29 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan, av rent intresse undrar jag vad det krävs av motorn som i grunden är en volvo 1.8 (s40 av 1997 årsmodell) Farsan min som har planer på det och jag har sagt till honom vad jag tror behövs, han tror på att originalspridare räcker och att komsänkningen inte är nödvändig då det ska köras på etanol men behöver lite stöd.
Det som ska göras är turbokonvertering (någon snikturbo, alltså originalmodell lågtryck som säljs t ex på biltema) och etanolkonvertera. Vad är det som krävs av motorn för detta?
ska väl köra på ett ladd på runt 0,7-1bar ungefär, räcker då spridare på ca 440cc för original lär ju knappast hänga med längre då det både ska köras på etanol och effekten ska ökas.
Kompsänkning av motorn lär ju förstås behövas, men behöver ju inte kompsänka lika mycket som om man hade fortsatt köra på bensin då etanolen klarar kompressionen bättre än bensin, vilken komp bör man sikta på ungefär?
original stakar, kolvar, ventilfjädrar och den biten borde ju hålla för påfrestningarna, det är ju ingen monsteröverladdning det ska köras på trots allt.
grenrör och avgassystem ska såklart bytas, tycker att runt 2,25-2,5" blir fint, det ska ju gå som vardagsbil och inte låta över land och rike så det blir inte heller bara en stor fet japs på slutet utan något mer moderat dämpare på runt 3" kanske och såklart en dämpare i systemet och race kat.
Känns bäst att även porta ur den en liten bit så den ökade mängden färskgaser och avgaser kan färdas bättre och smidigare mot för original små kanaler, vad sägs om det? Då behövs ju även större ventiler, men sådant kan beställas om det skulle vara nödvändigt.
ett öppnare sportfilter ska monteras i original luftbox också, dessutom behöver ju motorn mappas med de nya förändringarna, originalsprutet bör väl räcke för denna effekt? ligger på 114hk original så säg en 170-200häst bör väl original sprut räcka till bara det mappas om, om nu det är möjlig, inte haj alls på volvos sugmotorer.
Kammarna räcker ju original, är ju trots allt sugkammar så det blir ju ett lite spetsigare register än låt oss säga 2.0t som har snällare kammar, eller hur?
ursäkta taskig skrivning, är dock j*vligt trött, trots att klockan bara visar 21.00
*fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator
Senast redigerat av cheffer (29 oktober 2008)