6096
Sök

Diskuterat utvändigt fordonsbuller med vägverket

1 253 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Ja som sagt har under kanske 2 dagar nu  mailat med en på vägverket o frågat om en bekants bil som hade tappat sin ljuddämpare o som jag ersatte med en böj o sen ett rakt rör. när jag skriver det till dom så får jag till svar att då uppfyller jag inte kraven om avgassystem och buller. Asså jag blir gråhårig på den personen där o deras bestämmelser. Jag fattar ju att det skulle låta skithögt om jag fimpade mittre dämparen men den bakre borta eller ditsatt gör ju knappt någon skillnad på ljudet. Hur ställer ni er till detta?? Kommer den bilen nu inte gå genom bes bara för att det saknas en ljuddämpare o då bedöms som att det låter för mycket

Lev livet nu innan det är för sent

Blyfot
829 Inlägg
30 oktober 2008
de finns db krav

"bara en mor kan älska en sån son"

Blyfot
829 Inlägg
30 oktober 2008
vad är de för bil

16 197 Inlägg
30 oktober 2008
ska man hårddra kraven för vägbuller så får bilen inte låta mer än va den gör orginal.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 253 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Bilen i fråga är en ford scorpio 2.0 DOCH -91

Blyfot
829 Inlägg
30 oktober 2008
evilaudio skrev:
ska man hårddra kraven för vägbuller så får bilen inte låta mer än va den gör orginal.

du är inte många lagliga

16 197 Inlägg
30 oktober 2008
volvokrille12 skrev:
evilaudio skrev:

du är inte många lagliga

nee men så e de.. fast ofta e dom vettiga när man ska besikta bilen så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 253 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
så den kommer inte genom bes som den är nu då? fan knäpp tyst i nne i bilen ju o låter knappt mer än original på tomgången

341 Inlägg
30 oktober 2008
De behöver nog inte ens mäta om det låter betydligt mer än orginal..... Fick ombesiktning för det på min bil, hade varken katten eller ljuddämpare på. En diesel låter inte så farligt mycket utan dämpare. Sen när jag körde för ombes, hade bara satt dit katten, så sa han att den låter ju lite mycket, men det gör dom ju om man har grövre avgassytem som du har.... Ha en bra dag!  Hmmmmmm

1 253 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
är det 74 db gränsen är på? Det är väl ämdå rätt mycket eller?

I brist på annat :)
526 Inlägg
30 oktober 2008
evilaudio skrev:
volvokrille12 skrev:
evilaudio skrev:

du är inte många lagliga

nee men så e de.. fast ofta e dom vettiga när man ska besikta bilen så.

Har en kompis som kör Honda civic 3" hela vägen + japsdämpare. Han har till och med papper på att han MÅSTE köra med ljudpluggen i. Och tro mig, det låter FAAAAANNN när han har pluggen i, men som du skrev innan att den inte får låta mer än original så undrar jag vad besiktningen tänker med då hans bil går igenom. Men som du också sa, det är ju om man ska hårddra lagen.

Någon som har lust att saxa vad det står i lagen?? Vore roligt att veta.

1 749 Inlägg
30 oktober 2008
Om det inte får låta mer än vad det gjorde när bilen var ny så får man ju inte ha dubbdäck heller.
Det var illa.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 001 Inlägg
30 oktober 2008
kommer inte ihåg exakt men det finns en rad olika saker som måste uppfyllas.
Inte säker för jag orkar inte leta reda på det men åt det här hållet är det iaf.:

tomgång mätning 2m från slutrör max 74db
körning förbi mätare i 50km/h max 80db
körning förbi mätare i 50 km/h med full gas (hur detta ska gå till vet jag inte) max 86db

har för mig att det är så SFRO utför testerna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 253 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
lulliga regler måste jag säga. Inte en chans att SBP gör sig så stort besvär bara för att mäta lljudnivån. okej men om en civic med 3 " går genom så borde ju en Scorpa med 2" gå genom tycker man som ändå har katten kvar + den stora mittre burken med

Sök