har kopplat ihop två batterier med en 21mm2 ström kabel och en 60A säkring men säkringen höll inte efter ett tag.. kan jag sätta in en större säkring ??
okej så man bränner inte kabeln eller nått? men den gick inte av heller de blev som en svets loppa utan på tråden men strömmen gick inte igenom men den va inte av så vet inte vad som hände med säkringen...
jag har då 60 ah på min 21mm2 Men som alla säger det finns ju en tum regel att till den tjockleken och längd ska de vara de:P har för mig att jag sett en kalkyl till detta men ja kan se om jag hittar den:P
den var inte så när jag satte i den den blev de nu idag stereon började hacka när jag starta baserna så försvann de andra högtalarna så den släppte igenom lite ström men så såg jag att den så konsigt ut så bytte jag den sen funkade allt
om man har mer än bara ett par framsystem så kan man sätta ett batteri bak som man utgår ifrån till alla slutsteg osv jag har själv ett i bagagen och utgår där ifrån ...
ja juste så sätter man ett skiljerelä fram till så drar man aldrig slut på strömen från start batteriet då kan man stå och "showa" för folk och sen åka där ifrån iallafall
Då är det definitivt inte bra att det blir urdraget, det röda batteriet är ett renodlat startbatteri som inte är gjort för att tåla såna saker. Eftersom det har blivit urdraget flera gånger (enligt en av dina andra trådar) så finns risken att det har blivit dåligt.
Du bör prova att ladda upp det med en laddare som är avsedd för AGM-batterier, dvs laddaren ska vara spänningsbegränsad och gå över till underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat.
Man ska inte använda det röda Optima när man har elförbrukare igång med motorn avslagen, tex stereoanläggning, istället ska man välja det gula Optima.
jaha är de så stor skillnad på röd och gula optima.. men jag bytte till detta batteriet igår så de andra jag snackat om innan de va ett annat batteri.. men detta har legat i garaget så jag vet inte hur många gånger de har blitt urladdat tidigare.
Om batteriet har legat länge så har det blivit mer eller mindre urladdat pga självurladdning, sånt gäller alla batterier.
Ja, det är egentligen ganska stor skillnad mellan de två batterierna just när det handlar om djupurladdningstålighet. Gula batteriet är gjort för att tåla mycket stryk, det ska tåla att dras ur ordentligt många gånger under förutsättning att det laddas upp på ett korrekt sätt igen.
och att laddas upp med generator är inte ett korrekt sett eller? jag laddar de nu me batteri laddare men de hände me den andra att man tog start hjälp sen körde osså skötte de sig själv med generatorn