.

stahre
30 oktober 2008 ·

okej! Kan någon ge mig ett bra tips på en låda jag kan bygga själv till mds basen? Mått osv.

Xorcess Ljudfreak
30 oktober 2008 · 148 Inlägg

Sluten låda på 23liter.  Brukar va en ganska bra måttstock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang