jonash skrev:
bmwkvinna skrev:
Rickard-v skrev:
thulle1 varför ska han det??
Låg impedans sämre dämpfaktor
Drar ström i onödan.
1högtalare med låg impedans ger inte mera ljudtryck än en med hög impedans
"Låg impedans sämre dämpfaktor" Ja men det är ändå stabilt och klarar av det så du kommer ej märka någon skillnad!
"Drar ström i onödan." Onödan? mer strömm kanske men mer efekt och det är det som räknas.
"1högtalare med låg impedans ger inte mera ljudtryck än en med hög impedans" jo db är tryck och det blir mer
Altlså, låg dämpfaktor, och om vi dessutom pratar ned till 1ohm ger sämre kontroll på konen. Så är det bara. Sen kan steget vara "stabilt", dvs det börjar inte brinna, om man kör 1ohm. Men, dämpfaktorn försämras och det kommer man ej ifrån.
Sen så har impedans och ljudtryck egentligen ingenting med varandra att göra. Hittar man ett steg som ger 1000w i 4ohm, och ett annat som ger 1000w i 1ohm, så är det ALLA DAR I VECKAN bättre att köra med steget som ger 1000w i 4ohm.
mvh Jonas
Med för lågt lastade steg så upplever jag det som att kontrollen över basen blir mycket sämre.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?