Vill ha tips till förstabil för ca 17.000 kr

Puttski
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

Hej.

Jag har haft körkort sen i juni och har nu tröttnat på att köra runt i morsans bil.

Jag har ungefär 17.000 kronor att röra mig med och har satt upp en liten "lista" på bilar jag skulle kunna tänka mig..

Volkswagen Golf 3 1,8 eller Gti
Opel Calibra 2,0i eller V6
Saab 900 2,3 eller 2,0T
Audi 80 Coupé 2,3 eller 2,8

Eventuellt en Volvo 850 Glt.. Men jag tycker inte om dom så mycket så helst inte.

Jag är väl mest inne på en Golf.

Så förslag på vilken modell jag bör sikta in mig på (vilken modell som helst som går att få vettig för 17.000 kr) och lite jämförelser och fördelar/nackdelar med de olika bilarna och vad man kan behöva titta extra noga på vid själva "köptillfället" för en specifik bilmodell, skulle vara väldigt trevligt om ni kunde ge mig så att jag kan göra ett bra bilköp smile

Tack på förhand..

Volkswagen - Das Auto
zijaa Bilmekaniker
31 oktober 2008 · 1 354 Inlägg

vill du ha en snabb o billig..ta saab turbo eller calibra v6.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
Ompa2000 ...!!!???
31 oktober 2008 · 257 Inlägg

Om du tittar runt finns det nog ca en miljon trådar som tar upp just detta.
Men bilarna du nämner är väl bra förstabilar... även om jag skulle rekommendera nåt japanskt, typ Honda CRX eller liknande big_smile

T5-Gajjan
31 oktober 2008 · 166 Inlägg

antar att du gärna vill ha en bil med lite tryck i tongue

Golf 3 vr6

Saab 9000 turbo

Honda Crx

Nissan 300X

Corrado -   Vr6, G60 kostar doc lite mer 17.000

850 T5or    kanske för 20.000 begangade men dåligt skick!

Toyota Celica.


Mvh

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
31 oktober 2008 · 2 009 Inlägg

Mitt tips till någon med begränsad ekonomi är att inte titta på nyare modeller och så billigt som möjligt.
Köp hällre lite äldre modeller i riktigt bra skick.
Tex som du skriver golf 3. Går du ner till golf 2 kan du få en extremt fin bil för dom pengarna som är billigare i drift dessutom.
Sikta absolut inte på några VR6 modeller då ber du om raserad ekonomi och problem.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Puttski
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

BMTech skrev:
Mitt tips till någon med begränsad ekonomi är att inte titta på nyare modeller och så billigt som möjligt.
Köp hällre lite äldre modeller i riktigt bra skick.
Tex som du skriver golf 3. Går du ner till golf 2 kan du få en extremt fin bil för dom pengarna som är billigare i drift dessutom.
Sikta absolut inte på några VR6 modeller då ber du om raserad ekonomi och problem.

Jo jag har funderat på Golf 2 men dom faller mig inte alls i smaken. Tycker att Golf 3 är många gånger snyggare!

Nä VR6:a vet jag att den ska jag akta mig för tongue

Angående det här med en bil med drag i så är inte det sådär jätte viktigt.  90 hk räcker fint smile Bara bilen rör på sig.

Volkswagen - Das Auto
ezz4
31 oktober 2008 · 313 Inlägg

satsa på golf 3:an.
det är en bra bruksbil och lätt att hålla.har själv haft en och det är en bra första bil.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Rquired Allmänt envis
31 oktober 2008 · 12 512 Inlägg

Ryms det inom budgeten tycker jag du ska kolla på Bmw E30, väldigt körglad liten bil som håller hög kvalitet. Med en 4a får du låg förbrukning och en 6a får du betydligt roligare, även om 4orna räcker för att ha lite roligt dom också. Både hållbarhet och reservdelspriser håller samma nivå som volvo tex så låt inte alla rykten om bmw-skit avskräcka dig. Men försäkringen kan bli dyr. Kolla autopower.se för mer info.

En annan "mycket skoj för pengarna" bil är Peugeot 205 gti. Bra väghållning och mycket motor i en lätt kaross...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DirektorIsaksson
31 oktober 2008 · 191 Inlägg

håller med Rquired en e30 e en väldans rolig bil. Du kanske kan få en e36 320 för dom pengarna du har sagt:D snyggare bil enligt mej men e30:in e ballare:D Men golf 3 e det ju inget fel på annars kolla in en gt eller gti kanske isf? dom e inte så dyra. Lycka till med köpet:D

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
31 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Köp en lugn bil som första bil.. annars så brukar de sluta med diket tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!
MeloveGolf Vw trimmare
31 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

BMTech skrev:
Sikta absolut inte på några VR6 modeller då ber du om raserad ekonomi och problem.

vad baserar du detta på? vilka problem får du? varför får man raserad ekonomi?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
henke_99 Offroad Racing
31 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

Du kan ju kika lite på kadett gsi. aningen större än golf och riktigt pigga. Det finns ju dessutom många såna som är riktigt billiga. Dock är dom kända för att rosta sönder under, så vid köp är det lämpligt att kolla över underredet (framför allt runt bärarmsfästena fram)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
31 oktober 2008 · 2 009 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BMTech skrev:
Sikta absolut inte på några VR6 modeller då ber du om raserad ekonomi och problem.

vad baserar du detta på? vilka problem får du? varför får man raserad ekonomi?

Baserat på erfarenhet av eget och andras ägande.
Dom är DYRA allt annat är förnekelse.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
xrever
31 oktober 2008 · 15 Inlägg

BMTech skrev:

MeloveGolf skrev:

BMTech skrev:
Sikta absolut inte på några VR6 modeller då ber du om raserad ekonomi och problem.

vad baserar du detta på? vilka problem får du? varför får man raserad ekonomi?

Baserat på erfarenhet av eget och andras ägande.
Dom är DYRA allt annat är förnekelse.

Håller fullständigt med känner folk som har/haft golf 3 och det är inte direkt nått o satsa på. Som nybliven körkortstagare skulle ja själv självklart köpa nått som tål mkt stryk och lite lagom pigg. Men som en annan skrev, Japanare håller för det mesta..Visst som rostar fortare än andra bilar men motorn går o går :p

IceEyes Varningar: För många..
31 oktober 2008 · 2 552 Inlägg

Volvo 240, lär väl få skit för det svaret men va fan, det är ju en bra bil smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Glenn9K Montör
31 oktober 2008 · 664 Inlägg

Jag röstar för saaben smile Den e snabb och snygg smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Jolle87
31 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Saab 9000 turbo är en bra första bil:) Billig att äga och går jävligt bra och sköna att köra. Samt att dom är lätta att mecka med. Min är till salu pm om du är intresserad:P

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Ska man vara lite noga så finns det ingen 'Audi 80 Coupé' egentligen.

Dessa modeller kan du välja på som ser snarlika ut, Coupen har lite annat utförande:

Audi 80
Audi 90 (5cyl)

Audi Coupe


Köp dig en Audi 90 Quattro 20v, låter och går fint smile
Lite sällsynta i bra skick kanske.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
31 oktober 2008 · 2 009 Inlägg

Vissst finns det 80 coupé du får tänka en modell äldre bara wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
tobee
31 oktober 2008 · 735 Inlägg

Köp japanskt!! Nissan primera, Toyota corolla, mazda 323 etc är riktigt bra bilar som bara går och går... och går. Det går att hitta fina "kärringkörda" i den prisklassen. 16 ventilarna är också riktigt pigga, jag hänger lätt av gamla sunkna SAAB 900/9000 med kass turbo med brudens 115 hästars corolla;) Rost är ett problem på japanarna men alla bilar rostar oavsett märke. Bara att försöka hitta ett hyffsat bra exemplar som går att hålla efter ett par år utan att BP blir griniga! Du lär ju inte behålla den till du blir 30 direkt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang