5122
Sök

Turbokonvertering av Volvo V40 1.8 -97?

1 422 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan, av rent intresse undrar jag vad det krävs av motorn som i grunden är en volvo 1.8 (s40 av 1997 årsmodell) Farsan min som har planer på det och jag har sagt till honom vad jag tror behövs, han tror på att originalspridare räcker och att komsänkningen inte är nödvändig då det ska köras på etanol men behöver lite stöd.

Det som ska göras är turbokonvertering (någon snikturbo, alltså originalmodell lågtryck som säljs t ex på biltema) och etanolkonvertera. Vad är det som krävs av motorn för detta?

ska väl köra på ett ladd på runt 0,7-1bar ungefär, räcker då spridare på ca 440cc för original lär ju knappast hänga med längre då det både ska köras på etanol och effekten ska ökas.

Kompsänkning av motorn lär ju förstås behövas, men behöver ju inte kompsänka lika mycket som om man hade fortsatt köra på bensin då etanolen klarar kompressionen bättre än bensin, vilken komp bör man sikta på ungefär?

original stakar, kolvar, ventilfjädrar och den biten borde ju hålla för påfrestningarna, det är ju ingen monsteröverladdning det ska köras på trots allt.

grenrör och avgassystem ska såklart bytas, tycker att runt 2,25-2,5" blir fint, det ska ju gå som vardagsbil och inte låta över land och rike så det blir inte heller bara en stor fet japs på slutet utan något mer moderat dämpare på runt 3" kanske och såklart en dämpare i systemet och race kat.

Känns bäst att även porta ur den en liten bit så den ökade mängden färskgaser och avgaser kan färdas bättre och smidigare mot för original små kanaler, vad sägs om det? Då behövs ju även större ventiler, men sådant kan beställas om det skulle vara nödvändigt.

ett öppnare sportfilter ska monteras i original luftbox också, dessutom behöver ju motorn mappas med de nya förändringarna, originalsprutet bör väl räcke för denna effekt? ligger på 114hk original så säg en 170-200häst bör väl original sprut räcka till bara det mappas om, om nu det är möjlig, inte haj alls på volvos sugmotorer.

Kammarna räcker ju original, är ju trots allt sugkammar så det blir ju ett lite spetsigare register än låt oss säga 2.0t som har snällare kammar, eller hur?

ursäkta taskig skrivning, är dock j*vligt trött, trots att klockan bara visar 21.00

*fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator
Senast redigerat av cheffer (29 oktober 2008)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 oktober 2008
Satsa på en utgångsbil med turbo i stället - du får aldrig igenom den.

Sugmotor går utmärkt att etanolkonvertera den också.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
cheffer skrev:
ska väl köra på ett ladd på runt 0,7-1bar ungefär, räcker då spridare på ca 440cc för original lär ju knappast hänga med längre då det både ska köras på etanol och effekten ska ökas.

Det är ganska högt laddtryck för en sugmotor, även om du sänker kompet. smile
En polare turbokonverterade sin Honda CRX, den matade ut olja höger och vänster när han körde, och då låg han ändå bara på 0,3 i ladd.
Sen rasade motorn.
Nu hade han fått ihop den igen med nya starkare stakar o.s.v, men denna gången sköt han oljeslangar höger och vänster istället...

Så jag tycker det låter som ett högt laddtryck, då 850 t5 ligger på 0,6 bar i ladd original. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 oktober 2008
TurbOla skrev:
cheffer skrev:

Det är ganska högt laddtryck för en sugmotor, även om du sänker kompet. smile
En polare turbokonverterade sin Honda CRX, den matade ut olja höger och vänster när han körde, och då låg han ändå bara på 0,3 i ladd. Sen rasade motorn.
Nu hade han fått ihop den igen med nya starkare stakar o.s.v, men denna gången sköt han oljeslangar höger och vänster istället...

Så jag tycker det låter som ett högt laddtryck, då 850 t5 ligger på 0,6 bar i ladd original. smile

snacka om slutkörd motor eller helt enkelt en riktig skitmotor om den inte överlever 0.3bar är uppe i 1.3bar på min med 10:1 kompression...bone stock motor...

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
MeloveGolf skrev:
snacka om slutkörd motor eller helt enkelt en riktig skitmotor om den inte överlever 0.3bar är uppe i 1.3bar på min med 10:1 kompression...bone stock motor...

Jag vet inte hur hårt körd den är/har varit men nu är den ju nyrenoverad?
Frågan är väl hur länge din överlever ditt laddtryck "bone stock". wink

Är väl inte ofta samma kolvar och vevstakar i en sugmotor som i en turbomotor, så det kommer nog att ge sig någonstans.
Senast redigerat av TurbOla (29 oktober 2008)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 oktober 2008
TurbOla skrev:
MeloveGolf skrev:

Jag vet inte hur hårt körd den är/har varit men nu är den ju nyrenoverad?
Frågan är väl hur länge din överlever ditt laddtryck "bone stock". wink

Är väl inte ofta samma kolvar och vevstakar i en sugmotor som i en turbomotor, så det kommer nog att ge sig någonstans.

har överlevt länge nu faktiskt cool
det du ska tänka på är att vr-6:an har diesel "internals" 500hp på orginal delar = yez wink

men 0.3bar ska "vilken" (finns väll nått undantag) motor som helst klara utan större gnäll...

1 059 Inlägg
30 oktober 2008
bättre o köpa en s40 t4 då o chippa så har du mer hk än eran färdiga bil.
blir billigas o lagligt. Känns som väldigt mycket jobb när volvo redan har en färdig sådan motorn.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2008
Det har prövats och det går inte.  S40 sugis är beskaffad med en fransk växellåda som blir molekyler vid högre effektuttag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 oktober 2008
Sacré Bleu alltså.
Gäller det alla S40 sugisar?
Polaren är sååå stolt över sin S40 2,4i eller vad den heter, med 170hk. smile

1 422 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Det har prövats och det går inte.  S40 sugis är beskaffad med en fransk växellåda som blir molekyler vid högre effektuttag.

ok, va ju synd att det skulle sitta skräplåda på dem då. Det får väl helt enkelt bli en annan bil då om effekten ska stiga.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 oktober 2008
torpis skrev:

allt går....handlar bara om hur mycket pengar man vill slänga bort cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 oktober 2008
MeloveGolf skrev:
torpis skrev:

allt går....handlar bara om hur mycket pengar man vill slänga bort cool

Visst är det så, jag utgår dock ifrån nån slags outtalad grundregel där man gör en slags överslagsräkning över arbete + kostnad gent emot att köra en likadan modell med turbo i originalutförande.

ungefär 93 gånger enklare att ploppa i en T4 motorm ed drivlina än att börja kompsänka porta, svetsa grenrör mm.  wink

Att turbokonvertera en sugis är minst lika dumt som att leta fram 450+hk i en 2.0t wink
Senast redigerat av torpis (31 oktober 2008)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 oktober 2008
TurbOla skrev:
Sacré Bleu alltså.
Gäller det alla S40 sugisar?
Polaren är sååå stolt över sin S40 2,4i eller vad den heter, med 170hk. smile

iaf före S40N/V50 kom. kan hända att de också är beskaffade med M56 alt M66. Förmodligen är så fallet.

4 824 Inlägg
31 oktober 2008
Vad jag kommer ihåg så är det bara X40 fas1 med sugmotor som har renault lådor för man bytte efter ett tag till M56 även på sugmotorerna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 422 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
själva kostnaden skulle inte behöva bli så dyr då mycket kan göras själv då tillgång till fräs, svarv, svets och lite allt möjligt finns (plåtverkstad) men är lådan skräp så blir det allt för mycket pengar att lägga ned. Men tack för svar, ville bara veta för jag har haft spekuleringar på idén bara smile

Sök