Tips på däck till Mustang GT 05 med kompressor

aftersun
31 oktober 2008 · 15 Inlägg

Hej,

Har en nyinköpt Ford Mustang GT från 05 med eftermonterad Saleen kompressor vilken enligt dom ska ge 475 hk i motorn.

Jag antar att bilen kommer spinna ganska mycket, vilket gör att jag är på jakt efter lite bättre grepp och väghållning.

Vad har ni för tips? Bredare däck bak än fram?
Är 305 bak för mycket, spårning m.m.?

Tacksam för alla tips.

Masterworks
31 oktober 2008 ·

aftersun skrev:
Hej,

Har en nyinköpt Ford Mustang GT från 05 med eftermonterad Saleen kompressor vilken enligt dom ska ge 475 hk i motorn.

Jag antar att bilen kommer spinna ganska mycket, vilket gör att jag är på jakt efter lite bättre grepp och väghållning.

Vad har ni för tips? Bredare däck bak än fram?
Är 305 bak för mycket, spårning m.m.?

Tacksam för alla tips.

Jag kör Yokohama Advan 305/25-20 på min vette, spinner hela tiden!

Köpte Mikey Thompson ET Street 305/35-18 för race, då fäster det garanterat!  smile

aftersun
31 oktober 2008 · 15 Inlägg

Okej, fast det är nog 20" jag kommer leta.
Har du någon erfarenhet av olika fram och bak?

Masterworks
31 oktober 2008 ·

aftersun skrev:
Okej, fast det är nog 20" jag kommer leta.
Har du någon erfarenhet av olika fram och bak?

Jag kör 275 fram och 305 bak, tänk på att det blir väldigt
låg profil när du kör 20" och då får du sämre fäste!

aftersun
31 oktober 2008 · 15 Inlägg

okej, jag tyckte jag borde fått bättre väghållning eftersom det blir mindre gummi?
den borde bli mindre "svajjig" och kränga mindre?

rätta mig om jag har fel smile

jag har bara hört att bilen lär bli ganska svårhanterbar med originaldäck och eftermonterad kompressor.
kanske bör tilläggas också att jag sänkt bilen.

Masterworks
31 oktober 2008 ·

aftersun skrev:
okej, jag tyckte jag borde fått bättre väghållning eftersom det blir mindre gummi?
den borde bli mindre "svajjig" och kränga mindre?

rätta mig om jag har fel smile

jag har bara hört att bilen lär bli ganska svårhanterbar med originaldäck och eftermonterad kompressor.
kanske bör tilläggas också att jag sänkt bilen.

Om bilen svajar så bör du någ kolla stötdämpare och krängningshämmare, och är
det fästet du oroar dig för så försök ha så hög däcksida som möjligt!

aftersun
31 oktober 2008 · 15 Inlägg

ja fast det är inget fel på bilen, det är bara mer grepp och väghållning jag är ute efter.
men det kanske inte är helt fel med 19" i alla fall, varit mest inne på 20" tidigare med typ 275 fram, 305 bak.

Masterworks
31 oktober 2008 ·

aftersun skrev:
ja fast det är inget fel på bilen, det är bara mer grepp och väghållning jag är ute efter.
men det kanske inte är helt fel med 19" i alla fall, varit mest inne på 20" tidigare med typ 275 fram, 305 bak.

Är ju klart snyggast med 20", det använder jag vi fin åka sen åker 18"arna på vid race,
finns bilder i mitt galleri på bägge uppsättningarna om du vill kolla lite?  big_smile

Habobo
1 november 2008 · 198 Inlägg

Och då är 18" ändå för höga.

1332 - Överjävlig
Masterworks
1 november 2008 ·

Habobo skrev:
Och då är 18" ändå för höga.

För högt för vad?

Habobo
2 november 2008 · 198 Inlägg

Bättre med mindre fälg och däck med högre sida. Men du får väl inte på mindre på vetten gissar jag.

1332 - Överjävlig
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
2 november 2008 · 544 Inlägg

Hade inte kört med 275 fram iallfall, tycker de spårar för mycke , kanske 255 fram å 285 fram eller ngt liknande, och absolut inte på 20" max 19, men kanske tom 18"?

V8 - 4 Life
Masterworks
2 november 2008 ·

Habobo skrev:
Bättre med mindre fälg och däck med högre sida. Men du får väl inte på mindre på vetten gissar jag.

Nää, sitter en jäkla broms ivägen! hehehe...

Masterworks
2 november 2008 ·

Mrjockos skrev:
Hade inte kört med 275 fram iallfall, tycker de spårar för mycke , kanske 255 fram å 285 fram eller ngt liknande, och absolut inte på 20" max 19, men kanske tom 18"?

Spårar inte ett skit med 275or fram på vetten iallafall, lämpligt med
en hjulinställning först kanske!  smile

Och varför ska man inte åka 20" då?

Senast redigerat av Masterworks (2 november 2008)

Habobo
3 november 2008 · 198 Inlägg

Masterworks skrev:

Habobo skrev:
Bättre med mindre fälg och däck med högre sida. Men du får väl inte på mindre på vetten gissar jag.

Nää, sitter en jäkla broms ivägen! hehehe...

Bromsar är inte att förakta! smile

1332 - Överjävlig
aftersun
3 november 2008 · 15 Inlägg

tack för all hjälp, jag kommer förmodligen dock köra på 275 35 20". blir en ganska låg profil men tror att väghållningen kan bli något bättre iom mindre gummi.

Masterworks
3 november 2008 ·

aftersun skrev:
tack för all hjälp, jag kommer förmodligen dock köra på 275 35 20". blir en ganska låg profil men tror att väghållningen kan bli något bättre iom mindre gummi.

Bilen blir nog stadig på vägen men räkna med långa svarta streck efter dig vid rödljusen! smile

Blida
6 november 2008 · 654 Inlägg

Om du ska ha grepp och så låg profil skulle jag se mig efter några däck som ligger inom R-kategorin.
Dvs,däck med mjukare gummi som där med fäster mer mot asfalten utan att behöva ha en högre däcks höjd för att flexa sig ned mot asfalten.
Man får då både stabilare vägegenskaper och bättre grepp med R-sulor.
Nackdelen är att dom flesta är hopplösa vid regn och svårt att få tag i dina dimensioner.Samt om det hittas,kommer kosta som flera HollyWood luder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang