3433
Sök

mig inte förstå, kontakter på basen

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#1
tja! var med en kompis som köpte ett 2 mds dynamic 15" i låda (Byggd efter med ritning) och ett D3 steg, detta inhandlades av en privatperson.

Kontakterna på basen var samman kopplade med en guldpläterad "bricka" minus till minus och plus till plus.

Borde då inte basarna "uppfattas" som 1 högtalare av steget? och hur funkar det då?

högtalarna är på 900w/450wrms med 4ohms dubbla talspolar
steget är på 2X 300w i 2ohm, men än så vet jag inte men det är ett mds D3 iaf.

min kompis tog bort dessa brickor och sade att det skulle bli 1ohm om man kopplade så och de klarade steget inte av tydligen.

Catch the moment, soon It'll be over

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2008
#2
Om brickorna sitter där blir det en 2 ohms bas kopplar ni spolarna i serie blir det 8 ohm.
så med brickorna på plats och en plus minus från varje bas till steget aå blir det 1ohm totalt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#3
BMTech skrev:
Om brickorna sitter där blir det en 2 ohms bas kopplar ni spolarna i serie blir det 8 ohm.
så med brickorna på plats och en plus minus från varje bas till steget aå blir det 1ohm totalt.

då är frågan hur han har kopplat, tror inte han kopplat så det blev 1ohm, för steget klarar ju inte det hmm

Catch the moment, soon It'll be over

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2008
#4
Nä det är en fråga jag har svårt att svara på tongue
Men ta lite bilder för all del både på steget och basarnas kopplingar så blir det nog lättare att sortera ut detta.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#5
BMTech skrev:
Nä det är en fråga jag har svårt att svara på tongue
Men ta lite bilder för all del både på steget och basarnas kopplingar så blir det nog lättare att sortera ut detta.

hehe jo förstår det tongue Tänkte mest att lite erfarnare bil-ljuds-pillare kanske kunde tänka sig hur man tänker när man kopplar sådana basar till ett sådant steg.

bilder/mer info kommer när tillfälle ges
steget var på: 2x200 4ohm 2x300 2ohm 1x600 4ohm
Senast redigerat av Abbee (30 oktober 2008)

Catch the moment, soon It'll be over

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2008
#6
Såg inte att det var ett stereo steg innan.
Har kollat upp detta nu och ha brickorna kvar och koppla en bas till varje kanal så är allt frid och fröjd sen.
Då kommer varje bas få 300wrms och det ska funka eftersom dom är på 450wrms styck.
Inte optimalt men det kommer funka bra.
Senast redigerat av BMTech (30 oktober 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 oktober 2008
#7
Abbee skrev:
tja! var med en kompis som köpte ett 2 mds dynamic 15" i låda (Byggd efter med ritning) och ett D3 steg, detta inhandlades av en privatperson.

Kontakterna på basen var samman kopplade med en guldpläterad "bricka" minus till minus och plus till plus.

Borde då inte basarna "uppfattas" som 1 högtalare av steget? och hur funkar det då?

högtalarna är på 900w/450wrms med 4ohms dubbla talspolar
steget är på 2X 300w i 2ohm, men än så vet jag inte men det är ett mds D3 iaf.

min kompis tog bort dessa brickor och sade att det skulle bli 1ohm om man kopplade så och de klarade steget inte av tydligen.

Nu skall vi se....

Alltså, basarna är på 2x4 ohm styck. Så, då behöver man veta hur basarna är kopplade internt. Dvs, är spolarna i serie eller parallellt. För, de här brickorna antar jag satt på utsidan av lådan, och det fanns "bara" 4st terminaler eller hur?

Isåfall, så med brickorna på plats så är den totala lasten antingen 4 eller 1ohm.
Tar man bort brickorna så har du antingen 8 eller 2ohm per uttag så att säga.

Dvs, antingen får man skruva loss basarna och kolla hur de är kopplade inuti, eller så får man mäta med en multimeter på anslutningarna utanpå lådan.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#8
oki, då måste han kopplat så att det är 4ohm eftersom steget inte klarar 1ohm.

och om då brickorna är borttagna så blir det 8ohm per kontakt right? vilket ger mindre krut i ljudet än vid 4ohm när brickorna är i?

min kompis tog iaf bort brickorna för han trodde det blev fel om de satt i, men killen innan hade de ju i så:P
Senast redigerat av Abbee (30 oktober 2008)

Catch the moment, soon It'll be over

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 oktober 2008
#9
Abbee skrev:
oki, då måste han kopplat så att det är 4ohm eftersom steget inte klarar 1ohm.

och om då brickorna är borttagna så blir det 8ohm per kontakt right? vilket ger mindre krut i ljudet än vid 4ohm när brickorna är i?

min kompis tog iaf bort brickorna för han trodde det blev fel om de satt i, men killen innan hade de ju i så:P

Hej,

ja, det kommer bli betydligt mindre "krut" om han kör med kontakterna ihopkopplade. Och, det borde han märka framförallt. Sån stor skillnad är det.

Men, det har helt och hållet med att göra hur den förre ägaren kopplat basarna invändigt. Men, det kommer alltid bli mer krut med kontakterna ditsatta, frågan är enbart om steget pallar eller inte.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#10
jonash skrev:
Abbee skrev:
oki, då måste han kopplat så att det är 4ohm eftersom steget inte klarar 1ohm.

och om då brickorna är borttagna så blir det 8ohm per kontakt right? vilket ger mindre krut i ljudet än vid 4ohm när brickorna är i?

min kompis tog iaf bort brickorna för han trodde det blev fel om de satt i, men killen innan hade de ju i så:P

Hej,

ja, det kommer bli betydligt mindre "krut" om han kör med kontakterna ihopkopplade. Och, det borde han märka framförallt. Sån stor skillnad är det.

Men, det har helt och hållet med att göra hur den förre ägaren kopplat basarna invändigt. Men, det kommer alltid bli mer krut med kontakterna ditsatta, frågan är enbart om steget pallar eller inte.

mvh Jonas

Oki! har slängt iväg ett mail till förra ägaren, så vi får se om han kommer ihåg hur han kopplade:P annars för vi öppna och kolla,

Men eftersom brickorna satt i när han köpte basarna så antar jag att förra ägaren har haft dem så, och han verkade ha saker klart för sig så jag tvivlar på att han kopplat så han fått ut mindre av högtalarna osv.
Men min kompis var lite paranoid och trodde att den förra ägaren "kanske satte dit brickorna för att han fått dem med kontakterna och bara satt dit dem för att de skulle sitta någonstans". Men jag menar hur pantad är man inte om man gör så...
Senast redigerat av Abbee (30 oktober 2008)

Catch the moment, soon It'll be over

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#11
Förra ägaren svarade med att de var på 4Ohm med brickorna i, och sa att de inte gick att få ned mera.

Men borde man inte kunna parallellkoppla talspolarna så att varje enskilt högtalare var på 2 ohm och kör utan brickor?  men då får man riva upp lådan såklart..

så det blev 2Ohm per högtalare/kontakt ?

Catch the moment, soon It'll be over

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#12
testade med att sätta dit brickorna så vi skulle få 4ohm..

Kompisen: ända som hända var att såfort steget startade så hördes det bara knäppande ljud varannan sekund typ o samtidet blinkade alla lamporna till av spänningsfall typ

vad kan det vara för fel?

Detta skall tilläggas han råkade vi ett tillfälle nudda med pluspolen på minuspolen på steget och det rök lite och kondensatorn han hade slutade att lysa.

så nu är det en helt annan fråga, kan ett steg "halvbränna"? för det funkade nämnligen att spela med det efter "olyckan". inga säkringar har gått.

Catch the moment, soon It'll be over


Sök